Överdosering avmaskning?

S

sommardag

Hur farligt är det? Vad händer?

Skulle avmaska min ettåring idag, gissar på att han väger runt 300 kg, så jag ställde in stoppet på det. Men han rycker till när jag håller på och jag råkar trycka i honom allt, altså dubbla dosen, för 600 kg :eek: :cry:

Sv: Överdosering avmaskning?

Vad var det för medel?

Pyrantel kan du överdosera enormt mycket, vi pratar kanske 30ggr.
Ivermektin iaf 6ggr utan problem
Moxidektin är värre, dubbel dos är inte att rekommendera och du bör hålla koll på hästen.

Måste bara fråga av ren nyfikenhet, ställde du in stoppet medan du höll på att trycka in medlet i munnen på hästen? :crazy:

Hände med min shettis (som väger ca 200 kg) en gång. Min pappa skulle hjälpa mig och tryckte till alldeles för hårt på sprutan. Hästen fick hela dosen, dvs för 600 kg. Tyvärr minns jag inte vad det var för preparat. Vi ringde vet som tyckte att vi definitivt skulle hålla koll på hästen för, som hon sa, bra var det ju inte att vi hade råkat ge för mycket. Stackars pappa var mest nervös av alla, tror jag. Men det gick bra, och hästen mådde inte det minsta dåligt alls...

Borde väl krävas väldigt mycket kraft och att stoppet går sönder på något sätt.

Det är lätt hänt att man får i hästen mer än vad man ställt in stoppet på.
Men som det skivits så beror det ju lite på vad för avmaskningsmedel du använt.

Det var ivomec så det borde vara lugnt?

Han verkar vara som vanligt idag iaf :)

eeeh nej? varför tror du det?
Och hur skulle man ens kunna göra det på en ettårig hingst som hoppar omkring?

Kan berätta när vi fick in 3 hästar från Kentuckey, ett sto med 6mo. fol och en sutt 6mo. palamino babies som alla var full av mask. Vetrenär kom utt och gav alla double dose, efter 2 vecker var han tillbaka och dom fick ett omgång till, gud vad dom skited mask men annars var dom ok.

Är du tvyksom kontackt din vetrenär.

Borde väl krävas väldigt mycket kraft och att stoppet går sönder på något sätt.

jo det tror jag. Jag avmaskade min ett-åring för ett par veckor sen (som tyckte det var äckligt), jag är ganska stark men inte ens då lyckades jag få i mer än jag "rullat" ut. Då hade jag ändå en halvgalen häst att ta hand om också.

Vad för mask? Och vad skulle den andra dosen 14 dagar senare göra? Jag vet att särskillt i USA finns det väldigt konstiga ideer som att ge halva doser och upprepa vilket är de två absolut värsta sakerna man kan göra när det gäller resistensutvecklingen. Många veterinärer även i Sverige är inte uppdaterade över huvudtaget och ger gamla råd.

Det finns en anledning till att resistensutvecklingen går saktare i Sverige än i t.ex. USA...

Kan berätta när vi fick in 3 hästar från Kentuckey, ett sto med 6mo. fol och en sutt 6mo. palamino babies som alla var full av mask. Vetrenär kom utt och gav alla double dose, efter 2 vecker var han tillbaka och dom fick ett omgång till, gud vad dom skited mask men annars var dom ok.

Är du tvyksom kontackt din vetrenär.

Vad för mask? Och vad skulle den andra dosen 14 dagar senare göra? Jag vet att särskillt i USA finns det väldigt konstiga ideer som att ge halva doser och upprepa vilket är de två absolut värsta sakerna man kan göra när det gäller resistensutvecklingen. Många veterinärer även i Sverige är inte uppdaterade över huvudtaget och ger gamla råd.

Det finns en anledning till att resistensutvecklingen går saktare i Sverige än i t.ex. USA...

Hey Madick;
Jag änta att den vet vill "KNOCK THEM BUGGERS OUT" hästerna var i igen vider shape när dom kom. 2 x double dose är inte bruklig aven i USA, dock är dom mycket i 3 månads avmasknings program. "I don´t know why"!
Can vara för mycket hästar på för lite yttan i vissa milder klimat.
I Arizona är det för tortt för att masker kan uttveckla sig, when they come out they dry up and blow away.
Sand Kolik är det storsta problem.
Resistance Mask är dom medvetet aven Over There, dom har samma systom där som här, man kör inte med samma mask medal hella tiden.

Any Hooo, det verka som aven ung häster kan ta en rejal dås gift och klara sig.

Arizona är bra, NM också, torra somrar och rejält med snö på vintern (i bergen iaf), inga maskproblem öht, tror bandmaskförekomsten ligger på 12% (mot NY som har 98%...).

Jag hänger en del på ett amerikanskt forum och hör de mest horribla tankar och råd om avmaskning, jeez, det är så man blir mörkrädd.

Man kan hör och se en del markvariga ting i USA och andra lander.
Det finns blåbar till häst äger överallt som börda inte ägen en gulfisk. Man kan bara har änsvar för sitt egen häst.

Man för kolla upp mask problem där man är och skaffa den upplyssning om åtgärder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Idag skulle jag avmaska min 1åriga shetlandsponny. Jag fick att jag skulle avrunda uppåt till 200kg och tänkte maska med det. MEN...
Svar
3
· Visningar
1 372
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur i hela friden ska hon reda ut denna otroliga soppa som hon har hamnat i. Man tror ju att allt är påhittat för det finns väl inte på...
Svar
16
· Visningar
1 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka