ÖverbelastningsFÅNG?!?

milly

Trådstartare
Hon är dålig, ganska uppenbara symtom på KOLIK (vill ej äta, sparkar mot magen, skrapar med frambenen mot marken) och när jag upptäckte det så tog jag in henne... Hon ville inte GÅ och staplade fram! Jag fick övertala henne och nästan dra henne in... några steg i taget...
Varm om TRE hovar (??) (vä fram är kall).

Att hon är ÖMFOTAD och har svårt att gå är inget helt nytt, hon har varit barfota och tydligen klarar hon inte det så hovisen är på väg, kommer på tisdag!!
I fram fick hon skor redan för några veckor sen men nu är hon plötsligt lika öm i bak... så barfota funkar inte alls. (hon är alltså inte bara "öm" utan har tydlig obehag/smärta bara av att gå i hagen)

Men idag var hon EXTREMT ÖM (gick så konstigt!) samtidigt som hon verkar ha KOLIK.

Kan detta vara FÅNG av nåt slag? Om det till exempel är överbelastningsfång så kan det vara så att de får KOLIK av det också???
Eller är det bara en SLUMP att hon både är ömfotad och har magproblem??

Hon ligger inne i sin box och ser trött o hängig ut. Bara LIGGER... Lite betfor ville hon äta av men inget annat. Ingen feber har hon (om nu bara den gamla kvicksilver termometern visade RÄTT).

Tänkte avvakta ett tag innan jag kontaktar veterinär...

Sv: ÖverbelastningsFÅNG?!?

Hej där...Ta genast bort kraft och sådant, lägg hö i en hösäck, fång kan ge koliksymptom, när hon står, HUR står hon? Framför sig eller?
Hur som helt avvakta inte med detta, ring genast vet! Alla sådana här symptom måste behandlas eller uteslutas direkt, fång är ett fruktansvärt allvarligt tillstånd.

Vid sådana starka koliksymptom tycker jag du ringer vet NU. Kolik/tarmvred är inte att leka med, speciellt när du inte kan röra på hästen pga hovarna. Kolla även andning och puls, men ring vet först!

Okej, tack för svaren...

jag är uppe i långt över självrisken redan i vet.kostnader så kanske tar försäkringen denna gång med i samma självrisk också?? Är det 100dagar det gäller (från första behandlingstillfälle)?

Vet. var ute den 3nov (pga MYCKET ömfotad och halt häst). Sedan var det kliniken runt 15nov... pga hovarna/hältan...

Nu är det hovarna och magen?? Kanske FÅNG? Det borde väl gå på samma försäkringsperiod?? Jag hoppas det!

Beror ju på vilket försäkringsbolag du har. Agria har väl 125 dagar eller liknande numera.

Spelar väl eg inte så stor roll hur försäkringsbolaget betalar eller inte tycker jag.
Är hästen så sjuk som du skriver så är det veterinärvård som gäller omg. Sånt där kan man inte gå och vänta länge med som tex vänta till på måndag för att det är billigare. Det kan ju t o m gälla hästens liv.

Hej!
Nu har det gått över 2 timmar..
Hur är det med hästen?
Förändringartill det bättre?
Har du kontaktat veterinären?

Foderfång orsakas av en mag-tarmstörning, så kolik kan utlösa fång. (Dvs inte överbelastningsfång, utan 'vanlig' fång)

Och jag hoppas innerligt att hästen kollas av veterinär i detta nu, och rapportera gärna vad vet sa.

men du kan som sagt ha både kolik och fång om det vill sig illa..

Min travare fick kolik i fredags, är bättre nu men visar tydliga tecken på fång nu :( Stapplig och grymt ömfotad, kan knappt gå stackarn. Och vill inte heller gå. Står på boxvila och får medecin. vet har vart ute i fredags och igår. Kändes en anings varm i framhovarna men står dock normalt. Men ring vet!! NU! Kan ju vara allvarligt, och det är dessutom en lättnand bara att veta vad som felar.

Fång är förutom väldigt allvarligt, dessutom extremt smärtsamt för hästen. Den behöver genast få smärtlinding.

Jag fick ta bort min fånghäst i fredags. Då fick han sitt andra anfall (det första i somras) Han svarade inte på någon behandling och jag orkade inte se honom lida så utan att kunna hjälpa. Vet. sa att det kan bli så där när det gått för långt. Ta fång på största allvar!

jo självklart! och det får han också.
Nej vad tråkigt! :(
Har för mig att han haft det en gång förut 8för mig att förra äg sa det) men är inte säker. :crazy: nu blev jag nervös :crazy:

Grängesberg skrev:
Hej!
Nu har det gått över 2 timmar..
Hur är det med hästen?
Förändringartill det bättre?
Har du kontaktat veterinären?

Jajamen, mina vänner, veterinären HAR varit ute hos min stackars pålle... Ni behöver inte oroa er, jag tar väl hand om min "älskling" som betyder mest i hela världen för mig! (men tack för att ni bryr er om min häst :bow: )

Nejdå, enligt vet. fanns det inte tecken på FÅNG.

Hästen undersöktes först i rektum och där var det fullt med TORRT (sade vet.) bajs och sedan kände hon lindriga förstoppningar i tarmarna...
Så sedan SONDADES (heter det så) hästen och fick all den behandling hon behövde (smärtlindring mm).

Hästen hade INTE hög puls. Hon blev piggare direkt när hon fick lite LUGNANDE... efter bara fem minuter ville hon ha mat... MEN FICK INTE! :crazy:

Nu avvaktar vi tills imorn FM och ser om det händer nåt i magen... Om INTE så kommer vet. ut IGEN!

milly skrev:
Jajamen, mina vänner, veterinären HAR varit ute hos min stackars pålle... Ni behöver inte oroa er, jag tar väl hand om min "älskling" som betyder mest i hela världen för mig! (men tack för att ni bryr er om min häst :bow: )

Nejdå, enligt vet. fanns det inte tecken på FÅNG.

Hästen undersöktes först i rektum och där var det fullt med TORRT (sade vet.) bajs och sedan kände hon lindriga förstoppningar i tarmarna...
Så sedan SONDADES (heter det så) hästen och fick all den behandling hon behövde (smärtlindring mm).

Hästen hade INTE hög puls. Hon blev piggare direkt när hon fick lite LUGNANDE... efter bara fem minuter ville hon ha mat... MEN FICK INTE! :crazy:

Nu avvaktar vi tills imorn FM och ser om det händer nåt i magen... Om INTE så kommer vet. ut IGEN!

Gavs det lugnande till en kolikhäst?? Varför i hela friden då :confused: Eller menade du kramplösande?

Vad hade veterinären för teori om hovömheten då? *nyfiken*

Alexandra_W skrev:
Gavs det lugnande till en kolikhäst?? Varför i hela friden då :confused: Eller menade du kramplösande?

Vad hade veterinären för teori om hovömheten då? *nyfiken*

Lugnande= för att kunna undersöka hästen i rektum OCH för att kunna sonda henne... Det måste man ju! Försök UTAN får du se. Det sistnämnda gick nästan inte med lugnande heller!

Hovömhet har ju hästen haft sen innan så det är bara en slump att det är samtidigt med detta.
Veterinären sade att hon skulle varit jättevarm om hovarna isåfall om det var FÅNG(nu var inte ens lite varm om hovarna längre).

Nu på morgonen är min häst ganska pigg och vill definitivt ÄTA! Men bara HÖ vill hon ha, ingen betfor. Hon har fått en liten tuss hö som hon åt upp på en halv sekund... Vrålhungrig!

Hon har också bajsat två högar under natten...

Det ser ju ut att gå åt rätt håll. Förhoppningsvis behöver inte vet. komma igen! Men jag ska ringa till dom nu och diskutera. :smirk:

Lugnande= för att kunna undersöka hästen i rektum OCH för att kunna sonda henne... Det måste man ju! Försök UTAN får du se. Det sistnämnda gick nästan inte med lugnande heller!

Okej, jag har dock aldrigt behövt ge lugnande för det på en kolikhäst, de brukar inte må så himla bra så de brukar ju vara rätt loja och lugna redan innan. Men behövs det så fattar jag ju att man gett, jag bara blev lit förvånad för det lugnande är ju inte direkt stimulerande för tarmrörelserna. Fast kanske beror på dos med.

Skönt att hon mår bättre! Och hoppas det fortsätter åt rätt håll.

Sen en liiiten varning..

Hovömhet har ju hästen haft sen innan så det är bara en slump att det är samtidigt med detta.
Veterinären sade att hon skulle varit jättevarm om hovarna isåfall om det var FÅNG(nu var inte ens lite varm om hovarna längre).

Jag har haft två fånghästar.. Ingen av dem blev varm i hovarna.
Så, eftersom hon haft en magtarmstörning skulle jag fortsätta hålla koll på hovarna och på digitalpulsen och se hur ömheten utvecklas.

Alexandra_W skrev:
Okej, jag har dock aldrigt behövt ge lugnande för det på en kolikhäst, de brukar inte må så himla bra så de brukar ju vara rätt loja och lugna redan innan. Men behövs det så fattar jag ju att man gett, jag bara blev lit förvånad för det lugnande är ju inte direkt stimulerande för tarmrörelserna. Fast kanske beror på dos med.

Skönt att hon mår bättre! Och hoppas det fortsätter åt rätt håll.

Sen en liiiten varning..

Jag har haft två fånghästar.. Ingen av dem blev varm i hovarna.
Så, eftersom hon haft en magtarmstörning skulle jag fortsätta hålla koll på hovarna och på digitalpulsen och se hur ömheten utvecklas.

Tack för varningen/tipset! Men jag måste ändå lita på veterinären som undersökt henne... det klart att de kan ha fel ibland men nu var det ju så UPPENBARA symtom på förstoppning så vet. hade aldrig ens en tanke på FÅNG.

Hästen går BRA på mjukt underlag och har inga problem att till exemel stå upp och gå runt i sin box (hon har en STOR fölbox på ca 4*4meter ;) ).

Hovisen kommer imorn bitti så får vi se vad han säger och hur hästen blir med skor på!

Kan för övrigt berätta vad som hänt IDAG:
När jag kom till stallet var hon pigg och ville ha mat... Hon hade bajsat två, tre små högar under natten/morgonen.
Jag gick ut och gick med henne tio minuter och när vi kom tillbaka så tog det bara några minuter så blev hon JÄTTEDÅLIG! :eek: :crazy:
Hon sparkade VÄLDIGT mot magen och lade sig sedan ner... har aldrig sett henne SÅ orolig! :cry:
Jag ringde vet. och hon kom efter en halvtimme. Hästen fick omedelbart smärtlindring/lugnande i blodet och det blev bättre direkt.
Sedan sondades hon igen och efter det fick hon DROPP... Hon var så uttorkad i tarmslemhinnorna pga att hon inte velat dricka på ett tag... tvungen att få i henne vätska!
(innan droppen fick hon givetvis mera smärtlindring som var mer långtidsverkande samt b-vit och kramplösande)

Sedan har vi gått med henne då och då under dagen och fram till kl 22 ikväll hade hon bajsat EN gång (men då hade ju vet. tömt rektum på henne på FM). Hon var pigg och ville väldigt gärna ha mat! Vid det laget hade smärtlindringen SLÄPPT för länge sen... så nu hoppas vi att hon är bättre IMORN bitti och har bajsat mera!
ANNARS får vet. komma IGEN och sätta dropp och ge sond... mm.

God natt... nu är jag helt FÄRDIG... :crazy:

Usch! Det låter inte roligt det där. Det verkar ju nästan som om hästen har en förstoppning som din veterinär inte ser i tarmen.

Hej igen...

Idag har vet. varit ute IGEN.

Hästen hade bajsat två ggr under natten, den senaset högen var LÖS (jippii) och innehöll paraffinolja. Bra tecken! (äntligen har den passerat genom tarmarna och smörjt upp)
Hon var pigg och ville äta på morgonen. Men efter ett tag började hon sparka sig i magen igen och lade sig ner... :(

Så jag ringde vet. och hon kom efter ett tag. Sond och TRE påsar DROPP fick hästen... (plus smärtlindring osv).
När vet. undersökte henne så hade hon RÖRELSE i magen, det fanns ljud där... Rektum/tarmarna var heller inte så hårt packat längre! (detta var INNAN dagens behandling påbörjades) Det är ett bra tecken!

Efter vet. besök och droppen hade droppat färdigt så var jag ute o gick med henne. Hon var nu pigg och alert igen! och HUNGRIG!
Nu har hon fått skor även i bak så hon hade inga problem att gå heller.

Under andra promenaden lite senare bajsade hon!! STOR LÖS HÖG!! Jippii!!
Hon var matglad och verkade må bra när jag åkte därifrån för två timmar sen... Fick uppblött hö några nävar...

Stön och pust... Har varit i stallet från kl 9 i morse till nio på kvällen... En sväng hemma och åt vid lunch bara! :crazy:

Vet inte om jag vågar hoppas... men det ser ut som att det ÄNTLIGEN börjar släppa! Annars blir det kliniken. :crazy:

Är redan i personlig konkurs ekonomiskt... fattas bara att man ska köra henne till kliniken också... Två dagar innan JUL! :eek:

Håll tummarna för att det inte ska bli så! :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka