Ovanligt mycket fästingar?

Tycker det verkar vara lite iåt. Bor i Östergötland.
Hästen har haft två, hunden noll, har scalibor.

Har extremt mycket, bor i västra Skåne. Ni som ger piller, har ni behövt ta med hunden till veterinären eller skriver de recept per telefon?

Jag plockar flera fästingar efter varje promenad på Malte, såna som fortfarande inte satt sig fast. Vi har bett veterinären om recept (Nexgard) när hon kommer för att vaccinera hästarna, men jag hörde att man kan ringa First Vet t.ex för recept också och då antar jag att man kan ringa vilken veterinärklinik som helst också. Vi bor i Uppland.

Har extremt mycket, bor i västra Skåne. Ni som ger piller, har ni behövt ta med hunden till veterinären eller skriver de recept per telefon?
Det krävs ett besök (fysiskt eller video) för receptförskrivning av fästingmedel om inte djurhållningen är känd för den förskrivande veterinären. Hur hårt veterinären tolkar ”känd djurhållning” är dock olika. Hos Firstvet kostar ett recept 99 kr på vardagar enligt deras hemsida.

I år mindre än åren tidigare men betydligt fler än på 80-90 talet.

Tror det är mindre i år då det varit 2 torra sommar på raken här.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 119
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30