överbyggd!!

Sv: överbyggd!!

Haha. Jag har självklart inga bilder på liknande. Det jag föreslog hade inget med hästens svankande eller ej att göra. Det kan vara ett sätt för en att känna, att det inte alltid är lätt att ta ut sina steg med förhöjd rumpa. För det är ju precis det som händer hos hästen. De måste skjuta upp ryggen och in med bakbenen utan att bli framtunga. Vilket hos en del överbyggda hästar kan ha svårt med.

nah, om du svankar går det inte att jämföra med en vöerbyggd häst som inte svankar..

Snarare då "Lägg dynor under knäna så att rumpan kommer upp högre än skuldrorna och kryp. Men Det går iofs inte heller att jämföra egentligen iumed att vi saknar vissa väsentliga vinklar ;)

Förstår hur du tänker, men nej. Det blir Helt fel och inget som är jämförbart.

Jag drog ingen parallell mellan människans och hästens rygg. Vet inte riktigt vad du menar.
Jag aldrig nämnt något om att det skulle vara jämförbart. Övningen var bara en ide som sagt. Den behöver du inte göra på alla fyra för att man ska fatta att det är svårt att ta ut och länga sina egna steg. Lite svårt att powerWalka då alltså. Men vi lämnar iden om övningen för syftet har ändå inget med hästens svankighet att göra om det är det du fått för dig. Det vi diskuterar är att en del överbyggda hästar har svårare att skjuta under bakbenen utan att bli framtunga. I formumet skrivs det om ifall det är en fördel eller nackdel att ha en överbyggd häst?

Senast ändrad:

Jag har själv en överbyggd häst. Hon jobbar alltid under sig. Hennes bakben är suveräna på att jobba. Men faktum är att inte alla överbyggda hästar rids rätt och jobbar med övningar som skapar "uppförsbacke".

Det är jättekul att läsa om de överbyggda hästar du ridit och att de går väldigt fint med bakkärran. Det kan du vara stolt över. Så jag förstår att du tycker att det inte alls är några problem med överbyggda hästar.

Saken är ju den att överbyggda hästar har inte lättare att på något sätt gå iform. Tvärtom. De har svårare att få in två bakben djupt under sig utan att falla fram och för den saken göra en kullebytta.

Försök själv, svanka så mycket du bara kan med din rygg. Puta ut rumpan rejält. Det är ganska svårt då att ta låånga kliv.

Nej, alla hästar rids inte alltid rätt, långt ifrån... sen undrar jag också - och ta nu detta absolut inte som hård kritik eller elakheter, utan bara som en förvirrad undran - var övningen med svanka i ryggen kommer från och vad den hade för relevans i den här tråden? Men diskussionen om svankrygg och "tappade" rumpor kontra överbyggdhet har ni ju redan fört
så jag lämnar det därhän med bara den lilla kommentaren...

Nej den liknelsen var väl inte bra men att en häst med längre ben bak måste vinkla sig mer för att arbeta lika mycket är ju så självklart att det inte behövs någon jämförelse. I så fall är det väl hur långt in man kan fälla in ett benpar på ett (ihopvikbart) bord innan de faller. Är benen längre så måste man fälla in dem mer för att få samma lutning som benparet skulle vara kortare.

Jag förstår. Jag upptäckte ju i och med allas svar att den var svårt att applicera. Därför glömmer vi den. Som sagt är det aldrig nämnt att den hade något med svankryggiga hästar att göra.

Den andra förklaringen är bättre. Tack. Det är inte alltid lätt att skriva hur man menar utan missförstånd.

min pålle är ganska ordentligt överbyggd tyvärr. Många blir lite lurade av detr när man rider o tycker han går i dålig form fast han inte gör det. Men hans långa starka bakben gör honom till en väldigt bra hoppare o han har en mkt trevlig trav. Galoppen är dock lite värre eftersom han har svårt att vinkla sina haser tillräckligt mkt.

080226033.jpg

0804014017.jpg

min häst är rättså ordentligt överbyggd, och jag ser det som en rättså stor nackdel i ridningen. vi får kämpa otroligt mycket för att få in bakbenen under henne. men med rätt träning så blir det bättre. men om jag fick välja så skulle jag helt klart önska att hon inte var överbyggd

ingen jätte bra bild men det syns lite hur överbyggd hon är.
dsc00728_13532549.jpg

såhär illa kan det se ut om man inte jobbar henne ordentligt
dsc00565_10716692.jpg

men såhär kan det se ut om man lyckas jobba ihop henne
dsc00591_10717265.jpg

Om en normalbygd häst eller en överbygd häst har lättast för sig att trampa under sig vet jag inte. Det beror väl inte enbart på det utan är väl ganska individuellt.
Jag red för ett tag sedan en häst som var överbygd. Jag tränade och tävlade dressyr och han var kanonduktig. Tyvärr fick jag dock alltid låga poäng eftersom, jag citerar tävlingsprotokoll, "hästen är bygd i nedförsbacke". Så hästen fick bli hopphäst i stället och det visade sig vara hans stora talang. Han hoppar med väldigt bra teknik och förvånar många.

Vill dock klargöra att jag föredrar en häst som ser ut så här, dvs överbyggd:
two-socks1.jpg

före en sån här, som är hemskt vanlig i dag:
Nene.JPG

Hrmmm... håller inte riktigt med här! Det JAG har lärt mig om överbyggdhet är att man INTE kan se överbyggdhet från toppen av korset till manken utan att man ska se från höftknölen till manken. I så fall är den övre hästen ganska rak med muskler på ovansidan korset och den nedre hästen ganska UNDERBYGD lite som en modern schäfer http://www.sbk.nu/Temp/Thumb/-705730395_2275_4675.jpg

Hehe Väldigt sant.. det var uppe en sån här tråd på Western för ett tag sen och då blir vi informerade av klassiska- och islandsryttare att man Visst mätte toppen på korset och Inte höftknölen ;)

Men jo, de mer extremt "underbyggda" hästarna börjar lika schäfrar - och där vet vi ju alla vilka exteriöra problem de har/får.. Frågan är ju då - eftersom hästar och hundar är Relativt lika rent skeletärt om det går att dra en parallell där emellan som är mer talande.. och DÅ blir det skrämmande..

Höft och knäröntga hästar i framtiden? :eek:

Huruvida en sån parallell är jämförbar eller ej vet jag inte, men troligare blir en sådan parallell lite mer rättvisande än en mellan häst och människa (även om vi tydligen misstolkade tidigare dragna parallell) meeeen.. låt oss alla hoppas att det är STORA skillnader, så pass stora att våra hästar Inte riskerar få problem i höfter/bak och framknän..

/Bewwan som Fortfarande vill ha en Rektangulärt byggd häst Och hund..

Jag trodde också att man mätte från toppen på korset..

En annan fråga, Hur är era överbyggda hästar i galoppen?

Min har en alldeles underbar trav men galoppen har hon svårt för då hon måste sätta sig under ordentligt. Jag övar mycket fattningar och hon samlar sig bra i kanske ett varv på volten, sen tappar hon.

Är det bara min häst eller kan det ha något att göra med överbyggdheten? Några ideer vore bra.

du kan inte kasta in lite bilder på henne? Blir lite lättare att försöka "analysera" det hela då.. gärna videor med ;)

ska vi dissikera överbyggd vs underbyggd vs rektangulära hästar så kan vi lika gärna göra det ordentligt! :banana:

Joda, gärna! Har ingen film tyvärr. Hon är jättemysig att rida när uppförsbacken kommer. Lägger in blandade bilder. Har några finare bilder men vill att ni ska se att hon är lite överbyggd ändå.

P1010167.jpg

P1010184.jpg

P1010084-2.jpg

P1010079.jpg

Till att börja med.. så ska jag torka bort dregglet från hakan. Jag gillade Verkligen de mjuka, harmoniska linjerna hon ser ut att ha! :bow: Vad tusan är det för ras på henne? o0

Men jo, hon behöver få upp framdelen mer. Hur funkar öppnor/slutor på henne? sitter här och funderar på Lite mer skolning vid töm på henne, t.ex. över kavaletti, så du ser hur hon arbetar och kan studera hennes rörelsemönster.. (brukar vara en såndär grej som är lite svår att göra när man sitter på.. man Känner men vissa saker är lättare att märka när man Ser)

Upplever du det som om hon dumpar innerbogen ofta? tyckte mig se en sådan tendens på några av bilderna, Men det kan vara bilderna i kombination med min lilla färgångade hjärna som ställer till det..

Sen skulle jag vilja se högre händer på dig med mer vinkel i armbågen.. När händerna trillar "neråt" blir man lätt stum och ganska tung, lite beroende på Hur lågt man lägger händerna låser man bogarna på hästen med.. (gosch.. jag har Verkligen svårt för att beskriva saker och ting idag, känns som om allt blir luddigt, blarrigt och konstigt..) och till och från, ser det ut som om dina skänklar åker bak och "tiltar" din sits lite frammåt.. är hon lite tung i munnen? (kan vara westernryttaren i mig som bedömmer den klassiska sitsen fel.. Länge sedan jag verkligen sysslade med klassisk ridning)

Tänkte kasta in en bild på min dam i gengäld som är relativt "underbyggd", om än något kortbent.. hon ser lite.. extremt lutad ut här - riktigt SÅ mkt skiljer det inte, fotot luras en del. Ej igångsatt tant på 17 bast.

P4290062.jpg

i frihet:
lisa_trava.jpg

Naturlig samling ;) :
felicia_galopp.jpg

Under ryttare (kortkortkort trav.. nedriden i steget med mening):
flisaojag9.jpg

Hej!

Jo, precis. Jag la in mindre smickrande bilder med mening. Tack så mycket! Det är ett New Forest sto på 15 år. Maxad D-ponny. :love: Vad kul att du tyckte om henne.

Hon kan gå på bogarna men med många övningar så jobbar man upp henne rätt lätt. Jag känner henne så väl så jag kan trycka på de sämre punkterna på en gång. När min syster rider henne så vill man bara springa där ifrån--- Nä, skämt och sido, men hästen ser ut som en ridskoleponny som rids helt fel. Pepsika är inte helt lätt heller. Bitchig och envis får man på köpet. Ett typiskt sto.

Pepsika har bra egen motor och är känslig för hjälperna. Hon bli inte tung i munnen. Tvärtom. När jobbar riktigt bra så känns det som man håller i en fjärder. Man behöver inte direkt kämpa för att hon ska gå bra heller. Många olika övningar är perfekt. Hon vill hela tiden ha något att göra. Framdelen kommer upp efter lite uppvärmning med olika skolor. En del av valda bilderna visar på hur "hemskt" det kan se ut.

Jag hoppar en gång i veckan också. Det tycker hon är jättekul och jag har märkt att dressyren blir bättre av det med! :laugh:

Själv jobbar jag med sitsen och händerna. Min tränare är på mig om det hela tiden. :grin: Men det är jag ju väldigt tacksam för självklart :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?