Överben som hållt i länge

J

Jackie_nova

För tre månaders o lite till sedan sparkade min valack på sig själv i hagen på insidan av benet. Mkt öm,varm, o halt blev han och ett stort överben började ta form..
Vi tog hog honom till kliniken - de röntgade honom, inga sprickor eller frakturer men som sagt ett stort överben.
Han fick genomgå tre shockwave omgångar m två veckors mellanrum + äta metacam i en månad, han fick gå i en lite mindre hage själv.

Eftersom vi bara ägt honom i 3 dagar när han sparkade på sig, fick vi reda på av förrra ägaren att han haft ett överben på samma ställe för ett halvårsedan:crazy:

Så nu är han lindad m tjock padd eller har luddade bakbenskydd jämt på sig i hagen -så får det bli..

Förra veckan fick vi ok av veterinären (vi visade upp honom på kliniken) att sätta igång honom lite i skritt, men jag tycker att han är lite svagt varm fortfarande o kanske lite halt, väldigt stel i alla fall. (tror att han är pigg i hagen o springer o busar)
Så nu vågar jag ändå inte sätta igång honom, vill vänta till överbenet svalat helt..

Snälla skriv vad ni har för erfarenheter av långvariga överben..
Finns det något att göra/smörja på överbenet för det ska läka fortare?

Sv: Överben som hållt i länge

Det enda jag gjort när de fått överben är att linda med BoT och massera lite :)

Om hästen fått ett överben för 6 mån sedan så syns ju det på benet. Så troligen menar förra ägaren att hästen sparkat sig och fått en svullnad men ingen brosk/benbildning - för en sådan försvinner inte.

Det är viktigt att kyla dessa skador omgående och i perioder under 2 dygns tid. Sedan kan vi börja fundera på liniment och bandage - inte innan.

Det känns som du haft otur då din häst reagerat så kraftigt på smällen, det är inte så vanligt med långvarig hälta och det får mig att fundera på om det ligger dumt till tex om gaffelbandsgrenen är inblandad. Dock borde veterinären ha koll på det.

Hoppas din häst blir frisk snart!

Tack för svaren.
Kylde överbenet gjorde jag i början.
Masserar gör jag.
Snälla något mer om långvariga överben - att hästar sparkar väl på sig eller blir sparkade borde vara ganska vanligt....

Har det suttit så länge så är det nog ett äkta överben och kommer inte försvinna. Tycker det låter märkligt om hästen skulle vara halt av det fortfarande. Har haft två sparkar som slutat med antingen spricka i benet eller avslaget griffelben, bägge har renderat 4-6 v box/sjukhage, sen har det inte varit mer med det, ingen fortsatt hälta eller så. Däremot, överbenet med griffelbensfrakturen var otroligt stort och fult, det minskade ner lite med tiden, men det tog nog ett par år innan det hade blivit helt hårt och minskat i storlek till den storlek det har nu. Tränade fullt normalt efter att frakturen var utläkt, trots överbenet. Överbenet måste naturligtvis fått vila så att det inte är aktivt och bygger på sig fortfarande, men det ska väl ändå inte ta tre månader på en vilande häst i normalfallet?

Men alltså överben försvinner inte? Ja, om man inte opererar bort dem då, och det gör man väl bara om de sitter väldigt dumt till.

Min ena har ett fult överben på insidan av ena hasen, vet inte vad som hänt då det hände hos en fodervärd när hon var unghäst. Det sitter inte så att det stör henne på något vis, men det är inte snyggt.
Se "spetsen" på insidan av benet i det inringade området:
namnls_92812032.jpg

En av mina gamla hade ett ännu fulare överben :D Det sitter på framsidan av kotan på vänster fram. Hände också före min tid, man ville operera bort det med tanke på placeringen (hopphäst, så risken att han skulle slå sig på samma ställe igen var ju ganska stor) men det gick inte då det var ihopväxt med kotan på någon vänster, man ville inte riskera att det blev något med leden (som jag förstod det, men det är som sagt andrahandsinfo). Han besvärades inte heller av det öht, fick lite rolig hovform på det benet och var tvungen att ha täckande skydd vid hoppning (dvs inte senskydd).
Hittade ingen bild på överbenet, men här ser man att det är en "knöl" under lindan och att hoven är fulare än den högra:

Jättemycket tack och SÅ skönt att se en häst som blivit frisk från sitt överben , i den storlek min häst har.
Jag frågade veterinären om min valacks överben behövde opereras bort, men det behövs ej enl. vet.
Överbent sitter på bakbenet av insidan av skenbenet.
Idag var nog inte hans överben knappt varmt.. har beställt Litovet nypon -kanske han inte ser så stel ut i skritten där bak..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Har en häst som för några månader sedan blev lätt sparkad och till sin följd ett överben. Hästen blev halt på böjt spår, och öm och...
Svar
7
· Visningar
3 014
Senast: brs
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka