Ovanlig hund?

pannkaka

Trådstartare
Ja alltså ni får ursäkt visste inte riktigt vad jag skulle sätta som rubrik, men jag bara måste skriva av mig lite.
Var och rastade hunden i går i hundrastgården, då kom det en tjej med sin hund o gick in helt ok för mig. Iaf så började vi prata lite och vi kom in på vad vi gav våra hundar för foder, då berättade tjejen att hon endast gav sin hund vegetariskt för hennes hund hade visst talat om för henne att hon vägrade äta kött och endast ville ha vegetariskt. Ja vad svarar man på det? Kul att hon kan prata med sin hund, det hade jag med velat.

Sv: Ovanlig hund?

Jag är rätt godtrogen och tror faktiskt till viss del att man kan få "intryck" av djur, som att de pratar med en. Men det var nog det dummaste jag hört iår..:meh:

Vegeterian :crazy:

Mvh Domino_s

Ja, det var ju en bra fråga vet faktiskt inte, men jag tycker iaf synd om hunden. Jag försökte få henne att förstå att hundar inte är vegetarianer utan behöver faktist kött men, nej hennes hund var visst vegetarian.

Går det ens att ge vegetarisk kost till en hund utan att den blir sjuk?

Ja det gör det. Vet ett flertal hundar som levt på vegetarisk kost hela sitt liv. Den ena är min sambos föräldrars gamla hund som var kärnfrisk fram till 16 års ålder.

Jag är vegetarian men hade ändå inte valt att ge vegetariskt. De är anpassningsbara men det känns bättre att vara på den säkra sidan och ge animalier.

Men var får de sina proteiner ifrån? Sojabönor är väl inte så bra att ge till hundar har jag hört. Och de är väl rätt dåliga på att smälta vegetabilier överlag? Antar att man måste göra puré av allihopa eftersom de inte kan mala sönder maten med sina tänder?

Jag vet att det tidigare har funnits något vegetariskt helfoder, förmodligen finns det fortfarande. Det är till för hundar som inte tåler köttproteiner. Vad det kompenseras med vet jag inte. Hade ägaren sagt att hunden inte tåler köttproteiner hade det inte varit något konstigt med det, men det hon säger låter onekligen lite underligt.

Personligen tycker jag att det är tveksamt ur djurskyddsperspektiv att utfodra hundar vegetariskt: "3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Hundar är inte vegetarianer. På sin höjd kan dom anses vara allätare.

Vår setter jag växte upp med, blev allergisk mot rött kött när han blev äldre. Minns att han fick ett helt vegetariskt foder, men att det skulle kompletteras med kokt fisk eller kyckling. Så fodret fanns, men det var inte meningen att hunden skulle äta endast det - hur det är i dag vet jag inte.

Det är få fall där jag personligen skulle tycka att det var lämpligt att ge vegetarisk kost till hundarna men så länge de får i sig det de behöver, vilket ändå går med vegetabilier, så skulle jag inte säga att det är ett djurskyddsproblem.

Det är en annan sak med katter, som är strikta karnivorer och behöver kött.

(Kan väl tillägga att det finns animaliefria kattfoder också, jag vet dock inget om dessa och hur bra de är)

Senast ändrad:

Min första dalmatiner var tvungen att äta vegetariskt pga gikt, hennes tår svullnade upp och fick stora sår så fort hon fick i sig någon form av kött. Hon åt ett äggbaserat foder ( CDD dermil ) för att slippa smärtan. Godis i form av ost och pannkaka, det funkade bra.

Går det ens att ge vegetarisk kost till en hund utan att den blir sjuk?

Det finns studier som visar att hundar som får vegetarisk kost är friskare och lever längre. Jag gissar att en stor del av det är att om man väljer att fodra vegetariskt ser man i de många fall till att vara insatt och är noga med att hunden ska få i sig allt den behöver, medan väldigt många som ger sin hund en "köttbaserad" kost köper en påse hundmat på ICA utan någon som helst koll på vad det är. Skulle vara intressant med mer aktuella och/eller specifika studier...

Källa och hänvisning till studierna tack!

Och dessa vegitarianhundarna, vilka är dom friskare än och lever längre än? Hundar som lever på torrfoder? Vilket torrfoder? Hundar som lever på BARF? Lever längre och är friskare än alla andra hundar?

Källa och hänvisning till studierna tack!

Och dessa vegitarianhundarna, vilka är dom friskare än och lever längre än? Hundar som lever på torrfoder? Vilket torrfoder? Hundar som lever på BARF? Lever längre och är friskare än alla andra hundar?

Har inte tillgång till själva studierna nu men det kan du säkert hitta om du är intresserad. Om dina övriga frågor var ställda till mig så antar jag att du läste inlägget du svarade på: "Jag gissar att en stor del av det är att om man väljer att fodra vegetariskt ser man i de många fall till att vara insatt och är noga med att hunden ska få i sig allt den behöver, medan väldigt många som ger sin hund en "köttbaserad" kost köper en påse hundmat på ICA utan någon som helst koll på vad det är."

Sen är det naturligtvis olika från individ till individ och förmodligen även mellan raser. Jag har t.ex. från ett flertal ägare och veterinärer fått höra att dalmatiner har svårt med animaliskt protein och ofta mår bättre på vegetarisk kost. Det är dock helt utifrån deras erfarenhet, ingen aning om det finns forskning på det. Om det stämmer vore det intressant om någon vet vad det kan bero på?

"Dalmatians have a defect in the pathway that normally leads to the breakdown of urates, which are a by-product of protein digestion. This results in increased urate excretion in the urine (4 to 8 times that of other breeds), and this predisposes them to the formation of urate crystals and eventually, stones."

"How is urolithiasis inherited?

The trait for high urate excretion is autosomal recessive in the Dalmatian. The gene pair responsible is genetically linked to the gene pair responsible for the absence of white hairs in the spots, so that selection for sharply delineated black spots may have accidentally also resulted in selection for high urate excretion."
http://www.upei.ca/~cidd/intro.htm

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka