Överben farligt?

Mish

Trådstartare
Min häst har fula överben nere på båda bak kotorna efetr en sulky olycka.
han är inte halt eller något och ska tydligen aldrig lidit av det.

Men kan det uppkomma mer skador av det?

Sv: Överben farligt?

Min har oxå överben på insidan av kotan och hon har aldrig lidit av det förutom att det är lite fult att se på.
Tror inte det kan uppkomma ngr skador av det men jag är ingen expert.:angel:

okej har du någon gång märkt något negativt med att det sitter på insidan? slår din sig eller så? ungefär hur stort ör det?

okej har du någon gång märkt något negativt med att det sitter på insidan? slår din sig eller så? ungefär hur stort ör det?

Det är lite större än en femkrona till ytan och ca 1,5 - 2 cm "hög". Har aldrig varit med om att hon slått sig där mer än på andra ställen;)
Ne jag har i allafall aldrig märkt något negativt med överbenet förutom att det är lite fult

OJ då var inte ditt stor om man jämför med mitt:S
Mins står säkert ut mer en 5 cm.

usch jag blir orlig att han ska få något ne´gativt av det. men han är inte varm i det och han har haft det länge utan att man märkt av det. och han rör sig idag snyggt och helt rent

tack alla hästar verkar ha små överben men mins är ganska ordentliga. verkligen skönhets fel, men som tur va så brukar man inte så ofta titta på bak benen,

OJ då var inte ditt stor om man jämför med mitt:S
Mins står säkert ut mer en 5 cm.

usch jag blir orlig att han ska få något ne´gativt av det. men han är inte varm i det och han har haft det länge utan att man märkt av det. och han rör sig idag snyggt och helt rent

Men om han haft det länge och inte verkar ha problem med det så är det nog ingen fara förutom att han kanske slår sig lättare.

men som turva så sitter mina på utsidan:)

ja efetrsom han är verkan öm eller varm borde det inte vara någon fara?

(försöker övertala mig själv:angel: )

Kan du inte fota överbenet ? 5cm lät stort, min ponny har två överben, men de största kanske står ut ca: ½ cm

Här är ett exempel på hur stort ett överben kan bli:

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben2.jpg?t=1193651545
http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben3.jpg?t=1193651595

Riktigt rejält ...
Uppkom (troligtvis) dels pga felaktig benställning (extremt inåttåad) + spricka i griffelbenet.
De vita prickarna/håren är efter en frysbehandling som gjordes för att överbenet skulle sluta växa. Men det växte en bit till ....

Hästen går idag i lättare motionsridning. Verkar inte ha några besvär alls av sitt överben.

Här kommer bilder

Höger bak.
15979774.jpg

Vänster.
15979867.jpg

Finns det något jag kan göra åt dom?

Vad mysko de såg ut! Är du säker på att de är ett överben? Är de hårt som ett ben?
Men om hästen inte haltar eller har ont när du trycker där, så är de inget farligt :D
Och nej, har då aldrig hört att de kan uppkomma mer skador av ett överben, som har slutat "växa".
Tror inte de finns något att göra åt överbenen, de är bara ett skönhetsfel, om de inte går att operera ?

Dom är sten hårda och han är inte varm och inte öm.
vad kan det vara annars?:crazy:

Då är de överben, såg bara så stora ut :P Men som sagt verkar han inte ha ont så är de inget att oroa sig över ^^,

Oj! Behöver säkert inte vara ngn fara, men jag hade åkt o kollat upp det där. Det kan vara skönt att veta säkert att de inte är aktiva och så.

han fick det på trav banan sen efetr att han var frisk och kollad började ha rav träna igen och om det var någon fara skulle dom fortsätta träna? dom ränar ju ganska hårt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.