Överdragsbyxor eller overall?

Men är det på alldeles nya skalkläder då? Jag har massor av skalkläder och massor av galon och inga skalkläder håller mot väta som i att sitta i en vattenpöl efter ett par veckors användande.

Till en 1.5-åring hade jag haft både skal och galon i tvådelat. Skönt att kunna variera tjockleken på överdelen. Helt plötsligt kanske man bara behöver tröja och ingen jacka alls.

Men är det på alldeles nya skalkläder då? Jag har massor av skalkläder och massor av galon och inga skalkläder håller mot väta som i att sitta i en vattenpöl efter ett par veckors användande.
.

Jag håller med, finns inga barn på förskolan som har skalkläder som tål bättre väta än galonbyxorna...

• Gilla
Reactions: Sar

Till en 1.5-åring hade jag haft både skal och galon i tvådelat. Skönt att kunna variera tjockleken på överdelen. Helt plötsligt kanske man bara behöver tröja och ingen jacka alls.
Isbjörns skalkläder håller för väta och till och med en vattenpöl. ;)
Personalen på förskolan trodde aldrig att de skulle hålla men det gjorde dom. :D

Våra barn hade aldrig overall och galonbyxor som små men de flesta andra barn hade det. En stor fördel är ju att det är betydligt enklare för en liten 1-2-åring att röra sig i en tunn skaloverall jämfört med dubbla, otympliga lager.

Vad många missar om vattenpelare är att vattentätheten sänks kraftigt vid tvätt. Tvätta inte skalplagg och vinteroveraller i onödan! En ny otvättad overall med vattenpelare över 8000 mm klarar bad i vattenpölar utan problem. Förskolepersonalen sätter rutinmässigt på galonbyxor utanpå overallen men vi använder inte det för det behövs inte. Enda gången dottern blivit blöt är när det trängt in vatten i bensluten när hon badat i vattenpölar.

Tack för era svar! Blir nog overall.
Men man kanske skulle ha ett par överdragsbyxor med hängslen att ha när det är lite varmare ute i solen men fuktigt i gräset? Typ när det bara behövs en fleecetröja...?

@Saile Jag skulle säga hängslen som går att ta av om du eventuellt tänkt kombinera med jacka. Att plagget sitter bra som det är så att säga. Jag frågade förskolan om vad de föredrog och om man har tvådelat med hängslen är det så besvärligt att man ska ta av jacka och sen byxor vid blöjbyte/toabesök. Det blir många steg, åtminstone i förskolemiljö eller annat där man vill vara lite snabb.

Skalbrallor har jag till båda barnen för att svara på frågan och jag tror båda har regnoverall, annars är det bara den äldsta. Det är bara den äldsta som går på förskola än så länge med.

Jag föredrar nog tvådelat (hög underdel med hängslen). Ser gärna att det sätts på galon undertill utanpå vinteroverallen just innan snön samt när den börjar försvinna men det fortfarande är kallt för att minska nötningen. Skönt att kunna variera överdelen också.

Vad många missar om vattenpelare är att vattentätheten sänks kraftigt vid tvätt. Tvätta inte skalplagg och vinteroveraller i onödan! En ny otvättad overall med vattenpelare över 8000 mm klarar bad i vattenpölar utan problem. Förskolepersonalen sätter rutinmässigt på galonbyxor utanpå overallen men vi använder inte det för det behövs inte. Enda gången dottern blivit blöt är när det trängt in vatten i bensluten när hon badat i vattenpölar.

Vi har haft galonbyxor utanpå vinteroverallen när det varit runt nollan och värsta lervällingstiden trots att det inte behövs för vätan. Men för att skydda overallen från värsta lervällingen och kunna undvika att behöva tvätta den.

Nu när det blivit lite varmare kör vi skalkläder (tvådelat), sonen är precis två år. Men jag tycker det är knepigt med dagiskläder. Egentligen skulle jag velat börja med skalkläder tidigare och haft ullunderställ under vanliga kläder. Men det blir för varmt inomhus och mycket begärt av personalen att de ska ta av och på underställ på massa barn flera gånger om dagen.

Tur att våren är här! Känns som att vi har fått mer än nog av ytterkläder och lager på lager för ett bra tag framöver :p

Vi har haft galonbyxor utanpå vinteroverallen när det varit runt nollan och värsta lervällingstiden trots att det inte behövs för vätan. Men för att skydda overallen från värsta lervällingen och kunna undvika att behöva tvätta den.

Nu när det blivit lite varmare kör vi skalkläder (tvådelat), sonen är precis två år. Men jag tycker det är knepigt med dagiskläder. Egentligen skulle jag velat börja med skalkläder tidigare och haft ullunderställ under vanliga kläder. Men det blir för varmt inomhus och mycket begärt av personalen att de ska ta av och på underställ på massa barn flera gånger om dagen.

Tur att våren är här! Känns som att vi har fått mer än nog av ytterkläder och lager på lager för ett bra tag framöver :p
Jag spolar av smutsig overall i duschen, det räcker gott för oss.

Du kan väl låta barnet ha underställ som innekläder och förstärka med lager 2 för när de går ut. Vi har en ulloverall som lager 2 och den tar personalen av och på.

ny rutinerade föräldrar, vilket är egentligen bäst till en 1,5 åring nu i vår? En skaloverall eller jacka med överdragsbyxor?

På fsk hade vi en skaloverall, färre plagg att ta på och hålla reda på för personalen (uppskattat!) på småbarnsavdelningen men hemma hade vi skalbyxor till befintlig jacka.

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 143
Senast: cherie
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar