Ovanligt mycket fästingar?

Viva

Trådstartare
Har just plockat 7 fästingar på hanhunden idag, döda visserligen men ändå. Tidigare har de inte haft så många under hela året.

Är det ovanligt mycket i år eller har vi bara otur? Hur ser det ut hos er?

Här är det alldeles för många, plockar oftast 1-2 st/dag. Mycket vilda djur, högt gräs, ja rena djungeln i och med flera naturreservat runt bostaden.
Upplevde iofs att det var mycket förra året också (bodde mer österut då).
Närke.

Har just plockat 7 fästingar på hanhunden idag, döda visserligen men ändå. Tidigare har de inte haft så många under hela året.

Är det ovanligt mycket i år eller har vi bara otur? Hur ser det ut hos er?

Har inte hund just nu men har har haft jättemycket mer på katten och vissa av hästarna. Brukar plocka ca fyra-fem totalt max per häst. Nu har vissa av dem haft sju på en dag :o:wtf:

Jag har plockat två från Nora och ingen från mig själv, och då promenerar vi i högt gräs nästan varje dag. Så jag skulle vilja påstå att det är ovanligt lite fästingar här (Skaraborg).

Har bara plockat 1-2 stycken från varje hund och det var efter att vi varit på landet vid höga kusten. I Stockholm har de hittills inte fått en enda! Ger Nexgard och fyller på ca var 5:e-6:e vecka.

Ovanligt lite här (strax norr om Göteborg) och märkligt nog har de som satt sig varit dött fast jag inte gett fästingmedel varken i år eller i fjol :down:

Har tyvärr inte hund längre men tycker att vi har plockat mer på hästarna än vad vi brukar. Bor i mitten av Västra Götaland

Bor vid kusten i Södermanland. Borstar av ett 10-tal efter varje promenad och även nån på mig själv. Hon äter Nexguard, men det hindrar ju inte att dom hoppar på. Tack och lov så dör dom fort.

Vi har fruktansvärt mycket fästing nu. Har blivit mer och mer för varje år nu senaste åren då vi knappt haft snö och dåligt med vinter över huvud taget. Jag brukar inte hitta mycket fästingar på mina, men i år kan jag klia bort många döda (dom får Nexgard) och jag får ta väck allt mellan 2-10 per hund på vägen hem från skogen varje dag. Vedervärdigt.
Valpen hemma fick en fästing - hon som inte ens varit utanför trädgården än (i min trädgård finns inga fästingar) så det har tagits hem av de andra hundarna eller ev av mamma-hunden som fått Frontline (som var helt värdelöst - hon har fått ett flertal fästingar från gräset bredvid cykelbanorna) :rage: (Norrköping Östergötland)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 119
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 627
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10