Ovana att last häst, vad bör man tänka på?

V

vill veta mer

Hej!
Vi är två nybörjare på hästar som dessutom ska lasta hästen o åka till en lektion . nu undrar jag vad man bör tänka på när man lastar o lastar av.. en står utanför o stänger när hästen väl är inne o en går in med hästen..tex vill undvika att han går på för fort, jag ska ju hinna under bommen o vill inte bli klämd likadant när vi skulle lasta av honom förra gången ( Vi stod o tittade på då) så försökte han vända sig om i transporten o det går ju inte o han blev rätt orolig..sen började han backa för att sedan ångra sig o kasta sig framåt in i transporten igen.. Hur hårt ska man binda upp honom. Vi har ca 20 minuters resa o kommer ha mängder med morötter med oss.. Ska man sätta fast honom innan man stänger bak?
Tacksam för svar :confused:

Sv: Ovana att last häst, vad bör man tänka på?

likadant när vi skulle lasta av honom förra gången ( Vi stod o tittade på då) så försökte han vända sig om i transporten o det går ju inte o han blev rätt orolig..sen började han backa för att sedan ångra sig o kasta sig framåt in i transporten igen..

Om hästen beter sig såhär vad urlastning är det nog inte lämpligt att två ovana personer ska fixa det själva... Det kan ju gå galet om hästen är orolig, försöker vända och det inte finns någon där som vet hur dom ska hantera det. Och sen kanske hästen inte går på en transport fler gånger, för att inte nämna att nån av er kan bli skadade.

Måste Ni nödvändigtvis göra det själva? Finns det ingen erfaren person som kan vara med? Om hästen är lätt att lasta så är ju varken på- eller urlastning nåt som tar mer än några minuter.

En går in med hästen i transporten och ställer sig bakom bommen med hästen lös. Håller hästen med kort grimskaft och låter hästen INTE vända sig om. En hink med mat är inte så dumt att hålla upp till hästen men KAN vara lite meckigt att också hålla i.

Den andra går upp på lemmen och sätter för snöret/bommen bakom hästen. Sedan fälls baklemmen upp och då står man INTE under lemmen. Någonsin. Ever!!! Ever!!! Man står på sidan eller bakom utom räckhåll om lemmen trampas ner.

Sedan knyter man fast hästen med en panikknut eller så har man ett transportgrimskaft med panikhake.

Väl framme tar man loss hästen först. Håller grimskaftet kort som tusan. En går bakom och fäller ner lemmen från SIDAN!!! Tar bort bommen bakom hästen och aktar sig. Den andra backar hästen. Hästen får inte vända sig om om det inte är en C-ponny eller mindre :laugh:

Att lasta hästar första gångerna är skitläskigt för att inte säga skitfarligt. Jag rekommenderar innerligt och med eftertryck att ni har med er en som kan lasta.

Annars är det på ett ungefär så här man gör. Andra kanske gör annorlunda, men det är så här jag och en himla massa andra gör.

Det är ett himla avvägande mellan att akta sig själv och akta hästen.

Tack för era svar. Vi har varit med och lastat ett par gånger ( tittat på) men det är inte riktigt samma sak som att göra själv och nu finns det ingen som kan hjälpa oss, är tvugna att göra det själva dessutom är det meningen att vi ska lära oss för vi har inte möjlighet att alltid få hjälp..:D

Ska man sätta fast honom innan man stänger bak?

Absolut inte!!

Se till att hästen står stilla och inte är på väg ut igen, flytta tillbaka mellanväggen, lägg på bommen och stäng luckan, sen binds hästen upp.

Det kan gå riktigt illa om hästen sitter fast och sliter i grimskaftet, lyckas komma loss och ramlar baklänges ur transporten. Vissa hästar blir rädda av situationen, andra lär sig att drar man tillräckligt hårt så är man lös.

När hästen sitter fast i något måste man se till att den inte kan slita sig loss på egen hand, och så hållbara är inte vanliga grimmor och grimskaft. Däremot ska man alltid se till att ha säkerhetslösningar så att man själv kan få loss hästen om det verkligen blir en farlig situation. T.ex. en kniv eller en säkerhetsknut. Det gäller all uppbindning. :)

Jag skulle absolut, aldrig någonsin rekommendera någon som inte är hästvan att lasta och köra med häst själv första gången!! Tusen saker kan gå fel! Att lasta, köra och lasta av måste man lära sig genom att vara med många gånger när någon erfaren gör det. Man måste ha stor hästkännedom för att inte utsätta både sig själv och hästen för fara. Lastning är en stressande situation för många hästar där det väldigt lätt händer allvarliga olyckor.
Så skaffa erfarenhet tillsammans med hästen och erfaren hästmänniska FÖRST! ÖVNINGSKÖR med tom släp och senare med häst i, i erfaret sällskap. Bara att köra och backa är trixigt...
Är det er egen häst? Jag hade som hästägare aldrig släppt ut min häst med någon som har liten erfarenhet... Säger inte detta av elakhet, utan för att verkligen belysa olycksrisken och undvika skador både på er, hästen och transporten.

Absolut inte första gången vi kör en häst utan bara lastar utan kunnigt folk som hjälper till. Men det har gått jättebra. Det är en jätte duktig häst, ska förstås träna mera på det men hade inget val idag..:)

Jag har bara en sak att tillägga föregående skrivare, ha morakniv eller dyligt med er, det är ett måste, ifall en olycka är framme... Så man kan skära loss tex grimman om man tex går omkull med transporten. Lädergrimma är att föredra om man transporterar häst. Morakniv är att föredra att ha nära till hands även för sig själv om man går omkull, ifall man tex måste skära av ett bälte.

När ni ska lasta ur. gå in fram, sätt på ett långt grimskaft som ska löpa UNDER bommen- den väg ni måste ta.
Ta ner luckan försiktigt, stå på sidan av, ta bort bommen- från sidan.

Håll ALDRIG emot grimskaftet när hästen ska backa ut- häng med.
Om ni försöker bromsa en backande häst så kan den börja kasta sig ut, slår upp huvudet i taket o sen blir svårare att även lasta in.

Börjar hästen backa ut snett- styr genom att flytta huvudet åt samma sida.

Kör som om ni hade ett glas vatten i släpet.

Ha med träns, extra grimma grimskaft, kniv, reflexväst o reflexer till hästen.

Försök dock att ha med en som ser vad ni gör första gångerna- ni lastar under uppsyn.

Man borde tänka på att ha en erfaren person som hjälper till!

Absolut inte första gången vi kör en häst utan bara lastar utan kunnigt folk som hjälper till. Men det har gått jättebra. Det är en jätte duktig häst, ska förstås träna mera på det men hade inget val idag..:)
Man har alltid ett val, är det inte akut och livsviktigt så kan man avstå. Gäller det att rädda liv får man även då väga in om det är värt det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 075
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.