Youmeoh

Trådstartare
Försvinner aldrig dessa "sattyg" ut i världsrymden nån gång?!
Upptäckte ett på varje framben på pållen nu i kväll och jag: :mad: :confused: :devil: :o :mad: :devil:
Hur gör jag för att förhindra att han får överben??
Var på en ridskola där dom tog på damasker på en häst som började få överben, kan det hjälpa??

Nån som har några tips??

:bow:

Sv: Överben

sitter dom på insidan strax under knäet ?
i så fall kan det vara "remonthälta" det kan vissa hästar få utan direkt synlig orsak. tex. om benhinnan under överbenet utatts för onormalt stark tänjning eller annan överbelastning, den typen av överben uppstår ibland på unga ridhästars skenben till följd av att ryggmuskelaturen uttröttats och hästen därigenom inte med sin rygg förmår bära upp ryttaren. när "fjädringen" i ryggen minskas, överför hästen ryttarens tyngd och stötar på frambenen, vars benhinnor då blir extra ansträngda. naturen fixar så hästen förstärker benet där det behövs. andra orsaker till "remonthälta" kan vara felaktiga inskeningar, tex. då skenbenet inte är insatt mitt under framknäet, även felfodring kan vara en orsak.

överben kallas dom "ojämnheter" som långsamt framträder på skelettbenen, vanligen pga. tryck, slag eller sparkar. visst kan det hjälpa en häst som slår på sig att ha strykkappor (det bör en sådan häst ha tycker jag) men ett överben är en pålagring av ben, så försvinner gör det inte (men det är inget farligt så vida det inte sitter väldigt dumt till)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överben

Ungefär. På insidan, men typ i mitten av benet.
Har också hört att det kan bildas överben om hästen fodras fel. (För mycket?? :confused: ) Men han nästan bara hö...
Sen har jag lärt mig att remonthälta bara drabbar unga hästar som håller på att ridas in, innan dom lärt sig hur dom ska bära sig ordentligt (?) Min häst är 11 och kan bära sig någorlunda korrekt, men kanske för lite?? :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London