Överdragsbyxor eller overall?

Saile

Trådstartare
ny rutinerade föräldrar, vilket är egentligen bäst till en 1,5 åring nu i vår? En skaloverall eller jacka med överdragsbyxor?

Det är verkligen bara tycke och smak. Vi trodde overall och köpte p.o.p's skaloverall. Men använder nu hellre våra ärvda tvådelade skalplagg :angel: Så svårt att veta innan. Men jag röstar för tvådelat!

Beror på ungen, säger jag (och föräldrarnas preferenser). Min dotter är en vatten- och lervällingälskare av rang och då funkar overall bättre eftersom det inte kan komma in något innanför jackan. Jag använder hellre tvådelat egentligen, framförallt om man ska vara ute länge och det ska bytas blöja eller gå på toa, men med en unge som kan få in otroliga mängder lera innanför jackan har jag fått ge upp den idén tills det har torkat upp. :D

När min var så liten föredrog jag overall. Älskar dem vatten och lera är overall bättre. ;) Nu när min är äldre föredrar jag tvådelat.

ny rutinerade föräldrar, vilket är egentligen bäst till en 1,5 åring nu i vår? En skaloverall eller jacka med överdragsbyxor?
Min lilla som blev 1,5 igår har vi både- och till. Jag skulle ha svårt att bara klara mig med det ena eller andra. Allt beror på vad vi ska göra.

När sonen var liten föredrog vi helt klart overall eftersom han var så mycket på marken och jacka i de fallen åkte upp och han blev blöt.

Nu, när han är tre, kör vi på tvådelat. Men med höga byxor, så det inte blir en glipa.

Min lilla som blev 1,5 igår har vi både- och till. Jag skulle ha svårt att bara klara mig med det ena eller andra. Allt beror på vad vi ska göra.
Jag håller med här, beror på aktivitet och väder. Är det soligt och barnet flänger runt kan det vara skönt att ta av en jacka, är det blött och lerigt håller en overall bättre.

Beror på ungen, säger jag (och föräldrarnas preferenser). Min dotter är en vatten- och lervällingälskare av rang och då funkar overall bättre eftersom det inte kan komma in något innanför jackan. Jag använder hellre tvådelat egentligen, framförallt om man ska vara ute länge och det ska bytas blöja eller gå på toa, men med en unge som kan få in otroliga mängder lera innanför jackan har jag fått ge upp den idén tills det har torkat upp. :D

Hehe du träffade aldrig mitt ena barn när hen var liten ser jag :p Jag köpte en regnoverall just av den anledningen och sa att nu kan du inte bli blöt in. En stund senare kommer barnet in och deklarerar glatt att det kunde hen visst :rofl: Det var bara att lägga sig i vattenpölen en stund :p

Seriöst så håller jag annars helt med dig!

Hehe du träffade aldrig mitt ena barn när hen var liten ser jag :p Jag köpte en regnoverall just av den anledningen och sa att nu kan du inte bli blöt in. En stund senare kommer barnet in och deklarerar glatt att det kunde hen visst :rofl: Det var bara att lägga sig i vattenpölen en stund :p

Seriöst så håller jag annars helt med dig!

Det är nog bara en tidsfråga innan L gör samma sak. :D

Jag körde på overall när barnen var så små.
Byxor och jacka blir bara hemskt bylsigt på så små barn. Personligen tycker jag bäst om Isbjörns kläder. Har kört det från barnen var små och har det fortfarande till dom. En fördel är också att dom går att sälja för en hyfsad peng på Tradera när dom är urvuxna.
De håller verkligen vätan borta, till och med en vattenpöl går bra. ;)

Annars tycker jag också Didriksson boardman-set är bra, men det är tvådelat. Det har jag använt när barnen varit lite större och det har varit riktigt, riktigt blött och lerigt.

Byxor och jacka blir bara hemskt bylsigt på så små barn. Personligen tycker jag bäst om Isbjörns kläder. Har kört det från barnen var små och har det fortfarande till dom. En fördel är också att dom går att sälja för en hyfsad peng på Tradera när dom är urvuxna.

Annars tycker jag också Didriksson boardman-set är bra, men det är tvådelat. Det har jag använt när barnen varit lite större och det har varit riktigt, riktigt blött och lerigt.
Isbjörn har dock inga skaloveraller, endast tvådelat :)

Fast skalkläder brukar ha betydligt högre vattenpelare än galon så att välja galon vid de blötaste dagarna är lite bakvänt. Galon andas dessutom inte = kidsen blir blöta av svett istället. Min dotter äger inte ens galon.

Jag skulle sagt overall. Tvådelat är ju inte alls lättare vid blöjbyte eftersom det oftast är hängslen att få ner också så jackan måste ändå av. Min 6-åring har fortfarande både overall och tvådelat på Fsk, overallen används de blötaste dagarna för att inte riskera att väta kommer in i någon glipa. Köper oftast på XXL, Five seasons. Är ungen lerig så spolar jag bara av overallen med vattenslang så är den fit for fight dagen efter igen :up:

Vi har båda, tycker de har sina för-och nackdelar så vi tar det som passar för tillfället. Ibland vägrar ju ungen också det ena och då kan det vara bra att erbjuda alternativ om man vill komma någonstans.

Till små barn att ha på förskolan: overall. Sitter bättre, lättare för även riktigt små barn att hjälpa till vid på- avklädning. Visst. Lite meck att byta blöja, men ofta behövs jackan tas av ändå om barnet har tvådelat.

Isbjörn har dock inga skaloveraller, endast tvådelat :)
Har dom inte? :confused:
När mina barn var mindre köpte jag både skaloveraller och fodrade overaller från isbjörn (nanook hette dom då).
Har haft overaller från stl 86 till och med 104 till dom.

Vad dumt om det är så att dom har slutat med det. :meh:

Fast skalkläder brukar ha betydligt högre vattenpelare än galon så att välja galon vid de blötaste dagarna är lite bakvänt. Galon andas dessutom inte = kidsen blir blöta av svett istället. Min dotter äger inte ens galon.
Ok. Så kanske det är. Har inte tänkt så. ;)

Tänkte mer att galon inte slits lika mycket som skalkläderna om det är riktigt lerigt och skitigt ute.
Didrikssons boardmanset är fleecefodrat så lite av "galonkänslan" försvinner ändå, tycker jag.
Ofodrade galonkläder har jag aldrig haft till mina barn, tror jag.

Ok. Så kanske det är. Har inte tänkt så. ;)

Tänkte mer att galon inte slits lika mycket som skalkläderna om det är riktigt lerigt och skitigt ute.
Didrikssons boardmanset är fleecefodrat så lite av "galonkänslan" försvinner ändå, tycker jag.
Ofodrade galonkläder har jag aldrig haft till mina barn, tror jag.
Ännu varmare för barnet innanför alltså ;)
Galon brukar ha en vp på max 5000mm och skalkläder ligger oftast på 10000mm och uppåt.

Ännu varmare för barnet innanför alltså ;).
= jättebra om man har en liten fryslort! 1-2-åringar leker ofta ganska stillsamt. Min 2-åring svettas sällan men fryser lätt. Hon har en galonoverall med fleecefoder för vår och höst som är suverän. När hon vuxit ur den blir det dock Isbjörns (ofodrade) tvådelade skalplagg.

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 143
Senast: cherie
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 499
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar