Överdriven Krubbitare

Sv: Överdriven Krubbitare

Tack för många bra och intressanta svar.
Det får nog bli en utredning, ska prata med veterinären . Tills vidare, vilka foder rekommenderar ni med mycket protein`? så kan jag börja med det på en gång om det skulle vara felet.
Han blir för knäpp av havre, har ganska mycket humör, så andra förslag är välkomna.

Skämtar du ??
Det är klart att alla menar grovfoder ! Dvs hö åt hästen i obegränsad mängd .
typ 30 kilo om dagen .
Ett alternativ är lösdrift med fri tillgång och stora skogshagar .

Föruton att vare enig i att häste måsta ha av sig remmen, och krubbitning inte smittar andra hästat då vill jag rekomendera att du får gjord en utredning om hon har magsår.

Vor förre sto var reält krubbitare, hun gjorde på ALT och var helt apatisk och vi kunne knappt komme i kontakt med henne när vi köpte henne.

Vi bytade korn/havre ut med foder med minimum stärkelse och hon fick så gott som fri tilgånd på hö och tör hösilage. Det blev mycke bättre innen för kort tid.

När vi fick tid på djursjukhuset, gjorde dom en gastroskopi, som visade att hon hade djupe reele magsår och vi fick medicinere över en period på 1 månad med medicin som inte precis var billig: 1000 kr för 7 dagar.

Man kan också ge Pronutin i samband med en ett foder med lågt stärkelses indhold.

Det slutade aldrig, men det svan in til bara att vare när hon fick kraftfoder.

Tack för många bra och intressanta svar.
Det får nog bli en utredning, ska prata med veterinären . Tills vidare, vilka foder rekommenderar ni med mycket protein`? så kan jag börja med det på en gång om det skulle vara felet.
Han blir för knäpp av havre, har ganska mycket humör, så andra förslag är välkomna.

Havre är inget som klassas som ett proteinfoder så det är inte ett alternativ. Dessutom ska du nog utesluta spannmål ö h t. Stärkelsen är inte bra för ev. känsliga magar.

Det du ska göra är att analysera det grovfoder hon får för att se om det innehåller tillräckligt med protein. Det är det det hela hänger på! Du ska inte bara tillsätta ett proteinkraftfodermedel hur som helst utan att veta att det verkligen behövs.
Under tiden skulle jag omedelbart börja ge FRI TILLGÅNG på grovfoder! Alltså ska hon kunna äta så mycket som hon vill. Helst dygnet runt men om det inte går på dagtid, då hon kanske går ihop med andra hästar som ägarna inte vill ha fri tillgång på, så ge henne fri tillgång på natten iaf.
Det du skulle kunna göra om analys känns omöjligt (t ex för att det är många olika partier och/eller att ni byter grovfoder ofta) är att fodra med några kg lusernhack istället för hö/silage - t ex 2-3kg lusern och resten hö/silage. Det ger iaf en god bit av proteinbehovet tillgodosett, vid för lågt proteinvärde i erat grovfoder, och det gör inget om grovfodret ni har ändå redan innehåller mycket protein - det är inte skadligt att överdosera protein som kommer från grovfoder (hö/silage + lusern).

Om inte fri tillgång på grovfoder (hö/silage, halm, lusern) och en korrekt, uträknad, balanserad foderstat där alla behoven är tillgodosedda, hjälper skulle jag utreda hästen för magsår. Magsår kan i princip vilken häst som helst få, inte bara hästar som tränas/tävlas hårt. Det är inte bara sån stress som utlöser magsår utan även stress av för lite att tugga på och dylikt. Min promenadriden nordis fick diagnosen t ex... antagliegn pga för lite grovfoder (och då fick ändå 1.2kg per 100kg häst men hon hade ett stort tuggbehov o skulle behövt minst 2kg per 100kg häst) (tyvärr pga min okunskap på den tiden).

Senast ändrad:

Som ägare till en fanatisk krubbitare så har jag provat det mesta. När jag köpte hästen för 7 år sedan så stod han uppstallad i ett stall med 24 hästar. I "hans" stall var det 10 boxar och visst hände det att han krubbet lite då och då vid fodringarna.

Jag fick för mig att det skulle hjälpa att flytta honom till ett litet stall för att få eländet att sluta så vi packade ihop våra pinaler och flyttade ut på landet till ett stall med 4 boxar och stora fina hagar. Då blev saken bara värre :cry: Hästen fick plötsligt ett väldigt kontrollbehov vad det gällde kompisarna (alla 4 gick ihop) och ville inte vara själv i stallet, om han ändå tvingades vara själv en stund bet han i krubban och på väggar och var jättestressad och han kollade och lyssnade hela tiden vad flocken hade för sig utanför fönstret.

Trots massor av utevistelse och lugnt och skönt så blev det bara värre och värre. Hade han inte ett rejält magsår innan så fick han det nog där. Jag hade rem på honom och det blev bättre med den.

Jag flyttade sen hästen igen, till ett halvstort stall med 8 hästar och här står vi kvar än idag. Här går inte alla hästar tillsammans och han har därför inte samma behov av att veta vad ALLA hästar är och gör. Det händer saker nästan hela tiden, folk och hästar kommer och går. Hagarna är placerade bakom stallet vilket gör att han, när bara han är inne, slipper se sin kompis i hagen och bli stressad pga det. Nu kan han återigen vara själv inne utan problem. Just nu har jag ingen rem på för vi har precis satt in utfällbara krubbor till alla hästar och han biter inte längre på väggarna då boxväggarna är så pass höga att det inte går att få ett bra stöd mot kanten på dem. Han har fri tillgång på hö och halm och får bara lite lite kraftfoder eller morötter i krubban när de andra får sitt. Att ta bort kraftfodret helt eller nästan helt och ge hö istället är väldigt effektivt mot krubbitning. Sen tycker jag att du ska fundera på om miljön är rätt för din häst. Kanske är hon som min och trivs bättre där det händer lite mer på dagarna.

Vi kommer att ha ett krubbitare i stallet här i vinter.

Hon är den typen som krubbar vid kraftfodergiva, samt ett tag efteråt.

Vi har gemensamt bestämt att vi ska ta väck hennes kraftfoder, och ersätta det med luzernhack, multivitaminer,mineraler och lite loppfrön. Inget peliterat, inget rent spannmål.

detta ska vi hålla på med fram till jul, så vi får se vad det har för effekt på hennes krubbning/vikt.

Skämtar du ??
Det är klart att alla menar grovfoder ! Dvs hö åt hästen i obegränsad mängd .
typ 30 kilo om dagen .
Ett alternativ är lösdrift med fri tillgång och stora skogshagar .

haha :rofl: Men åhhh!
Klart jag fattar att det är grovfoder man ska ha fri tillgång på, men det finns faktiskt kraftfoder med extra mycket protein också, om det är vad hästen behöver. Så nu vet du det.

Hon har redan fri tillgång till hö i hagen, det hjälper inte.

Senast ändrad av en moderator:

Frågar igen, är du verkligen SÄKER på att hon är krubbitare, och sväljer luft? Det brukar höras ganska tydligt när de "ulkar".
Jag tycker det låter som om att hon enbart knaprar trä.

Hon kanske gör både och, för hon hulkar rätt rejält för det mesta.

*kl*

Skrev för ett par år sedan en 5 p D-uppsats om krubbitning - kan maila den om någon är intresserad. PMa i sådana fall!

Liknande trådar

Träning Behöver tips... Köpte min häst i september förra året med vetskap om att han var krubbitare. Problemet är att han står och trycker på...
Svar
18
· Visningar
2 109
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 157
Senast: taccotad
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama