Överbätt!

E

ezze79

Om en häst har överbätt, vad ska man tänka på,:) och vad kan hästen få problem med ?

Sv: Överbätt!

Min häst hade överbett förra året.
Men så åkte jag in till hästtandläkaren på kliniken i skara och fick tänderna fixade ordentligt, har raspat hos distriktsveterinärerna tidigare. Och det har nog bara hjälpt nämnvärt. Iaf när dom fixade på kliniken fick hon bort en massa hakar och taggar på tänderna som skapat låsningar i käken och överbettet släpptes ner, det var alltså bara en låsning i käken.
Sen om det är det din häst har det vet jag ju inte, men så var det iaf för min häst och även en annan häst i stallet :)

Min häst har också överbett, och behöver få hakarna fixade ca var 7:e månad av tandläkare, det är dyrt... Jag hoppas att jag kan öka intervallen mellan tandläkarbesöken så småningom.

Jag har en häst med överbett, han får väldiga hakar. Som orsakar sår inne i munnen, vilket inte kan vara speciellt bekvämt. Så vet. kommer ut var sjätte vecka och raspar ner dem, :).

Ok jag har inte det på nån av mina .. Tror ja ialla fall. bara undre

Har också häst med överbett som får hakar och måste raspas var 6:e månad. Om hakarna blir för stora kan hästen få problem att tugga maten och ge sår inne i munnen. Även att ta stöd på bettet kan vara svårt och smärtsamt för hästen. En häst med överbett måste oftast raspas minst var 6:e månad ibland oftare.

Överbettet gör att tänderna längst bak inte slits ner ordentligt, hästen tuggar med en roterande rörelse men om det bildas hakar kan inte käkarna längre rotera.

Enligt de veterinärer och hästtandläkare jag pratat med har hästar med mycket fullblodsinslag (eller rent fullblod) oftare överbett.

Senast ändrad:

Det är viktigt att bettet inte är för stort till häst med överbett (jag fick gå ner två storlekar efter ett besök hos hästtandläkaren :o ) Bettet kan annars slå mot tänderna i överkäken och vara riktigt obehagligt för hästen! Jag blev avrådd att använda achennosgrimma samt remont, pullar skulle passa honom bättre (vet inte om det är så överlag?) Hästtandläkaren talade även om för mig att hästar med kraftigt överbett ofta är mer orolig i munnen och att ridbarhetsproblem inte är speciellt ovanligt.

Min överbetts häst har även vågiga tänder (sett utifrån hästens mun och in), han hade även små hakar vilket ledde till att han inte har fullt roterande ätrörelser utan snarare "slår" av maten, vilket gör att han har stallets största käkmuskler (så den muskeltävlingen vinner vi iaf ;) )

Det kan väl bli svårt för hästarna att slita av gräs och sånt då tex, eftersom de använder framtänderna till det. Har för mej min hästtandläkare sa så iaf, men vågar inte lita hundra på att jag kmr ihåg rätt ;)

Jag har haft en häst med stort överbett. Han fick inga hakar,och hade inga som helst problem. Han hade en förhårdnad uppe i gommen han bet av mot,så han kunde beta utan problem. Men gissar han måste haft sår i gommen som föl ,stackarn.

Man måste börja med att definiera överbettet. Är det ett äkta överbett, dvs omfattar det även kindtänderna?

Om endast framtänderna är involverade talar man inte om ett egentligt överbett utan om en överbitning. Denna brukar inte påverka hästen så mkt, men man måste förstås hålla efter framtänderna så att de inte växer sig för långa och orsakar påbitning (tanden går emot kind, gom osv).

Ett äkta överbett är värre eftersom risken är stor för kraftiga hakbildningar på underkäkens sista kindtänder (molarer) respektive överkäkens första kindtand (premolar, P2). Är så fallet måste detta hållas efter med täta korrigeringar, "raspning", annars kommer hästen att få svårigheter att tugga ordentligt. Dessutom kan en rejäl hake skada den kärlrika vävnaden i käkvinkeln, kan blöda som 17.

Hakar kan fö uppstå även om hästen inte har ett överbett, gaddarna sitter tyvärr inte alltid mittemot varandra ändå!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
873
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka