överbyggd!!

Sv: överbyggd!!

Din häst ser mycket fin ut! Vad är det för ras? Ja, underbyggdheten såg man tydligt. Men det såg riktigt fint ut när du jobbade hästen rätt. Kul!

Svenskt halvblod faktiskt, gammal stam. Hon är en redigt Underbar häst när hon vill - men jag skulle ljuga om jag påstod att hon är lättare att rida ihop än de rektangulära hästar jag tränat tidigare. Men mer "underbygdd" än henne tror jag inte är hälsosamt faktiskt.. Som du ser på frihetsbilderna "försvinner" mkt av nedförsbacken i rörelse (ignorera gärna jämfotahoppet.. *flin* hon gör så när hon busar på halt underlag.. som en jämrans duracellkanin)

Kanon att du känner att när hon släpper så Släpper hon verkligen :bow: många hästar går i "falsk" form och bär sällan eller aldrig sig själva.. att jag frågade om hon var tung är för att du har lite "den där" sitsen på vissa bilder som man kan se hos ryttare på framtunga och/eller hästar med hård mun.

Intressant att se skillnaderna på våra två faktiskt.. (och på den överbyggda högre upp i tråden..)

Heck.. hade man haft råd borde man medvetet ha inföskaffat en "nedförsbacke" häst och en "uppförsbacke" häst så man kunnat studera Dag för dag och träning för träning vilka skillnaderna Verkligen är - och vad som bara är "urban legends" när det gäller just den Här saken inom häst.. Vad jag förstår det som så finns det inga undersökningar gjorda av kunnigt folk när det kommer till skademönster och/eller prestationer.

ska roa mig med att fundera på det här lite till i kväll och se om jag kommer på något till i morgon..

Din ser riktigt trevlig ut. Det är kul att jämföra precis som du skrev. En del hästar ser inte mycket ut för världen utan ryttare, men med ryttare som kan rida ihop dessa hästar förändras synen markant! Mitt ridsätt hade säkert inte passar din häst eftersom de är byggda så olika. Vad tänker du på när du rider din då? Har du några guldkorts övningar som din häst går igång på?

Det är sant det du säger om min sits. Det är synd att det ska se tungt ut när det inte alls känns så! Men det är min hållning det är fel på. Måste räta på mig mer. Min hästs röreslemönster är riktigt fint tycker både jag och andra. Sen får man väl kanske ha i beakting att det är en ponny så stegen skiljer sig från stor häst.

Det som är skrivet är ju att "felbyggda" hästar som överbyggd och underbyggd har svårare att gå i form, samla sig. Söker man på orden är det svaret man får. Hur ska man veta att det verkligen stämmer?! Det är logiskt men för den sakens skull behöver ju inte det vara något problem hos dessa hästar.

P1010184.jpg

Vilken underbar rumpa den hästen har! Där lär det finnas lite motor!?:love:

Tänkte på en sak när det gäller bilderna... tycker du har sadlat för långt fram... sätt dig lite längre bak på hästen så ska du se att frampartiet har lättare för att lyfta sig!:idea:

Tack så mycket! Jo, hon är min lilla prinsessa :love:

Pepsika har mycket motor. Det tycker jag om. Hon gör alltid sitt bästa den hästen.

Ang. sadlingen så är jag medveten om det. Såg det också när jag fick se bilderna. Försöker nu sadla en hand längre bak.

Senast ändrad:

Hade min dam bara haft en bättre ryttare hade hon nog sett finare ut :) Hon är inte särskilt hög, Nästan en ponny faktiskt.. 155 cm låg. Men hennes pappa var liten..

hmm.. några övningar.. vi kör vår egen variant på öppna och sluta - vi har det fortfarande lite tricky eftersom jag rider henne på en hand och skänkelbett oftast (eller tvåhänder och hängande tyglar som du ser..) så vi leker med neckrening vs skänkel.. Sen plockar jag upp och ner henne mkt - riktigt så högt som hon går på den bilden brukar hon inte gå utan jag "lägger ner" henne en bit. Mkt volter för att få med bakkärran och mkt tempoväxlignar i trav.. Jag har en egen tävling med mig själv - hur mtk kan jag korta vs länga hennes steg i trav och fortfarande bibehålla rytmen och styrkan.

Sidoförflyttningar, mkt bogkontroll.. kommer inte riktigt på några vettiga övningar eller förklaringar som jag gör.

"felbyggda" hästar, oavsett Var det exteriöra felet ligger blir ju påverkade.. som felaktiga benvinklar osv.. men där kan man ju ta hänsyn till det med när man väljer gren och inriktning.. Känns som om de flesta "småfel" går att tackla på ett sätt så att de inte utgör ett sörskilt stort problemmoment ändå - bara man vet vad man gör..

Vi får försöka lägga märke till mer när vi är ute på tävling! :idea: Där ser man ju alla möjliga och omöjliga hästar.. om man då analyserar rent rörelsemekaniskt så Borde man ju lägga märke till vissa skillnader i rörelsemönstret.. Kruxet Där är ju att det blir avhängigt på Ryttaren med..:cool: mindre lätt att htita hästar som är olika mkt överbyggd/underbyggd med en likvärdig rytatre..

Nästan alla islandshäsatr är överbyggda och de får då inge förslitningsskador.. om man ska tro statestiken enligt försäkringsbolagena.Så är ju förslitningsskadorna högre på typ hbl än på islandshäsat<arna.

och då är ju hbl oftast inte överbyggda...

Jag hävdar att det handlar mer om hur man rider en häst än hur den är byggd som avgör om en häst får förslitningsskador..
Dock kräver en korrekt byggd häst inte lika rutinerad yttare än en häst som har överbyggd bak.
Där krävs det att ryttaren har lärt sig rida så pass bra att den kan få upp hästen flytta över vikten på baken ocn avlasta fram.

Sett islandshästar som är uppemot 7 cm överbyggda som går hur fint som helst och gått SM till och med.

Och som är supergamla uppemot 30 år..Om det skulle vara såotroligt farligt att rida en överbyggd häst skulel ju inte dessa häsatr bli så gamla eller hur???

Nästan 99% av alla ridskolehästar går timmar om dagen med mestadels med vikten på framdelen.Då en nybörjare omöjligt kan rida så pass bra att den kan flytta över vikten..Man måste ju lära sig rida först eller hur??=)

Dessa hästar håller oftast i 10 tals år innan de pensioneras som 20-25 åringar.

Skulle vara intressant om det verkligen gjordes en vetenskaplig undersökning..
Hur kommer det sig att ridskolehästar kan gå år ut och år in på bogarna och hålla..
Och att en privathäst som rids avsevärt mindre inte klarar de oftast utan blir halta och får kotledsinflammationer mm!!!

Mycket intressant fråga tycker jag!

Här är lite bilde rpå min islandshäst som är en aningens överbyggd!

Under ryttare

Ridbilderplussjag024.jpg

Utan

Fetjorunn.jpg

Ska man räkna från höften som en sa så är hon inte alls överbyggd!
Det låter med vettigt eftersom en låg manke oftast lurar ögat om att den är överbyggd skulel min ha mer manke annars se exakt likadan ut skulle hon ju inte räknas som överbyggd..
Så om jag kör in lite extra fett under manken på henne så jag får upp manken mer och slänger in bilder så skulle folk säga nää hon är inte överbyggd..

Håller med om att det är intressant hur ridskolehästar kan hållla.

Kanske har det inte alls med kroppsbyggnad att göra, eller kanske inte så mycket iallfall. Utan mer på kontinitetet, alltså hur jämt en häst tränas.
Ridskolehästarna går ju ofta väldigt jämt hela tiden och kanske är det de som gör att de håller så pass länge..?

Kan berätta om en gammal travare som var 28 år när han kom till stallet var han i toptrim...
Han var överbyggd de flesta travarna brukar ju vara de mer eller mindre iaf på den tiden(11 år sedan).
Nya ägarna hade inte tid å rida han då de höll på att bygga ut sitt hus.... På 5 månader gick denna häst från fräsching till döding..
Han rasade totakt fick inflammationer både här och där så 6 månader senare avlivades han och han hade blivit riden totalt max 10ggr under dessa 6 månader...

Så frågan är ju en häst som vänjer kroppen vid att gå på ett sett typ alltid på bogarna.. skulle man efter 10 år börja rida hästen rätt.. unrar om den inte skulle gå sönder då eftersom dess kropp är så van vid att gå på ett sätt.

Jag tror många gånger att inflammationer beror på ägarbyte..
En häst som är van att bli riden på ett sätt av en ägare i 10 år, Sen säljs hästen och den nya ägaren rider helt olikt dess förra ägare..Musler skelett mm är inte van att gå på dess nya sätt utan blir översnsträngda och man har en inflammation!

Sen dagens variation på ridning är inte så mkt på vissa häsatr.. Utan de är mkt paddock ridhus och för mkt mjukt underlag bidrar till förslitningsskador...

Om man ser till statestiken så är ju hobbyhästarna de som håller mest och lever längst just för att dom får mer variation i sin ridning lite paddock, lite grusväg, lite åker och så lite skog!

Men så är de ju med allt.. en idrottare som kör 1 timme på gymmet 4 dagar i veckan är ju mer friskare än elitidrottsmannen som lever på gymmet..
Frågan är bara hur man hittar balanden till att kunna hålla så länge som möjligt på elitnivån utan att skada sig! och samtidigt bibehålla ett sunt normalt socialt liv!

Samma problem för idrotshästen..Är det oki att skippa hagvistelse på sin tävlinghäst för att minska risken för skada i hagen??
Eller att bara rida i paddock och ridhus för att minska risken fr att hästen gör sig illa på en kvist i skogen???

Eller linda den 24/7??

Kanske detta är en stor bidragande effekt till överandreäning ??

Så jag tror stenhårt på att det nog mer handar om hur vi rider och hur vi har våra häsatr som är den stora boven till alla dagens"folksjukdommar" hos våra hästar!

Kot och hovledsinflammationer har kommit på löpande band och är här för att stanna så länge inte människan ser ett samband mellan ridning och hästhållning och alla dessa inflammationer!

tror oxå ägarbyten har ganska stor del i inflamtioner, man rider på ett annat sätt, skafar antagligen ny utrustning som kanske belastar anorlunda, skaffar ny hovslagre skor kanske annorlunda, och har kanske annorlunda ridunderlag och lindar/lindar kanske inte benen olika ofta....
Min häft fick inflamationer ca 3 månader efter att vi köpte han men hade redan vid vet besikt en obetydlig anmärkning i på ett va benen som han senare blev behandlad för (men vet trodde inte det var något eftersom han hade haft det redan när förra ägarna köpte han ca 1 ½ år innan). Men hade under första månaden en sadel som var snedstoppad :crazy: och hela hästen blev stel av det så vet inte om det kan varit med och orsakat det...

Intressant att folk här medger att problem o inflammationer inte behöver vara hästens fel utan att det kan vara just ägarbytet som kan vara boven i dramat!

Ser tråd på tråd här på buke där folk spyr galla om dolda fel o bla bla för att de köpt häst o efter nån månad har det dykt upp t.ex. en kotledsinflammation. Jag hävdar alltid att det i första hand hänger på människan om en häst är frisk eller sjuk. Var den OK vid vet. besiktning för nån månad sen o så är den skrot nån månad senare i min ägo skulle JAG nog bli seriöst gråhårig o aldrig våga erkänna för nån att jag varit så klantig o definitivt inte börja bråka om dolda fel:o

Nästan 99% av alla ridskolehästar går timmar om dagen med mestadels med vikten på framdelen.Då en nybörjare omöjligt kan rida så pass bra att den kan flytta över vikten..Man måste ju lära sig rida först eller hur??=)

Dessa hästar håller oftast i 10 tals år innan de pensioneras som 20-25 åringar.

Skulle vara intressant om det verkligen gjordes en vetenskaplig undersökning..
Hur kommer det sig att ridskolehästar kan gå år ut och år in på bogarna och hålla..
Och att en privathäst som rids avsevärt mindre inte klarar de oftast utan blir halta och får kotledsinflammationer mm!!!

Mycket intressant fråga tycker jag!

Det där sitter jag o funderar på varje gång jag tittar på ridlektioner! ALLA ridskolehästar/ponnyer går i en liknande form. Huvudet har en vinkel ungefär som / Inte lodrät. De går i en ganska öppen form o kliver på i balans o ser ut att trivas. De går timme efter timme o är sällan sjuka. De halvklipps på vintern o släpps ut i hagen nakna i ur o skur... privathästen som rids mycket mindre helklipps o paketeras i täcken o rids med näsan i lod eller / bakåt med näsan MOT bogen...

Vad är det egentligen vi gör med våra hästar med vår ständiga strävan mot lodplanet? Skadar vi dem o rent av plågar dem?

Hrmmm... håller inte riktigt med här! Det JAG har lärt mig om överbyggdhet är att man INTE kan se överbyggdhet från toppen av korset till manken utan att man ska se från höftknölen till manken. I så fall är den övre hästen ganska rak med muskler på ovansidan korset och den nedre hästen ganska UNDERBYGD lite som en modern schäfer http://www.sbk.nu/Temp/Thumb/-705730395_2275_4675.jpg

precis så är det jag också tänker, men eftersom de flesta ser linjen från korset till manken så...

Bison - förlåt... men din häst ser nog mer illa ut på den stillastående bilden eftersom den svankar med en dåligt musklad rygg och dessutom står inspänd och inte är det minsta avslappnad i kroppen...

var en tillhäst i mitt stall som oxå fick inflamation nån månad efter att hon köpt henne. Dey jag tkr är såvrt emd kot och knäledsinflamationer är om man inte vet varför de får dem :crazy: vet vistte inte varför han fick sina trodde att det kunde vara kvar nånting från travartiden, eller sadeln. Men han har inte heller spec fina ben /benställning så kan ju vara därifrån oxå. Rider ju såklart inte med den sadeln längre, och när vi satte igång han tänkte vi på att försöka rida på omväxlande underlag. Har bara haft häst i typ 1 år men unde de senatse åren när jag haft medryttarhäst mm så har man hört flera som haft inflamationer här och där i benen. Är det vanligare bland privathästar för under de 10 år jag ridit på ridskola har jagaldrig hört att någon häst där hade inflamation, utan då var det mer svår hosta och ont i ryggen mm.

Det där sitter jag o funderar på varje gång jag tittar på ridlektioner! ALLA ridskolehästar/ponnyer går i en liknande form. Huvudet har en vinkel ungefär som / Inte lodrät. De går i en ganska öppen form o kliver på i balans o ser ut att trivas. De går timme efter timme o är sällan sjuka. De halvklipps på vintern o släpps ut i hagen nakna i ur o skur... privathästen som rids mycket mindre helklipps o paketeras i täcken o rids med näsan i lod eller / bakåt med näsan MOT bogen...

Vad är det egentligen vi gör med våra hästar med vår ständiga strävan mot lodplanet? Skadar vi dem o rent av plågar dem?

:bow:

Min tanke också faktiskt!

*kl*

Om en häst har hög manke och hög rumpa - skulle ni kalla den överbyggd eller ej?
Om lutningen på ryggen blir lite mer sluttande fram mot manken men manken är så hög att den "räddar upp" om man räknar manke/kors! :p
Jag upplever min som överbyggd just för att man märker direkt när man sätter sig i sadeln att man vill luta framåt. Trots att det är uppaddat under manken för att höja sadeln från manken! (bomlös) Sen är den dessutom ganska lång i kroppen, 140-145cm i täcken trots sina 146,7cm i mankhöjd och med rätt tung och grov bringa/bål som gör att det är mycket vikt fram.

Vinklarna räddar upp - den har lätt för att höja ryggen vid ridning och ganska lätt att trampa under sig i nuläget. MEN jag upplever det som att det kräver mycket mer styrka för att orka bära upp framdelen än för genomsnittshästen och som att det blir pannkaka så snart den inte bär utan skjuter på.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?