Överben på unghästar?

Djurjouren

Trådstartare
Hur dåligt eller ovanligt är det om en icke inkörd 1,5 åring har överben på insidan av frambenen?Hur påverkar det framtida hållbarhet?

Sv: Överben på unghästar?

Såna kan vara övergående, en process i tillväxten bara ( ung som knölarna under käken som syns under tillväxt)

Är det på båda fram så är det säkert det som syns....annars kan det bara vara pga ett slag.

Tror inte att det det skulle vara så illa.

Sv: Överben på unghästar?

Det kan vara vad man kallar för kompensatoriska överben. Det kan de få om de växer fort. De är precis vad de låter som; att kompensera den snabba tillväxten. De kan minska efterhand, men de anses mest vara ett skönhetsfel. Det tråkiga är att om de sticker ut mycket så främjar det ju att de slår sig igen.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Tora
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 853
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar