Överben !!

W

wolken fee

Vad har ni alla där ute för tipps, när det gäller ett nybildat överben, troligen genom slag ute i hagen.
Vad använder ni på det? Det gäller ett föl.

Sv: Överben !!

Jag hade provat mig fram, ex backontrack på natten. Det borde gå att ha benet lindat nattetid, eller i alla fall några timmar. Annars finns det ju lite nättare underlägg och så en benlinda om det. Föl har jag aldrig testat på men en 10 månaders har jag haft back on track med jättebra resultat.

VAR har fölet fått ett överben??
Överben uppkommer ju inte över en natt, direkt. SÅ jag blir lite fundersam...

För typ 15 år sedan hade mitt dåvarande hblsto helt plötsligt en bula på ena framskenans insida, ungefär där överben brukar sitta. Jag stirrade på ett en stund och konstaterade att "Där har det aldrig funnits något överben förut!".
Och röntgenundersökningen efter helgen (midsommar :eek: ) visade att det var ett avsparkat griffelben...

Detta sitter på insidan ca 1 cm under knät fram. Jag är inte hundra procent säker på att det är ett överben efter behandling av löksoppa, så går svullnaden ner, så han har nog antagligen slagit i ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V