Överaskning

Sv: Överaskning

ÅH! Vilken underbar häst!
Jag trodde att min häst var dräktig men som tuy var hon inte det!
Vill ha en fölunge, men kanske först om 4 år eller något. Hoppas allt går bra med fölisen nu då! Har ni varit inne och kollat magen på klinik eller tog ni ut vet. som tog blodprov?

Ja, jag har varit säker på dräktigheten ett tag, men man vågar ändå inte hoppas på att det kan vara så innan man får det bekräftat :D
Skrev till och med i 2005-tråden (på Grundutbildning) att hon inte var dräktig fast jag var helt säker på det. Är det sånt som kallas att förtränga :o :p :angel:

Hon är från Lettland, född i nov -05, så hon är en ung 4-åring ;) . Hon var 156 cm när hon kom till mig i somras, och är 159 cm nu, så hon går stadigt uppåt. Jag hoppas hon passerar 160 cm-strecket iallafall ;)
Stam:
e: Antonio (e: Acorado - Wanderer - Trajan)
ue: Daions (e: Diamond - Goldfinger)
uue: Dobel´s Cento
uuue: Joost

Ja, hon är så otroligt söt :love:
Dessutom är hon enormt snäll att hantera och rida, lagom framåt och går fram överallt.
Hoppas hon kläcker ut en bebbe med samma psyke :love:

Glömde svara på din fråga :o
Veterinären kom ut och gjorde en rektalundersökning på henne.
Eftersom hon är högdräktig så var det ju lätt som en plätt att känna fölet där inne :-)

På mitt förra sto tog jag alltid blodprov för att kolla, men på henne var det ju planerade dräktigheter så hon kollades på 90 dygn för att veta om 90-dygnsavgiften skulle betalas :)

Hon är riden i alla gångarter och går i hyffsad unghäst form. Har hoppat några få språng innan jul på ca 30 cm, så hon har ju provat på lite iallafall.
Iom att hon ändå är så sent född -05, så har jag ingen brådska känner jag :laugh:

Tyvärr så har jag bara gamla fölbilder att bjuda på än så länge, så du får ge dig till tåls lite ;)

Men du får en att titta på medans du väntar :idea:

23042171.jpg

Ja, risken finns ju. Eller så är hon planerat dräktig utan att de har talat om det när hon skickades till Sverige. Det verkar ju vara rätt vanligt :o

Jag hoppas att man åtminstone kan få fram stam på pappan. Fölet får ändå inte gröna papper eftersom hon är ett Lettiskt Halvblod, men för ens egen skull är det ju kul att veta :laugh:

Ja, han var helt underbar den fölungen :-)
E: Cortez - Anart - Ganesco - Gaspari - Immer.
Han var min andra uppfödning och en häst utöver det vanliga :love:

Hoppas på något liknande nu :angel::love: (drömma går ju):p

Åh det ända och första fölet jag tog på mitt sto betäckte vi med Cortez. :love:

Dock var det 2003, vart en snygging delux!!

Kan tänka mig det, han har lämnat många fina hästar :love:

Fick en fin fölunge efter honom -97 också (helbror till Chopaine på bilden), men den föddes död 3 veckor innan beräknad fölning pga abortvirus :cry:

Urch vad tråkigt. :( Hemskt att få se ett utvecklat föl som är död, nej urch hemskt! :(

Inte fått reda på något mer om vad det kan vara för far?

Det var riktigt otrevligt. Första fölet och allt. Jag ville vaccinera, men veterinären sa att det inte fanns abortvirus här uppe, och naturligtvis var man ju tillräckligt korkad för att lyssna på det :(:cry:

Har inte hört något mer än. Jag väntar otåligt :angel:;)

Tycker faktiskt att det är lite dåligt av vet. att säga sådär :'(

Nu är det nya förhoppningar på denna polle, är hon vaccinerad?

Ja, han hade nog väldigt dålig koll. Men varför inte bara vaccinera när man ber om det :confused::(

Adella är inte vaccinerad mot abortvirus. Det ska göras i månad 5, 7 och 9, så det är för sent nu :crazy:
Jag får hoppas på det bästa helt enkelt :crazy::)

Ah, vet du ungefär vilken månad hon kmr föla?

Jag menar så man kan börja fölvaka och mysa i stallet hela nätterna :angel:

Förmodligen i början av mars enligt de tecken hon har uppvisat än så länge :)

Ska göra iordning en fölbox i ridskolans gamla stall nu i helgen så hon får lugn och ro framöver. Sen blir det till att dra upp pappas husvagn och ställa där utanför och sen koppla in övervakningskameran :)
Har ju sån tur att jag studerar på distans nu, så jag kan sitta i husvagnen och plugga o ändå ha koll på damen :D

Har ju en son på 3,5 år också, som tycker det ska bli VÄLDIGT spännande att bo med mamma i husvagnen och fölvaka. Jag är ju ensamstående måndag-fredag, så det är ju tur att han vill vara med :laugh:

ÅH, det är ju helt underbart, vad säger dem på ridskolan då?

Kul att sonen tycker det ska bli spännande också, men du måste fixa nätverk i husvagnen så du kan hålla oss updaterade. :angel: Har du inte möjlighet att få in husvagnen i stallet då? Vore ju helt ypperligt ju :D

De tycker det blir kul. Det har fötts en del föl där genom åren, så de är rätt vana :laugh:
Över sommaren tänkte jag bo på min hästgård och ta med Adella och bebben dit så får de alldeles nytt fräscht sommarbete :idea:
Sambon skulle ha betet till kossorna, men det kan han glömma nu :angel::D
Han får använda den gamla åkern :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka