Ovanlig ponny?

ylvaaskersund

Trådstartare
Min ponny har en päls som de flesta andra ponnyer, tjock och kraftig. Trots detta torkar hon väldigt snabbt efter att ha blivit svettig vid ridning, efter en halvtimme har det mesta torkat. Någon annan som har en turbotorkande ponny eller häst?

Sv: Ovanlig ponny?

Min torkar fort där pälsen ligger platt och han är varm, dvs typ framdelen. Mellan frambenen, sadelgjorden, benen, ljumskarna och till viss del ryggen torkar mindre snabbt. Han är väldigt varm av sig så det är väl därför kanske.

Men har det regnat så tar det en bra stund innan hela han är torr. Halsen o bringan torkar men efter 1 h lunch är han fortf helt blöt över rygg o rumpa. Varm häst som behåller värmen där den ska behållas kanske ;)

Hehe, jag har tvärt emot... "/ min häst torkar aldrig, pälsen blir kladdig och älklig :S

Din häst har förmodligen väldigt lite underhår och mest täckhår, då brukar de torka fort.

Jag har också en sådan "tråkig" häst - en shettis. Hon kan ibland vara våt i dagar i sträck, tycks det. Antar att det är som Boj säger, att de som torkar sakta har mer underhår som isolerar. Shettisen är ALDRIG våt och kall närmast huden!

Min haflinger är helt annorlunda. Hon är också väldigt hårig, men torkar mycket, mycket snabbare och har en slätare päls.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka