Sv: Överdriven Krubbitare
Tack för många bra och intressanta svar.
Det får nog bli en utredning, ska prata med veterinären . Tills vidare, vilka foder rekommenderar ni med mycket protein`? så kan jag börja med det på en gång om det skulle vara felet.
Han blir för knäpp av havre, har ganska mycket humör, så andra förslag är välkomna.
Havre är inget som klassas som ett proteinfoder så det är inte ett alternativ. Dessutom ska du nog utesluta spannmål ö h t. Stärkelsen är inte bra för ev. känsliga magar.
Det du ska göra är att analysera det grovfoder hon får för att se om det innehåller tillräckligt med protein. Det är det det hela hänger på! Du ska inte bara tillsätta ett proteinkraftfodermedel hur som helst utan att veta att det verkligen behövs.
Under tiden skulle jag omedelbart börja ge FRI TILLGÅNG på grovfoder! Alltså ska hon kunna äta så mycket som hon vill. Helst dygnet runt men om det inte går på dagtid, då hon kanske går ihop med andra hästar som ägarna inte vill ha fri tillgång på, så ge henne fri tillgång på natten iaf.
Det du skulle kunna göra om analys känns omöjligt (t ex för att det är många olika partier och/eller att ni byter grovfoder ofta) är att fodra med några kg
lusernhack istället för hö/silage - t ex 2-3kg lusern och resten hö/silage. Det ger iaf en god bit av proteinbehovet tillgodosett, vid för lågt proteinvärde i erat grovfoder, och det gör inget om grovfodret ni har ändå redan innehåller mycket protein - det är inte skadligt att överdosera protein som kommer från grovfoder (hö/silage + lusern).
Om inte fri tillgång på grovfoder (hö/silage, halm, lusern) och en korrekt, uträknad, balanserad foderstat där alla behoven är tillgodosedda, hjälper skulle jag utreda hästen för magsår. Magsår kan i princip vilken häst som helst få, inte bara hästar som tränas/tävlas hårt. Det är inte bara sån stress som utlöser magsår utan även stress av för lite att tugga på och dylikt. Min promenadriden nordis fick diagnosen t ex... antagliegn pga för lite grovfoder (och då fick ändå 1.2kg per 100kg häst men hon hade ett stort tuggbehov o skulle behövt minst 2kg per 100kg häst) (tyvärr pga min okunskap på den tiden).