Överbygdhet (?)

M

Midnightwalker

Har tittat på min häst och märker att han är (aningen) ytterst lite högre i bakpartiet, och undrar hur det kommer sig? Han har stått väldigt länge och bara gått promenader och är alltså inte ordentligt riden på länge (!!) :angel:

Nu till mina frågor:
* Varför blir en häst överbygd?
* Vad ska man göra åt det?
* Finns det något man kan göra i förebyggande syfte?

Mvh Naemi, tacksam för snälla svar! :grin:

Sv: Överbygdhet (?)

Hur gammal är hästen? Är ju vanligt att de blir överbyggda innan en växtperiod kommer.

Han är 17 år gammal. :angel:

För 2 år sedan blev han skadad (benfraktur bägge bak) och repade sig under 1 års tid. Därefter har jag aldrig kommit igång med han ordentligt för jag inte velat pressa honom eller påfresta benen, därför har jag bara slapp-ridit med honom fram tills nu när jag tänker ta tag i ridningen, men det kan väl inte ha nån påverkan? Eller? :crazy:

Ganska färdigvuxen, alltså:pDå har jag tyvärr inga förslag.

Det hoppas jag verkligen att han är, haha. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 818
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 402
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka