Ovanligt mycket fästingar?

Tycker det verkar vara lite iåt. Bor i Östergötland.
Hästen har haft två, hunden noll, har scalibor.

Har extremt mycket, bor i västra Skåne. Ni som ger piller, har ni behövt ta med hunden till veterinären eller skriver de recept per telefon?

Jag plockar flera fästingar efter varje promenad på Malte, såna som fortfarande inte satt sig fast. Vi har bett veterinären om recept (Nexgard) när hon kommer för att vaccinera hästarna, men jag hörde att man kan ringa First Vet t.ex för recept också och då antar jag att man kan ringa vilken veterinärklinik som helst också. Vi bor i Uppland.

Har extremt mycket, bor i västra Skåne. Ni som ger piller, har ni behövt ta med hunden till veterinären eller skriver de recept per telefon?
Det krävs ett besök (fysiskt eller video) för receptförskrivning av fästingmedel om inte djurhållningen är känd för den förskrivande veterinären. Hur hårt veterinären tolkar ”känd djurhållning” är dock olika. Hos Firstvet kostar ett recept 99 kr på vardagar enligt deras hemsida.

I år mindre än åren tidigare men betydligt fler än på 80-90 talet.

Tror det är mindre i år då det varit 2 torra sommar på raken här.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 164
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
517
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka