överbyggd häst: sadel - förgjord

Martina_m

Trådstartare
Finns det någon dressyrsadel (även hoppsadel) som passar extra bra på överbyggda hästar med rak rygg? Och när det inte finns något på hästen som stoppar sadeln för att åka fram?

Är det bara förgjord som gäller då?

Har sett en gammal förgjord med klossar, som tydligen var vanligt "förr i tiden". Nu har jag bara sett med krokar, men finns det att köpa med klossar nu för tiden? I så fall vart?

Sv: överbyggd häst: sadel - förgjord

Kan du inte använda svanskappa? Inte snyggt, men det är ju för hästens bästa.

Svanskappa är väl helt ok på en liten ponny, men ganska (läs mycket :D) fult på en häst.

Vill gärna slippa det!

Förgjord ska du INTE ha. :crazy:

En överbyggd häst kräver en svängd sadel, även om ryggen är rak, och en sadel med tyngpunkt långt fram, tex prestige eller amerigo.

En rak sadel blir liggande i nedförbacke. :p

min frieser växer nu och är mkt överbyggd just nu. och ngt svängd..
när han rids rätt blir ryggen dock rak.
vilket är ett jäkla dilemma då sadlarna åker fram!

jag har en röösli på han nu och den har suttit bra.
men nu sista 2 veckorna upplever jag det som det kan kana fram.

wintec isabell werth sitter bättre i ridningen nu men jag upplever det jättesvårt att sitta i den sadeln på den här hästen.

annars sitter stubben bäst, men den klarar jag själv absolut INTE av.

jag skulle aldrig i mitt liv sätta varken en förgjord eller en svanskappa på en häst. leta leta o åter leta efter en sadel som fukar. ta till hjälp av duktiga sadelutprovare och anlita gärna många. då vissa kommer säga emot varandra är det ju bra om du kan prova och känna många sadlar och själv avgöra vad som känns bra för dig och din häst

Kanske en Morris/Nolan?? Vi har en överbygd häst med ganska rak rygg som våran MN dreesysadel ligger bra på... Ingen svanskappa eller förgjord utan en sadel som passar.. =) ;)

Hoppsadeln vi har till henne är Stübben som ligger bra, för tillfället är den lite för bred så vi använder en padd under men still ligger den... =)

Muddson

Fast m&n passar väl raka hästar?? det går inte ihop för mig hur den då skulle passa en överbyggd häst:confused:

Fast m&n passar väl raka hästar?? det går inte ihop för mig hur den då skulle passa en överbyggd häst:confused:

Ingen aning men överbyggd är hon och sadeln den passar.. Kan inte förklara varför men bra ligger den och hon är nöjd...=)

Men är inte de nyare stübben mjukare och skönare? Har bara ridit i gamla hårda otäckingar :devil:

Är isabell werth inte rak? Eller ligger den bra eftersom pållen är rak i arbte?

remmis: Problemet med sadelutprovare här i närheten är att det finns inga :mad: :crazy: . Inga som kan iaf, finns en i närheten som passat ut massa sadlar som ligger jätteilla! Sen en som lurat på mig en jättefin sadel, men det blev ett dyrt kapittel eftersom den skadade min häst. Sen en sadelmakare som provade sadeln i transporten på min häst :eek:. Ja, det var väl de i närheten...

Om du vill så finns det sadelutprovare i närheten. Jag kan PM:a dig, vi bor ju ganska nära varandra..

Jag har passier optimum till min överbyggda häst funkar bra... för övrig den enda sadel som fungerar har provat nästan ALLA sadlar! :angel:

Det kan visst gå. Min häst är lite överbyggd och har ganska rak rygg. Globus och Kentaur passar henne. Svängd bom kan hon inte ha då det blir tryck på mitten och hon får ont i ryggen.
Är rygglinjen rak kan ju inte en svängd sadel passa även om hästen är överbyggd.

*kl* min häst är överbyggd... Jag har en Jeremy Rudge som jag är nöjd med! Enligt sadelutprovaren så kan min inte ha varken prestige, amerigo eller stubben som tidigare nämns

Förgjord ska du INTE ha. :crazy:

En överbyggd häst kräver en svängd sadel, även om ryggen är rak, och en sadel med tyngpunkt långt fram, tex prestige eller amerigo.

En rak sadel blir liggande i nedförbacke. :p

Att det ska vara en svängd sadel behöver inte alls vara sant!!! Beror ju helt på hur hästen ser ut i ryggen.
Har en aningen överbyggd hästmed lite "skum" överlinje. Jättebred och musklad manke, rak rygg i sadelläget men lång länd med tendens till svank. Får dessutom upp ryggen ordentligt vid arbete.

Överbyggdheten och med manken på det gör dessutom att de flesta sadlar får tyngdpunkten alldeles för långt bak även om de har rätt bomvidd.

De sadlar som provats som legat bäst (dressyrsadlar) har varit Albion SLK :love:och FB Reflex som båda är relativt raka.
Stübben Maestoso låg ok men gled bak och hade tyngdpunkten fel.
Passier optimum släppte alldeles för tidigt i bak och lika så en M&N (kommer inte ihåg modell) och båda gled dessutom.

det beror på hur manken ser ut..... en lång och hög manke+överbyggd, vilket är hur det typiska fullblodet ser ut tex, kräver en svängd sadel även om ryggen inte är svängd som i en båge.....

sen brukar folk här ha lite udda uppfattningar om vad som är rak/svängd rygg. man kallar alla hästar som inte är svankiga för raka...

Ja självklart finns det överbyggda hästar som behöver svängda sadlar. Jag menar bara att det inte gäller alla utan att endel måste ha relativt raka sadlar. Min häst har inte mycket till manke alls. (Bred och platt)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar