skári_lukas

Trådstartare
Ska fixas en sådan i stallet och vi har funderat mycket på underlag och hur man gör den hållbar och bra:

Någon som har några förslag?

Sv: Ovalbana

Haha ja den e ju bäst =P tänkte om någon hade lite smarta idéer om hur man får den bra på enklast sätt. Behöver inte vara nån topp bana som tuna, vi behöver bara nått att träna lite lätt på. Tränar vi ordentligt så kommer vi ner till er :)

Jag har ingen oval, men den jag ridit på - löten - har varit bra med sand och grus blandning tror jag det är. :)

det finns bara ett material att använda!!!:bump: nä.. men paddex är jäkligt bra o lättskött.. "relativt billigt":angel: en paddock 20*40 kostar ca 45000:- så en oval kan inte vara så mycket dyrare.. o så slipper man allt underarbete... www.paddex.se

Ska fixas en sådan i stallet och vi har funderat mycket på underlag och hur man gör den hållbar och bra:

Någon som har några förslag?

Meh...här får man bli sin egen expert minsann:mad::angel:

Nu har jag läst igenom diverse trådar om underlag till coraller & ridbanor & det som verkar vara gemensamt är bra dränage, att en ridbana är högt, på en kulle tex, eller att man höjer uuu ridbana/corall/oval med grusunderlag tex.

Eftersom jag vill ha en rätt fast bana som man slipper plumsa på i dressyrhästanda så funderar jag nu på mer fint grus då jag läste att det packar sig hårt första året & att man därefter kan fylla på med annat om det behöver bli mjukare.

Nu måste jag bara få tag i traktor så man kanta av lagret av gräs på ängen, för jag antar att det snabbt växer igenom annars, kommer nog att dika ur på sidorna ist för att anlägga banan så högt, handlar mkt om det ekonomiska, på våren får man ändå vara beredd på att låta banan stå ett tag då det smälter så mkt.
Det var lite tankar från mej iaf.
Just ja, det står bra mått på ovaler i FIPO har jag för mej=)

intresssant tråd..
de flesta verkar ju ha fint grus som underlag..,.men det tycker jag kan bli rätt hårt..

intresssant tråd..
de flesta verkar ju ha fint grus som underlag..,.men det tycker jag kan bli rätt hårt..

Det är tydligen väldigt olika hur det blir har jag märkt, men många verkar rekommendera stenmjöl, fast det kan bli rätt dammigt, kommer nog leta om det finns billigt sånt att få tag i tror jag+ att jag ändrat mej & kommer låta gräset vara kvar fast salta, som en bukefalist skrev, så att det inte växer ogräs genom gruset.
Gräset är bra för att hålla ihop det hela..

På Hästverksam finns det flera ridbanetrådar och underlaget på en oval ska ju ha samma egenskaper som en ridbana så.. Jag har precis lagt på stenkross 0,4 på min ridplan och det verkar bli jättebra, om det blir hårt så luckrar man upp det översta lagret med en liten harv eller sladd.
Jag tror att det är en jättebra idé att ha kvar gräset under, vi anlade ridväg på det sättet på vår förra gård och det sparar massa arbete och material och resultatet blev bra!

Liknande trådar

Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
649
Senast: Hajfisk
·
Övr. Hund Någon som har någon bra idé vad jag kan ha som underrede till bilburen? Ena hunden är Prinsen på ärten :sorry: Det är ju ”bjälkar”...
Svar
4
· Visningar
319
Senast: Anemone
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar