ovän med min häst!

M

mightyblue

Snälla nu måste ni hjälpa mig! i söndags när jag red min min häst så blev vi lite osams, hon var motstridig vilket gjorde att jag tog i för mycket i både skänkel och hand. (jag VET att det var VÄLDIGT dumt gjort och det var första och sista gången jag gjorde så. jag ångrar mig djupt! :() igår när jag kom till stallet och skulle ta ut henne från boxen så kom hon inte fram till hålet, där hon kan ta ut huvudet, som hon brukar! så jag gick in i boxen och då lägger hon öronen bakåt och vänder sig med huvudet i

Sv: ovän med min häst!

Det beror inte på det kan jag lova dig :laugh:
Jag var också sån innan när jag sa till min ponny att nu kommer han vara jätte sur på mig.
Din häst hade nog bara en dålig dag.

ett hörn och baken mot mig. & lägger öronen bakåt. jag försökte sätta på henne en grimma men då tog hon upp huvudet så långt som det gick. vanligtvis brukar hon ha öronen rakt framåt och ha väldigt bråttom ut ur boxen... hon vägra gå ner i paddocken när jag satt på! jag skrittade bara & så hon jättemycket beröm och klappar när jag försiktigt la till skänkeln eller tog i tyglarna. efter var hon inte alls lika sur men långt ifrån bra.. jag grät när jag lämnade stallet kan jag lova. tips på vad jag kan göra?:(

Det beror inte på det kan jag lova dig :laugh: Jag var också sån innan när jag sa till min ponny att nu kommer han vara jätte sur på mig. Din häst hade nog bara en dålig dag.
nja, grejen är att det var bara fjärde gången jag red henne, och första gången på hemmaplan. så är orolig över att hon tror att hon alltid kommer bli riden så och därför inte vilja komma fram till mig. för vi känner ju inte varandra än :/

Hon testar dig nog, min lille gör det ofta:devil:
Var bestämd mot henne att nu ska vi gå in i paddocken.
Eftersom du inte har ridit henne många gånger testar hon nog vad hon kan slippa göra, var bara bestämd.

Håller med "Underbar". Eftersom du inte haft henne så länge så kan hon mkt väl testa dig. Så var bara bestäm och låtsas inte om att hon är sur och tvär. Utan var precis som vanligt. Är ju en liten omställning för henne med.

ett hörn och baken mot mig. & lägger öronen bakåt. jag försökte sätta på henne en grimma men då tog hon upp huvudet så långt som det gick. vanligtvis brukar hon ha öronen rakt framåt och ha väldigt bråttom ut ur boxen... hon vägra gå ner i paddocken när jag satt på! jag skrittade bara & så hon jättemycket beröm och klappar när jag försiktigt la till skänkeln eller tog i tyglarna. efter var hon inte alls lika sur men långt ifrån bra.. jag grät när jag lämnade stallet kan jag lova. tips på vad jag kan göra?:(

Du tror inte snarare det kan vara av samma anledning som ni blev osams vid ridningen?
Att hästen är missnöjd med något eller har ont?
Hästen är inte arg på dig, hästar kan inte tänka så.
Däremot kan de sammanknippa vissa saker med smärta eller annat obehag. Som att den vet att det kan bli obehagligt i ridhuset och därmed inte vill gå dit.

Håller med "alla andra" ;) hon testar nog bara :)

Vad sägs om att skippa ridpasset imorgon och ta en promenad tillsammans istället? Bara gå och beta... :love:

sen måste du läsa massor av Hempfling :love: jättebra saker att tänka och träna på :D

haha, kan ge mig tusan på att det är ett sto :p men jag och min ponny brukar ofta bli osams.. (och ja hon är ett sto)
gör nåt hon tycker är kul så ska du se att det lätt glöms bort, eller ta med godis och ge (funkar iaf på min matglada ponny) :D

Som många andra redan skrivit men jag gör det ändå:

Hästar fungerar inte så. Jag har också haft problem med att "förmänskliga" hästen, men har märkt att det är helt fel. Om en häst gör som din gjorde, så testar den som sagt antagligen dig. Om du istället visar då vem som bestämmer och ger beröm när den väl gör rätt så visar du ett starkare ledarskap (som hästar mår bra av) tillsammans med att du berömmer den. Det i slutändan kommer ge en mycket bättre relation, än att du inte vågar "ta tag" i hästen om den gör fel eller dummar sig mot dig, för DET i slutändan kommer ge en jobbig relation med en osäker häst och en osäker ryttare.

Försök att inte tänka på det som hände, visa att det är du som bestämmer men samtidigt visa respekt för hästen så ni båda hittar era platser i "rangordningen" och får en skön och avslappnad relation. Det kommer lösa sig, det lovar jag :)

Varför testar en häst? Jo för att den vill komma undan.
Oftast har vi gjort oss förtjänta av det genom oavvägd träning så hästen får träningsvärk eller blir övertränad, inte har varierat träningen tillräckligt så den blir less, fysiska problem små eller stora som ställer till det och gör den arbetsovillig.
Mao - på ett eller annat sätt har vi alltid oss själva att skylla.

Sen visst, hästar kan ha motivering att komma runt för att den helt enkelt tycker det är lättare att slippa om man kräver något jobbigt, eller att den tidigare råkat ut för ovanstående för många gånger så det kommer med automatik i vissa situationer.
Då spelar ledarskapet in.

Men FÖRST tycker jag man ställer sig frågan varför hästen gör som den gör ur obehags-aspekt, varför ville hästen komma undan?
SEN försöker man få igenom sina hjälper så det inte blir en ovana, men tar hänsyn till det i träningen så att man t ex tränar en häst som protesterat väldigt lugnt tills man lyckats ta reda på orsaken.

Jag tror definitivt att hon testar dig.
Hedda gjorde exakt samma sak mot mig i början. Frös fast i marken, småstegrade, låtsades att hon inte förstod, drog iväg mm, och det hör till hos många hästar i och med att de är flockdjur som är olika höga i rang. Därför ligger det ofta i hästens natur att försöka ta kontroll över andra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar