Ovanlig hund?

Sv: Ovanlig hund?

Det verkar finnas endel som ger sina hundar vegetariska, men de flesta gör det som jag förstår av hälsoskäl men det är inte så många som gör det för att deras hund sagt det till dem.

Har bara läst de första kommentarerna men svarar ändå.
Jag hade personligen aldrig gett min hund enbart vegetariskt. Känns som att man försöker trycka på hunden något som man själv vill? Jag är vegetarian och jag tycker det är sjukt äckligt med kött (inte emot att andra äter det men jag vill inte röra det haha). Men ändå köper vi kött till hunden, oftast märgben (färska), grissvansar eller ungkalvslever. Jepp, skitäckligt och det enda jag faktiskt rör vid är märgbenen, de andra används en sådan man brukar vända hamburgare med?? Typ en sådan stor sak som ser ut som en gigantisk pincett?? x) Men ändå tycker jag att det är "viktigt" att hon får de sakerna, främst för att hon älskar dem, hon blir inte dålig i magen av dem (längre, tror det är fodret vi bytt till) och jag ser inget fel i det.
Min mormor har dock aldrig ens testat ge sin hund något sådant, men varför inte egentligen? Är det inte mer naturligt för hunden att äta kött än torrfoder eller färskfoder osv? Fast färskfoder är väll ungefär som kött så är det ändå inte allt det här med att slita sönder det osv. Det där lät fel haha men nu förstår nog. Fast det är otroligt äckligt så tycker jag att min hund är värd att få äckla sig lite med äckliga saker ibland haha.
Däremot så har jag svårt att tro att hundar skulle må bättre utav att äta enbart vegetariskt? Isåfall så har människan gjort något helt sjukt med aveln på den hundrasen.
Såg en bild på någons hundar här på buke (Saluki) som åt på typ revben eller något sådant. Man såg att de var färska och om inte överkastet till sängen var fläckigt så var det mindre blodfläckar på det. Vilket första tanken normalt hade varit "Usch vad äckligt"... Men jag bara "VART KAN JAG KÖPA SÅDANA??" Haha... Nä men typ :)

Så disto äckligare, disto bättre!

Men var får de sina proteiner ifrån? Sojabönor är väl inte så bra att ge till hundar har jag hört. Och de är väl rätt dåliga på att smälta vegetabilier överlag? Antar att man måste göra puré av allihopa eftersom de inte kan mala sönder maten med sina tänder?

Via animaliska proteiner. Hundmaten är ju processerad och således behöver inte hundarna bryta ner näringsämnena själv. De får med andra ord i sig näringsämnena.

Hundar kan faktiskt leva ett okej liv på vegetabilier då de är omnivoer, således anses det inte vara en djurskyddsfråga.

Via animaliska proteiner. Hundmaten är ju processerad och således behöver inte hundarna bryta ner näringsämnena själv. De får med andra ord i sig näringsämnena.

Hundar kan faktiskt leva ett okej liv på vegetabilier då de är omnivoer, således anses det inte vara en djurskyddsfråga.

Alltså jag kan ju förstå att man vid allergier och andra problem ger vegetabiliskt och antagligen superprocessat foder, men annars begriper jag inte vad det skulle vara bra för.

Ja det finns väl bara en enda förklaring på det och det är ju naturligtvis att ägaren har överfört sin vilja och moral på hunden istället för att anpassa dig helt efter den.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka