Overaktiv rottisvalp på kvällarna

Kektas

Trådstartare
Våran hanrottis på 9veckor är över- eller underaktiverad på kvällarna. Vad kan detta bero på? Han är absolut inte alls jobbig, men man börjar ju undra om det är över- eller underaktivitet och vill gärna förebygga det så tidigt som möjligt.
Eftersom han är så liten, försöker vi begränsa träningen. Som andra valpar blir han otroligt trött och sover, minuter eller timmar. Vi försöker lite grann med lydnadsträning, inkallning, inte vara på soffan, inte äta under matbordet, enkelt gå i koppel, sitt samt enkla aktiveringslekar så som lägga godis bredvid honom etc. Det klarar han galant, men är det för mycket/lite vilket bidrag till över- eller underaktivitet på nätterna?

Oavsett, har ni något tips? Även annat tips uppskattas!

Hur som. Ja, han är vår första hund. Vi är även väl informerade om vad det innebär att ha en brukshund. Vi kommer gå på valpkurser, unghundskurser, lydnadskurser från brukshundsklubben. Vi har inte kunnat gå på någon kurs ännu därför att specifika valpkurser för brukshundar är från 4 månader. Så påhopp uppskattas ej!

Senast ändrad:
Valpen är 9v,den ska bara äta ,skita,sova,gosa o leka lite. Inte tränas i alldeles för avancerade grejer o för mycket.

Du anser alltså att vi "tränar" honom för mycket? Dessa var rekommendationer från vår brukshundinstruktör att börja med så tidigt som möjligt, så länge det är begränsat och enkelt. När tycker du att man kan träna dem?

Såhär har vi gjort hittills.
Inkallning = ropa hans namn i jätteglad ton/locka med godis.
Inte vara på soffan/inte äta under bordet = avledning/säga nej i mörk röst
Gå fint i koppel = började med att ha honom lös, så fick han springa/nosa fritt. Sen igår och idag, har han varit duktig och följt efter oss. Både med och utan koppel.
Aktiveringsleken, lägga godis bredvid honom = Först få honom att lukta, sen lägga det bredvid honom.

Är det verkligen för mycket?

Ni får inte tro att det här pågår i evigheter, vi märker ju såklart när han blir trött och bara vill mysa eller sova.

Syftet är ju att ha så mycket kontakt med honom som möjligt, i träningar/mysstunder/vardagen överlag redan från första början. Så att man kan bygga förtroende från båda hållen.

Senast ändrad:
Gå fint i koppel = började med att ha honom lös, så fick han springa/nosa fritt. Sen igår och idag, har han varit duktig och följt efter oss. Både med och utan koppel.
Aktiveringsleken, lägga godis bredvid honom = Först få honom att lukta, sen lägga det bredvid honom.

Är det verkligen för mycket? :/

Ja!

Herregud första veckan utan mamma och inte ens vara med er i soffan?
Herregud låt lillen vara bäbis och nöj er med att han vill vara med er!
Vem skäller på en sån liten? :(

Ja!

Herregud första veckan utan mamma och inte ens vara med er i soffan?
Herregud låt lillen vara bäbis och nöj er med att han vill vara med er!
Vem skäller på en sån liten? :(

Men vi vill inte ha honom i soffan. Vi vill lära honom det tidigt. Haha, det finns flera andra sätt att låta honom vara bebis. Vi har gjort vårt hem till hundplats, så andra mysiga platser finns. Jag och sambon sitter på golvet med honom oftast :)

Senast ändrad:

Är det verkligen för mycket?

Ni får inte tro att det här pågår i evigheter, vi märker ju såklart när han blir trött och bara vill mysa eller sova.

Syftet är ju att ha så mycket kontakt med honom som möjligt, i träningar/mysstunder/vardagen överlag redan från första början. Så att man kan bygga förtroende från båda hållen.
Jag tycker det är utmärkt att börja med inkallningsträning direkt och låta hunden vara lös mycket ute i skog. Det är aldrig fel att lära hunden att det är roligt att hålla sig nära och hålla koll på sin familj och aldrig för tidigt att försöka få till en bra inkallning. Däremot är korrigeringar (tänker på tillsägelserna med mörk röst) sällan något som hundar lär sig av, inte på ett effektivt sätt. Om ni ändå vill använda er av det i er träning, var noga med att alltid belöna hunden så fort den gör rätt! Det får inte bli "Nej!" och sedan ingenting.

Hur er aktiveringslek går till förstår jag inte riktigt om jag ska vara ärlig, men själv började jag tidigt klickerträna min nuvarande unghund. Till en början var det ju då bara att lära henne att klick betydde "rätt, nu kommer belöning!", sedan började vi träna in att stå på kommando (för att träna henne till något som inte innebar att hon for runt som en galen känguru korsat med duracellkanin :angel: ). Det var mycket positivt för henne åtminstone. Jag föredrar när hundarna tänker på att göra roligheter tillsammans med mig än att tänka på tex hur de ska bita sönder inredningen på bästa sätt.

På vilket sätt beter sig hunden när han blir "överaktiv" på kvällarna? Vad gör ni då och hur reagerar han på det?

Jag tycker det är utmärkt att börja med inkallningsträning direkt och låta hunden vara lös mycket ute i skog. Det är aldrig fel att lära hunden att det är roligt att hålla sig nära och hålla koll på sin familj och aldrig för tidigt att försöka få till en bra inkallning. Däremot är korrigeringar (tänker på tillsägelserna med mörk röst) sällan något som hundar lär sig av, inte på ett effektivt sätt. Om ni ändå vill använda er av det i er träning, var noga med att alltid belöna hunden så fort den gör rätt! Det får inte bli "Nej!" och sedan ingenting.

Hur er aktiveringslek går till förstår jag inte riktigt om jag ska vara ärlig, men själv började jag tidigt klickerträna min nuvarande unghund. Till en början var det ju då bara att lära henne att klick betydde "rätt, nu kommer belöning!", sedan började vi träna in att stå på kommando (för att träna henne till något som inte innebar att hon for runt som en galen känguru korsat med duracellkanin :angel: ). Det var mycket positivt för henne åtminstone. Jag föredrar när hundarna tänker på att göra roligheter tillsammans med mig än att tänka på tex hur de ska bita sönder inredningen på bästa sätt.

På vilket sätt beter sig hunden när han blir "överaktiv" på kvällarna? Vad gör ni då och hur reagerar han på det?

Ja men precis! Vi fick lära oss att så fort vi sa "Nej" så måste man alltid belöna honom efteråt vilket vi ALLTID gör. Vi vill ju inte att han ska vara/bli rädd för oss. Men har du annat tips på korrigering?
Ja, det håller jag med om. Vi vill detsamma med våran. Vi vill att han ska tycka att det är roligare att lyssna på oss, än att fokusera på andra hundar som går förbi exempelvis.
Stå på kommando ska vi i ha i minnet! Kan vara en toppen träning i framtiden om han skulle få för sig att jaga katter >.<

Haha, "aktiveringsleken" är inte så stimulerande egentligen. Jag håller en godisbit framför hans nos så att han kan lukta på den, lägger den sedan på sidan (bredvid honom), eller bakom. Så får han "leta". Typ. Till och börja med iaf.

Klickerträning har jag hört är toppen, är dock inte påläst. Ska kanske göra det! :)

Han blir halvgalen. Lyssnar inte alls. Han biter på sker och springer runt. Avledning funkar ibland dock. Nej men igår och idag bestämde vi för att ignorera det beteendet. Han lugnade sig ganska snabbt.

Det handlar om några minuter bara egentligen. Men vill gärna förebygga det, och undrar om det är något vi gör som är "fel"?

Du anser alltså att vi "tränar" honom för mycket? Dessa var rekommendationer från vår brukshundinstruktör att börja med så tidigt som möjligt, så länge det är begränsat och enkelt. När tycker du att man kan träna dem?
Som uppfödare så anser jag att det både var för mycket och för många saker på en gång, håll er till inte i soffan,komma på inkallning och att följa i koppel,det är mer än tillräckligt för en så liten valp.
På kvällen kan ni öva passivitet,krama honom!

Som uppfödare så anser jag att det både var för mycket och för många saker på en gång, håll er till inte i soffan,komma på inkallning och att följa i koppel,det är mer än tillräckligt för en så liten valp.
På kvällen kan ni öva passivitet,krama honom!

Tack för tipset! :)

Han blir halvgalen. Lyssnar inte alls. Han biter på sker och springer runt. Avledning funkar ibland dock. Nej men igår och idag bestämde vi för att ignorera det beteendet. Han lugnade sig ganska snabbt.

Det handlar om några minuter bara egentligen. Men vill gärna förebygga det, och undrar om det är något vi gör som är "fel"?

Här är min tik vid typ 10 v ålder. (klicka på bilden)

Och så var hon även inomhus. Jag ser det som ganska normalt allt de är busiga, spralliga och får tokryck.
Jag gick ut i trädgården med leksak och lekte mycket med henne. Inomhus har vart mer där man tar det lugnt - går ut och leker istället. Och det är nog först nu vid ett års ålder hon förstår att man tar det lugnt inomhus ;)

Som flera andra påpekat har ni nog ingen anledning till oro. "Kvällsryck" är vanligt bland både valpar och unghundar. Jag tycker det är utmärkt att ni direkt sätter upp de regler ni tänkt er ha från början, som att inte vara i soffan. Inkallning är extremt viktigt så det är förstås också bra att ni börjat med det så tidigt! Lycka till!

"Rycken" behöver inte ha med över- eller understimulans att göra, däremot kan de behöva hjälp att slappna av. Är de alldeles för speedade får man hålla i dem.

Jag tycker inte det låter som att ni gör för mycket. Bra med samma regler från början (soffan, jag hade dock bara tagit ner hunden). Kopplet kommer ju automatiskt under rastning och inkallning är bäst att göra direkt.
Jag har börjat lägga lite grunder för belöning (klicker, leka!) och efter någon/ett par veckor börjat lära in enkla kommandon som sitt och varsågod. Kanske byta ut aktiveringsleken mot lite passivitets- och hanteringsträning (googla ryggsäcken).

Vår hund fick också kvällsryck (eller ja, klockan 3 på natten och mitt på dagen också), körde mycket på att ta upp i famnen och hålla nära för att lugna, eller bara sitta och hålla om (tysta). Funkade för oss. Sen tillhör det valptiden, det går över :) Vi fick mest ingripa för att skällande klockan 3 på natten nog inte var så poppis hos grannarna :angel:

"Rycken" behöver inte ha med över- eller understimulans att göra, däremot kan de behöva hjälp att slappna av. Är de alldeles för speedade får man hålla i dem.

Jag tycker inte det låter som att ni gör för mycket. Bra med samma regler från början (soffan, jag hade dock bara tagit ner hunden). Kopplet kommer ju automatiskt under rastning och inkallning är bäst att göra direkt.
Jag har börjat lägga lite grunder för belöning (klicker, leka!) och efter någon/ett par veckor börjat lära in enkla kommandon som sitt och varsågod. Kanske byta ut aktiveringsleken mot lite passivitets- och hanteringsträning (googla ryggsäcken).

Toppen! Ja, vi blev

Tack för tipset, det fungerade utmärkt idag! Med passivitet dvs!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka