Myelin

Trådstartare
Hej!

Jag är egentligen en kattmänniska och har inte så mycket kunskap om hund. Nu har det blivit så att jag är hundvakt ganska ofta till en phalene på ett halvår och jag ska snart ha den helt själv i tre veckor.

När vädret blivit kallare har hunden börjat bli ovillig att gå ut. Den får väldiga problem i snön som klumpar fastnar i pälsen och hon fryser, så jag vill att ägaren köper en overall till henne. Vad ska jag tänka på när jag letar overall? Har ni några bra tips om märke? Behöver jag oroa mig för att hon fryser om tassarna när vi är ute?

Hunden har otroligt mycket energi och behöver vara ute och springa av sig för att inte bli olidlig, men jag har så dålig kunskap när det kommer till hund att jag inte vågar vara ute med henne så länge nu när det är kallt. Hur ska jag förhålla mig till kylan?

Sv: Overall

Du lär märka om hon fryser om tassarna :) så länge hon håller igång brukar det inte vara några problem. Stannar hon och är ovillig att gå och avlastar tassarna är hon antagligen kall eller har ont av saltet.

hurtta har bra overaller i fleece och regnoverall som man kan kombinera! Overall är ju bra om det fastnar snöbollar i pälsen, fryser hunden bara räcker oftast täcke !

Ja jag är lite osäker på hur det är. Hon är inte direkt någon allvädershund om man säger så. Rätt mesig. Hon har ju en rejäl päls som jag trodde skulle räcka för att hålla henne varm, hon fryser helt klart, men har även problem med snöbollar. Dock hatar hon ju regn och när det regnar fryser hon även om det inte är särskilt kallt ute. Så det kanske räcker om hon har en vattentät overall som håller borta vind och blöta?

Det som fick mig att insistera på att hon får en overall är att jag var ute och gick med henne och skulle korsa ett fält. Då hörde jag ett ynk bakom mig och när jag vände mig om stod hon på bakbenen och höll upp framtassarna (tänk "händerna i luften" pose.) Då frös hon så hon skakade, men när jag bar iväg henne ville hon ner och springa så fort vi kom till hård mark igen. Så jag vet inte hur mycket tassarna besvärar henne... Finns det nått man kan göra som inte involverar skor för att skydda dem lite?

Ja jag är lite osäker på hur det är. Hon är inte direkt någon allvädershund om man säger så. Rätt mesig. Hon har ju en rejäl päls som jag trodde skulle räcka för att hålla henne varm, hon fryser helt klart, men har även problem med snöbollar. Dock hatar hon ju regn och när det regnar fryser hon även om det inte är särskilt kallt ute. Så det kanske räcker om hon har en vattentät overall som håller borta vind och blöta?

Det som fick mig att insistera på att hon får en overall är att jag var ute och gick med henne och skulle korsa ett fält. Då hörde jag ett ynk bakom mig och när jag vände mig om stod hon på bakbenen och höll upp framtassarna (tänk "händerna i luften" pose.) Då frös hon så hon skakade, men när jag bar iväg henne ville hon ner och springa så fort vi kom till hård mark igen. Så jag vet inte hur mycket tassarna besvärar henne... Finns det nått man kan göra som inte involverar skor för att skydda dem lite?
Jag tycker det är upp till ägaren att införskaffa det som behövs. Hunden skall väl ut även när din hundvaktsperiod är över.

Hurtta har jättebra overaller. Har en fleeceoverall till min hund och den håller även för väta, däremot så blev den genomsur i benen igår när det var slaskigt ute. Men en regnoverall räcker inte om hunden fryser utan då ska den vara fodrad.
Hundar kan inte heller frysa om just tassarna, isåfall är det benen så det är störst risk att det är saltet.

Kan hundar inte frysa om tassarna? Mina hundar har fått köldkramp flera gånger jag vet folk vars hundar inte kan gå ut utan skor på vintern.

Min äldre phaléne får jättelätt köldkramp i tassarna, den lilla inte alls lika lätt.

Samma med pälsen, lillskuttan fryser väldigt sällan och tanten fryser så fort det går under 10grader. De har tjock päls men inte mycket underull och därför isolerar det ingte alls så bra som det ser ut. Dessutom är pälsen magnet för snö och det blir direkt snöbollar i ben, armhålor och runt kragen.

Håller med om Hurrtas overaller och täcken, passar bäst av alla de jag har provat på mina. Har både thermooverall, fleeceoverall och varsitt värmetäcke från Hurrta och är supernöjd!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 650
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 734
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka