Överbett på fölunge!

Sidekick

Trådstartare
Är så att om fölungen har överbett nu (8 månader), att det är permanent? Alltså det är inget som kommer att förbättras vid tandbyten osv?
Nu är det väl inget jätteöverbett, men kanske 5mm.
Och jag antar att man inte kan sätta tandställning på hästar?:D:p

Tacksam för svar!:bump:

Sv: Överbett på fölunge!

Jag fick en fölunge med ett överbett på nära 4 cm. Jag kontaktade han som är bäst på tänder och genom att raspa på strategiskt sätt strax före varje växtperiod blev han något bättre med tiden, och framför allt kunde han fungera som vanligt. Jag väntade rätt länge med att ha bett i munnen på honom och rådgjorde med tandläkaren kontinuerligt. 5 mm kommer troligtvis inte innebära några problem alls - men jag tror inte att det försvinner av sig själv. (Jag vet en häst som gick de högsta dressyrklasserna med ett överbett större än min häst, så sköts det behöver det inte vara något problem).

Hej! Tack för ditt svar.
Nä, 5mm är ju inte mycket, jag ska kontakta en veterinär i veckan. Har du något tips kan du väl PMa?
Sen är jag inte helt säker på om han har överbett eller om det bara var tillfälligt då han var väldigt tjafsig med att öppna munnen. Ska kolla ordentligt imorgon.

Fler svar mottages tacksamt!:bow:

Kommer troligtvis inte att bli något som helst problem i framtiden, men vid en tandkoll vid 2.5-års ålder kan det ha bildats hakar längst bak på kindtänderna orsakat av överbettet, om det är så kan man vara noggrann att raspa hästen kanske lite oftare, med ca 8 mån mellanrum eller vad veterinär/tandläkare råder till.

våran kille som snart e 7 mån hade litet överbett när han var liten. kanske på 5 mm. Nu e de ingenting kvar utan han e ehelt jämn. skönt.

kl

Ja alltså jag är nog en av de största hönsmammorna här.. Jag mätte idag och de var inte mer än 2-3 mm. Snacka om att leta problem:angel:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 259
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka