Men det var fan vad folk är bittra här. Tycker ni är lite väl hårda mot ts - det finns ju de regler som finns och det är väl självklart att man vill ha in som ponny om man har en som ligger på gränsen? Jag trodde ju att vår låg på gränsen vid all hemmamätning (och hon blir stor när hon är stressad), men min dotter är tio år och då är det väl tamejfan självklart att jag hellre ser att hästen går in som D-ponny med de knep och regler som gäller och är tillåtna än att inte ens försöka? Jag hade inte velat att min dotter ska ut och tävla bland stora hästar... Att jämföra med internationella starter och att det straffar sig är bara korkat, där finns ett annat reglemente där hästen förlorar sin FEI status om den blir mätt på tävling, i Sverige kan man kontrollmäta på tävling men får sedan, om det skiljer två cm mot vad den var på inmätning, åka på en mätning på klinik och mäta in igen, det går inte ens att jämföra att mäta hästar på tävling mot att mäta dem enligt de svenska regler som gäller (och de ponnyer som blev uppmätta i Hagen har alla fortsatt att tävla som ponny nationellt om jag inte är helt fel ute, det är alltså bara internationella tävlingar de inte tävlar på).
Om man tror det är så vanligt med stora hästar som tävlar som ponny och hästar i fel kategori kan man ju faktiskt anmäla på tävling. Ponnyn blir då kontrollmätt och skiljer det mer än två cm får den åka på klinik. Men det är klart, det kostar ju 1000 kronor att anmäla någon för det (pengar man dock får tillbaka om ponnyn inte är ponny) så det är inte så vanligt... Jäkla tur att det kostar pengar, det finns många bittra föräldrar och motståndare som tar sin chans så fort de kan att lämna in protester, och som sagt, det är inte ett dugg märkligt att ponnyer blåser upp sig när de kommer till tävling och ser större ut än de egentligen är...