Öva upp koordinationen hos HÄSTEN

Sv: Öva upp koordinationen hos HÄSTEN

Är detta vanligt hos just varmblod? Jag har ett varmblodssto själv sedan 3 månader. Hon snubblar väldigt ofta, mest i skritt och lugnare trav. minsta lilla grop i grusvägen så snavar hon till. på jämn mark/asfalt händer det aldrig.

Vet inte riktigt. Fast i helgen sa nån nåt rätt smart, nämligen att löphästar är vana att gå på släta välpreparerade underlag. Framförallt travhästar är inte speciellt offroadtränade, så de kollar helt enkelt inte om det är nåt i vägen när de ska sätta ner fötterna. Nu är det väl inte så med Alla men jag tror det är ganska vanligt.

Travhästen jag rider är likadan, vi expermienterade med cavalettibommar för typ första gången under ryttare nyligen. Första gången slog hon i varje bom och höll på att snubbla omkull. Andra gången var det inte ett klonk ens. Som jag tolkade hade hon först inte en tanke på att det kunde ligga skit i vägen.

Sen med travhästar måste man tänka mycket på vad som går och inte går att göra i en sulky. Gå rakt fram på planmark - jättelätt. Alltså kan man gissa att hästen är ganska bra på det. Galoppstudshinder - omöjligt. Följdaktligen är det nånting nytt för hästen när den börjar ridas. Skänkelvikning - tror inte det va... Osv :)

Att din häst snubblar kan bero på andra saker också, tex hovvinklar som är fel för ridning. Det kan också bero på att hon inte aktiverar sig nog i ryggen utan släpar fötterna efter sig.

För övrigt heter det inte varmblod utan varmblodstravare ;)

Fast i helgen sa nån nåt rätt smart, nämligen att löphästar är vana att gå på släta välpreparerade underlag.

Så kan det vara. Jag köpte en fd galoppstjärna från Täby som aldrig efter första tiden på stuteriet han föddes, gått nån annanstans än på galoppbana. Han snubblade jämt till att börja med, inte för att han var klumpig utan för att han inte var van att behöva se sej för, och dessutom hade han fullt upp att titta på allt nytt i omgivningarna och såg på allt utom marken framför fötterna:angel:

Det tog ett tag att få honom att fatta det där, men sen var han säkrare på foten än de flesta hästar och hade inga problem. Mer välkoordinerad än de fleta. MEn han var inte travare som sagt, vet inte om det är annorlunda med dem, de har ju ett annat rörelsemönster.

Eller hur:) Jag hade aldrig riktigt tänkt på det så innan men när hon sa det så lät det så självklart.

Travare har det nog lite svårare med koordinationen eftersom de är vana att släpa runt på en sulky och anpassa sig efter det...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka