överbyggd!!

Tinuri

Trådstartare
berätta allt ni vet om överbyggdhet (haha hur säger man??)

kan man rida bort det?
hur kommer det fram?

snälla skriiv!

Sv: överbyggd!!

En överbyggd häst har en rumpa som är högre än manken. En del unghästar kan vara överbyggda tills dess att de växt färdigt pga att de växer ojämt. Detta brukar dock rätta till sig. Om du har en färdigvuxen häst som är överbyggd så går det inte att träna bort på något sätt.

En skicklig ryttare kan dock muskla hästen så att den blir bättre, tappar man muskler på hästen så syns det tydligare igen, har själv ett sådant exempel!

Min häst är också överbyggd. Hon är 15 år och i topptrim. Jag jobbar med mycket övergångar, tempoväxlingar och övningar i sig. Det enda med överbyggda hästar är att de kan ha svårt att samla sig. Men som sagt, tränar man hästen bra så märker man ingen skillnad. Man kan inte rida bort det, överbyggdhet är inget att oro sig för så länge du tränar din häst rätt. Mvh

Kan tänka mej att de har lite svårare att gå samlat och få in benen under sig eftersom de blir lite mer i framvikt än normalt. SEn är ju unghästar ofta överbyggda innan de växt färdigt, men det brukar ju ärtta till sej :)

tack för alla svar!

har en överbyggd häst (var så när jag köpte han)

så jag tyckte bara att det skulle vara lite kul att veta om överbygdhet..

Kan tänka mej att de har lite svårare att gå samlat och få in benen under sig eftersom de blir lite mer i framvikt än normalt. :)

han är framtund men går bra med benen under sej och om man riktigt jobbar så gå han lätt pöå bettet o i form..! :)

Kan tänka mej att de har lite svårare att gå samlat och få in benen under sig eftersom de blir lite mer i framvikt än normalt. SEn är ju unghästar ofta överbyggda innan de växt färdigt, men det brukar ju ärtta till sej :)

Mja, jag ser det hela tvärtom faktiskt.

Jag föredrar en överbyggd häst före en som är "byggd i nedförsbacke" så att säga... en häst som är överbyggd bak har lättare att sätta bakändan in under sig och jobba med ryggen upp. Den har ofta längre lrben etc vilket gör att den kan vinkla sig mer tex, givetvis underförstått att den rids korrekt. En häst som är högre fram har naturligt (ännu) mer vikt på framdelen - och när ryttaren sitter upp och adderar sin vikt blir det dessutom ännu svårare för den att jobba korrekt.

Ja.. alltså det stämmer inte.

De flesta överbygda hästar har lätt att bli framtunga och falla på bogarna. Många har även lättare att få förslitnings skador på frambenen för att MKT mer vikt hamnar där än på bakbenen. Sen har också överbyggda hästar ofta mer påskjut där bak och det är väl därför du menar att de har lätt att komma under med bakbenen.

Det behövs mer bärande träning för den överbyggda hästen. För en häst som är byggd i uppförsbacke är det mer naturligt för den att få upp framdelen och lägga vikten bak.

okej har alltid trott att det var precis tvärtom som du skrev.... ja menar är den lägre fram säger det väl sej självt att den blir framtung...

Ja.. alltså det stämmer inte.

De flesta överbygda hästar har lätt att bli framtunga och falla på bogarna. Många har även lättare att få förslitnings skador på frambenen för att MKT mer vikt hamnar där än på bakbenen. Sen har också överbyggda hästar ofta mer påskjut där bak och det är väl därför du menar att de har lätt att komma under med bakbenen.

Det behövs mer bärande träning för den överbyggda hästen. För en häst som är byggd i uppförsbacke är det mer naturligt för den att få upp framdelen och lägga vikten bak.

är typ så jag oxå har fatat det. :)

Mja, jag ser det hela tvärtom faktiskt.

Jag föredrar en överbyggd häst före en som är "byggd i nedförsbacke" så att säga... en häst som är överbyggd bak har lättare att sätta bakändan in under sig och jobba med ryggen upp. Den har ofta längre lrben etc vilket gör att den kan vinkla sig mer tex, givetvis underförstått att den rids korrekt. En häst som är högre fram har naturligt (ännu) mer vikt på framdelen - och när ryttaren sitter upp och adderar sin vikt blir det dessutom ännu svårare för den att jobba korrekt.

Om det nu skulle vara sant, varför föredrar ryttare på hög nivå hästar som är byggda i "uppförsbacke". Dvs framdelen högre. Du får nog läsa boken en gång till.

Om det nu skulle vara sant, varför föredrar ryttare på hög nivå hästar som är byggda i "uppförsbacke". Dvs framdelen högre. Du får nog läsa boken en gång till.

kul att jag kunde roa er :banana:

vad ryttare på hög nivå föredrar vet jag inte, och det får ni fråga dem varför de gör det. Bilder och filmer på topp-hästarna i frihet hadde varit intressant, så länka om ni har dem. Det jag svarade var vad JAG föredrar och hur jag tänker - alltså mitt svar på ts fråga.

Jag har ridit och jobbat med många "överbyggda" hästar och ingen av dem har någonsin fått problem med förslitningsskador, kissing spines etc. Sen beror det ju också på vad man menar med överbyggd, jag haralltid tänkt mig en vågrät rak linje mellan manke och högsta punkten på korset, medan andra menar att hästen är överbyggd redan där. Jag ser hellre korset liiiite högre än manken - förutsatt att manken är rätt ansatt gentemot tygg, hals och så vidare.

Vill dock klargöra att jag föredrar en häst som ser ut så här, dvs överbyggd:
two-socks1.jpg

före en sån här, som är hemskt vanlig i dag:
Nene.JPG

Alltså INTE så extremt överbyggda som dunder-halter-avlade quartrar tex....

vad menar du med bilder och filmer på topphästar i frihet?

Det kan ju vara möjligt att de hästar du stött på som varit lite överbyggda jobbat bra trots detta, men generellt så har väl de hästar som är överbyggda större belastning fram. Tänk dig en planka med vikter på. "benen" som plankan ligger på är olika höga. detta medför att det "ben" som är kortast kommer att få störst belastning iom plankans lutning. lite konstigt förklarat å ber om ursäkt för den usla formuleringen men kan man inte tänka så? Om man jämför detta med en annan planka vars "ben" är något sånär lika höga, så borde trycket från vikterna vara mer jämnt fördelad.

vad menar du med bilder och filmer på topphästar i frihet?

Det kan ju vara möjligt att de hästar du stött på som varit lite överbyggda jobbat bra trots detta, men generellt så har väl de hästar som är överbyggda större belastning fram. Tänk dig en planka med vikter på. "benen" som plankan ligger på är olika höga. detta medför att det "ben" som är kortast kommer att få störst belastning iom plankans lutning. lite konstigt förklarat å ber om ursäkt för den usla formuleringen men kan man inte tänka så? Om man jämför detta med en annan planka vars "ben" är något sånär lika höga, så borde trycket från vikterna vara mer jämnt fördelad.

jag menar precis det - bilder på hästar i topp utan sadel och ryttare - och detsamma med filmer.

jo, jag förstår hela ditt sätt att tänka, och fysiken bakom absolut. Å andra sidan får du också ta med i beräkningen hur hästen är byggd rent generellt. Var ligger största viktbelastningen? Var sätter ryttaren sin vikt? ALLA hästar har större belastning fram - ALLA hästar bär mer vikt på framdelen än på bakdelen, oavsett om de är byggda som en schäfer eller som en giganto-quarter. Sätter du dessutom en ryttare på så kommer ännu mer vikt att läggas på framdelen.

Titta också på mina två bilder igen - min bild 1 är den typ jag föredrar av de två - dvs aningen överbyggd, men bakbenen är inte speciellt långa i förhållande till fram. Här handlar det inte om att "skyffla ner" ännu mera vikt utan att ha en rejäl motor med påskjut och ork för att bära upp och flytta om i balans.

Extremfallen är precis lika illa som allt annat exteriör-avlande bara med tanken på utseende och inget annat enligt mig.

Jag har själv en överbyggd häst. Hon jobbar alltid under sig. Hennes bakben är suveräna på att jobba. Men faktum är att inte alla överbyggda hästar rids rätt och jobbar med övningar som skapar "uppförsbacke".

Det är jättekul att läsa om de överbyggda hästar du ridit och att de går väldigt fint med bakkärran. Det kan du vara stolt över. Så jag förstår att du tycker att det inte alls är några problem med överbyggda hästar.

Saken är ju den att överbyggda hästar har inte lättare att på något sätt gå iform. Tvärtom. De har svårare att få in två bakben djupt under sig utan att falla fram och för den saken göra en kullebytta.

Försök själv, svanka så mycket du bara kan med din rygg. Puta ut rumpan rejält. Det är ganska svårt då att ta låånga kliv.

Senast ändrad:

Min häst är överbygd bak. Han är alltså högre över rumpan än över framdelen. Att en häst är överbygd sätter oftast inga begränsningar.
Min kompis hade en häst som var ca 5cm högre bak än fram han gick upp till Msv A/St georige (stavning?) dressyr och 150hoppningar :) Hästen hade även kissing spines. Herren i fråga är pensionerad sen några år tbk.

Senast ändrad:

Försök själv, svanka så mycket du bara kan med din rygg. Puta ut rumpan rejält. Det är ganska svårt då att ta låånga kliv.

..den här jämförelsen får du hemskt gärna förklara närmare för mig eftersom jag inte får ihop likheten för fem öre i hur ryggraden formas när det kommer till överbyggnad vs svankande.

Det närmaste mänskligt svankande man kan hitta hos en häst är ju en häst som.. *trumvirvel* svankar, dvs tappar ryggen.. En överbyggd hästs normala "rygghållning" borde inte ha några som helst likheter med ett häst som tappar bakdelen och svankar.. Eller?

Du får hemskt, hemskt gärna visa upp bilder och förklaringar på det där så jag lär mig något nytt idag med :bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?