Överaskning

Sv: Överaskning

UNDERBART!

Helt rätt att Adella m föl ska ha de finaste betet, kmr dem få sällskap? En ko kanske? :D

Skönt iaf att dem på ridskolan tycker de är okej, en kompis till mig hade sitt sto uppstallat på en ridskola, sen vart stot tjuvbetäckt, upptäcktes då stot vart tjockare och tjockare, vart mer och mer känsligt, ett jäkla humör, tog ut vet. pang bom så var det en fölis där. Hon fick inte så kvar på ridskolan, när hon frågade varför (dem hade fölisbox) då fick hon inget svar.. Utan "Hästen ska vara ute från ridskolan inom 1 månad, var då 3 månader kvar till fölning. :(

Ja, det är ju självklart :D . Sambon har inget alls att säga till om i det här fallet :p

Fy, vad tråkigt för din kompis :( . Dålig stil att bara slänga ut henne och hästarna sådär :eek:

Hade det inte funkat för mig att ha kvar Adella på ridskolan med fölet så hade jag helt enkelt fått flytta tillbaka till min gård, så det hade ju löst sig, men en hel del besvär hade det ju blivit, då det är ett gammalt kallt hus där jag gärna avstår från att bo på vintern :angel::crazy:
Flyttade därifrån för 1,5 år sen, men har valt att behålla gården ändå. Man kanske någon gång får råd att bygga ett nytt hus där :idea:

Nä, nu ska jag passa på att sova lite. Det lär ju inte bli så mycket av den varan ett tag framöver :D

Men nu kopplar jag vem du är! :o Tyckte jag kände igen Chopaine... Har du kvar mamman? Vad hände med NF-unghästen? *mycket nyfiken*

Jag red ju ett tag på ridskolan där du håller till nu. :p

Haha :D

Arizona är såld som läromästare och körhäst till Österforse. Hon kunde inte få ett bättre hem :laugh::love:
Chopaine avlivades som 7-åring efter komplikationer av en lös benbit i hasen :cry:
Ponnyn, Donatello, sålde jag tillbaka till uppfödaren när han var 3 år, vilket jag ångrar än idag :(
Han går iaf msv hoppning nu, och verkar nöjd och glad :laugh:

Skönt att höra att Arizona fick ett bra hem. Hon var så himla fin! :love:

Jag var ju inte lika mycket härstamningsnörd som då, får jag förstöra tråden genom att fråga om Donatellos stam? :o

För övrigt är jag supernyfiken på både ditt nya sto och fölisen. Får ta mig en sväng förbi ridskolan i sommar...

Staria´s Donatello var e: Saimir RNF73, u: Staria´s She-Ra, ue: Lawell RNF 60- Hoekshors Denny - Wotton Bracken.
Fullständig stam finns här: http://www.allbreedpedigree.com/starias+donatello

Jag kommer att ta hem Adella och fölet till min gård över sommaren (från 15 juni ca), men har du något ärende åt Junsele-hållet så är du välkommen att hälsa på :laugh:

Glömde svara på din fråga :o
Veterinären kom ut och gjorde en rektalundersökning på henne.
Eftersom hon är högdräktig så var det ju lätt som en plätt att känna fölet där inne :-)

På mitt förra sto tog jag alltid blodprov för att kolla, men på henne var det ju planerade dräktigheter så hon kollades på 90 dygn för att veta om 90-dygnsavgiften skulle betalas :)

Okej, vad spännande med ett föl! Vet du ungefär när hon ska föla?

Det e ju lite kul på ett sätt att du får 2 hästar till priset av en typ... Hoppas dyu får reda på vilken hingst det är då ..
Mitt sto ska föla i början av Maj ..

Ja visst är det vanligt att man får hem importhästar med bebbe i magen, ett år fick vi hem 2 ston som båda 2 var dräktiga, oftast så säljs dom då ägaren inte tror att stoet tagit sig. så har det varit i vårat fall, ett av stona vi importerade 2007 fölade i påskas. å vid 02 alt 03 var det då vi fick 2 föl ganska kort efter varandra ^^

lite bilder på de fina föl vi fått, tror absolut att du får en toppenfin avkomma till ditt sto, dem brukar inte använda dåiga hingstar inte.

Lettiska modersimporter
Mr Friday och Tarantella
2006-01-30_172634__FolBus.jpg

förra sommarens föl
Takeo
2008-07-13_132524__IMG_0103.jpg

Tarantella sommaren 08
2008-08-29_95738__Som08-33.jpg

Mr Friday sommaren 07
IMG_1167.jpg

sorry för trådkapet och bildbomben :angel:

Senast ändrad:

Tyvärr kunde hon bara känna ATT hon var dräktig, men hade en annan veterinär ute igår för att stelkrampa henne, och han höll med mig när jag sa början på mars :laugh:

Den första veterinären sa att fölet kändes litet så det var nog lääänge kvar, men hon är ingen jag litar på. Ger oftast konstiga svar och är helt stressad och fnittrar hela tiden. Jag känner inte riktigt att jag kan lita på henne. Hon har dessutom gjort en del felbehandlingar :crazy:

Dessutom har hon ju inte fodrats som ett fölsto heller, och hon är själv bara 159 cm, och första fölet, så att fölet är litet tycker inte jag säger så mycket. Går hellre på de tecken som damen visar.
Hon började ju trots allt lägga på sig redan i mitten av november, har börjat släppa bäckenband och fylla juvret ;)

Den som var ute igår däremot, är otroligt duktig så jag förlitar mig på honom.
Fölboxen är så gott som klar nu. Ska lägga in halm där ikväll och sen får hon flytta ut dit.
Själv flyttar jag upp husvagnen dit i helgen. Kan ju lika gärna sitta där uppe och plugga och ha koll på tanten istället för att sitta hemma :D

Hon tvättar mig HELA tiden, slickar på armar, ben, händer och i ansiktet :D . Men övning ger ju färdighet. Nu har hon ju koll på hur hon ska göra med fölet :idea:
Hon är ju bara så söt :love:

Tack för de fina bilderna. De ser ju riktigt trevliga ut dina pållar :laugh:

Förstår om Adellas säljare trodde att hon inte tagit sig (om det var en planerad betäckning), för hon har ju visat brunst som vanligt under hela hösten, annars hade man nog fattat misstanke om dräktighet tidigare ;)

Jag är så otroligt nyfiken på vad som behagar komma ut så jag spricker snart :p:D
Hoppas dock att hon kniper lite till, för igår hade vi -32 grader och har en meter snö, så det får gärna bli lliite varmare och trevligare väder innan den kommer ut :laugh:
Men det är ju bara att bo kvar i husvagnen efter fölningen, så kan man släppa ut dom flera korta stunder under dagen utan att man behöver åka som en jojjo till och från stallet :idea:

Senast ändrad:

ja hoppas d hinner bli lite varmare ute iaf...
knasig veterinär det där, undra om hon tänkte på hur mkt ett föl växer i slutet av dräktigheten....

håller tummarna för dig å din häst å snart nedkommande föl :D
en annan måste ju vänta tills i juni :cry:

Ja, hon hade nog inte så mycket koll på just dräktiga ston tror jag :crazy::grin:

Jobbigt att vänta så länge, men i gengäld är det ju förhoppningsvis lite varmare då :angel::D:laugh:

Damen börjar bli trött nu, märkas att det närmar sig. I hagen äter hon hela tiden, och sen går hon in, äter upp sitt kraftfoder och somnar. Sen sover hon fram till kvällsfodret 4-5 timmar senare, och då står hon ändå mitt i smeten i ridskolestallet, med mycket människor och hästar i rörelse hela tiden ;)
Hon tycker nog att det blir skönt att flytta ut till eget stall på måndag så hon får lugn och ro sista veckorna :laugh:

Gud vad med bilder du måste ta på den lilla när den kommer.
Hon verkar vara ett sto med ro i kroppen som kan ta det lugnt mitt i smeten.

Bild nummer 2 i min bildbomb fölet som vi hade i somras, han kom uner påskhelgen, hans mamma är skimmel å han har ändrat färg 3 ggr sen han föddes. när han föddes var han musblack å då trodde vi att hans pappa ar en konik, en månad senare hade han blivit typ nougatfärgad (som på bilden) och nu hållen han på att skimmla av sig.

är så nyfiken på vad för färg din bebbe kommer få :love:

Hon är väldigt cool, men har ändå känslig och har en hel del humör (på rätt sätt tydligen) :laugh:

Det blir massor med bilder på bebbe, jag lovar :love::laugh:
Ska bli spännande att se vilken färg den får. Jag hoppas på en skimmel till, och gärna ett sto (visade sto när jag pendlade henne) :love:

Häftigt med såå många färgväxlingar på din fölunge :laugh:

ÅH, det är ju helt underbart, vad säger dem på ridskolan då?

Kul att sonen tycker det ska bli spännande också, men du måste fixa nätverk i husvagnen så du kan hålla oss updaterade. :angel: Har du inte möjlighet att få in husvagnen i stallet då? Vore ju helt ypperligt ju :D

Kan svara jag med.
Alla här är väldigt spända på vad som ska kika ut. Det var ett tag sedan vi hade föl sist på ridskolan.
Så det är bara roligt :)

Det är klart att du får svara med :laugh:

Som du säger, så är det ju dags för ett föl där igen nu :banana::bump:
Polly åkte ju hem så tidigt så den bebben hann man ju knappt träffa :(;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka