Överben, HJÄLP !

L

lindaplutt

Nu är det så att lillpållan lyckats fått ett överben högerfram, alldeles under knäet. Läste någonstans att unghästar kan få det i en tillväxtperiod. Stämmer det ?

Sv: Överben, HJÄLP !

vad jag vet så stämmer det.
men överben är väl liksom.. permanenta? dom kan få det av felaktig ridning/för mycket ridning/ hård ridning vila i några dagar hård ridning/ för snabb igångsättning vad jag vet. fast det är nog mer om äldre hästar..

Okej, då stämmer det nog. För hård ridning har hon defintivt inte fått, försöker ta det så lugnt som möjligt :P Men ska jag låta henne vila ett tag ? Det kändes lite varmt :crazy:

Om det känns varmt, på med zinkaband omedelbums.

Mvh

Hon kan kanske ha fått en smäll? av en hästkompis lr så?
Båda mina hästar som jag har haft sedan de var små (har tre andra också), har lyckats på varsit överben när de var föl/unghästar. Båda fick det av att de blivit sparkade.

Om det är varm, o hon KANSKE har blivit sparkat, så låt henne vila ett par dagar....? Ä hon halt?

Hoppas det går bra. Båda mina äre inga som helst problem med. Och överbenen syns inte. Känns bara lite grann när man tar på benen.

Lycka te mé "ungisen"!!!! :bump:

överben är ju ett "skelettärr", efter skada, överansträngning , för snabb tillväxt el dyl. Överbenen i sig är sällan till besvär, däremot kan ju orsaken till överbenet vålla besvär.
Samtliga hästar med olika bakrund jag har hemma har överben. Orsaker okända på de flesta, INGEN av dom lider av dom. Samtliga är röntgade och ultraljudade och helt ofarliga.

Tack för alla svar ! :) Blev lite lugnare nu, hon ska få vila lite ett tag. Men när jag kände på det idag så var det inte varmt längre. Så det kanske är att hon bara blivit sparkad av kompisen :)

Hej.

En typ av "gasbinda" förmodligen behandlad med zinkpasta eller dyl. lindas med fördel på ben med aktiva överben.

(Lärdes ut av vet vid hovslagarskolan)

Nu är jag ju inte veterinär, så om nån har ett bättre förslag så är det ju välkommet. ;)

mvh stuv

Vad jag har förstått så är zink uttorkande och zinkaband används vid senskador och fungerar då lite som gips, inte lika stabilt men... Jag har aldrig hört att det används vid överben däremot att aktiva överben ska kylas.Aktiva är dom så länge dom är varma och det är då en ökad blodförsörjning. Kyla hämmar blodtillförseln och kan därmed minska skadan.

Det här skulle jag vilja ha utrett! Läste idag i diverse sjukböcker, där står precis som du säger: Kylande. Men då undrar jag vad man gör när man uppfattar överbenen som relativt stabila eller nästintill? Jag har trott tvärtom nämligen att använda liniment som ökar blodgenomströmningen - och som då bidrar till läkningen....också på inrådan av stallkamrat som behandlat "bort" sina överben på sin häst med radital liniment (värmande)...

Vågar nu inte peta på pålles tämligen färska överben - trots att min "behandling" hittills med radital liniment faktiskt fått överbenen att gå tillbaka en smula....

Hur lyder den rätta behandlingsplanen månne? Nån som tror sig veta??

Min treåring har fått överben på båda fram och jag har inte ens börjat rida henne men hon har nog vuxit en del den sista tiden. Men jag tror inte att man behöver oroa sig särskilt mycket för det bara dom inte fortsätter att växa. Det är nog bara att ta det lugnt ifall man har gjort något särskilt annars får man väl trampa på som vanligt och ha lite extra koll på "bulorna" bara. :banana:

Överben på insidan av skenbenen, under knät, är inte helt ovanligt på travare. Där har jag fått lära mig att de kommer antingen av överansträngning eller för att de växer för fort. Även att om överbenet är aktivt, dvs varmt, ska det till värme. Vi brukade använda speedway eller jodblister. Slutade jobba med travet för flera år sedan så det kan hända att det kommit nya rön sedan dess.
Kolla med vet, vet inte om alla gör det, men båda mina hästar har frysbrända överben - det är vanligt inom travet iallafall. Vet använder flytande kväve (tror jag det är) och punkt-frysbränner på överbenet för att det ska sluta växa.

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 074
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 614
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama