Sv: överbyggd!!
Hade min dam bara haft en bättre ryttare hade hon nog sett finare ut
Hon är inte särskilt hög, Nästan en ponny faktiskt.. 155 cm låg. Men hennes pappa var liten..
hmm.. några övningar.. vi kör vår egen variant på öppna och sluta - vi har det fortfarande lite tricky eftersom jag rider henne på en hand och skänkelbett oftast (eller tvåhänder och hängande tyglar som du ser..) så vi leker med neckrening vs skänkel.. Sen plockar jag upp och ner henne mkt - riktigt så högt som hon går på den bilden brukar hon inte gå utan jag "lägger ner" henne en bit. Mkt volter för att få med bakkärran och mkt tempoväxlignar i trav.. Jag har en egen tävling med mig själv - hur mtk kan jag korta vs länga hennes steg i trav och fortfarande bibehålla rytmen och styrkan.
Sidoförflyttningar, mkt bogkontroll.. kommer inte riktigt på några vettiga övningar eller förklaringar som jag gör.
"felbyggda" hästar, oavsett Var det exteriöra felet ligger blir ju påverkade.. som felaktiga benvinklar osv.. men där kan man ju ta hänsyn till det med när man väljer gren och inriktning.. Känns som om de flesta "småfel" går att tackla på ett sätt så att de inte utgör ett sörskilt stort problemmoment ändå - bara man vet vad man gör..
Vi får försöka lägga märke till mer när vi är ute på tävling!
Där ser man ju alla möjliga och omöjliga hästar.. om man då analyserar rent rörelsemekaniskt så Borde man ju lägga märke till vissa skillnader i rörelsemönstret.. Kruxet Där är ju att det blir avhängigt på Ryttaren med..
mindre lätt att htita hästar som är olika mkt överbyggd/underbyggd med en likvärdig rytatre..