Öva upp koordinationen hos HÄSTEN

Tigertofflan

Trådstartare
Hur gör man det?

Travaren och jag har kommit en bit på vägen nu - han är riktigt trevlig att rida! Vi har börjat jobba aktivt med galoppen i dressyrpassen och den blir bättre och bättre. Håller också på en del med skänkelvikingar, både över diagonalen och längs med spåret, vilket går jättebra i skritt, men inte i trav. Traven går bra om vi har minimal tvärning, men när jag ökar kraven lite är det precis som att han snubblar över sig själv och börjar takta istället för att sen självmant gå ner till skritt.
Hur ska jag göra? Jag är lite osäker på om han bryter av för att han inte orkar, eller för att han inte "kan".

Sv: Öva upp koordinationen hos HÄSTEN

Det bästa för att träna koordinationen är att rida på typ ett kalhygge eller ute i skogen där det är lite "knaggligt" så hästen måste tänka efter var den sätter fötterna.
Träna även bommar med att korta och länga stegen.

Det är även super att stretcha hästen efter arbete varje dag.

Syrran har en travare som har samma problem som din, men hon blir bättre och bätte med denna träning.
Vi tränar bara korta sekvenser skänkelvikning i trav och ökar efterhand hon blir starkare och får mer kontroll på sina ben.

Han bryter antagligen av för att han inte orkar och har inte satt de rätta musklerna än, men det kommer ju!

LYCKA TILL med träningen!!!

Tyvärr har jag inte så bra möjligheter att rida dressyr utomhus, vi har väldigt fina ridvägar, men inte så mycket "öppna ytor".
Bommar har jag försökt mycket med men han blir så himla pigg så fort det kommer bommar och hinder med i bilden... Jag orkar inte riktigt dämpa honom då. Kanske är en träningssak att öva på iofs.

Stretcha gjorde jag under en period, men märkte ingen större skilnad faktiskt. Tilläggas bör väl att jag bara har hästen på halvtid, dvs 3-4 dagar i veckan.

Tyvärr är det super svårt att avhjälpa ett sånt här problem när man inte har bra träningsmöjligheter....
Visst går det att tragla på banan, men effekten blir inte den samma eller lika bra.

Man får hitta små avstickare i skogen som ser lite "svårridet" ut, vara lite fantasifull helt enkelt :smirk:

:smirk: på dig själv.

Jag har bra träningsmöjligheter, jag har bara inte tillgång till kuperad mark i storlek som en ridbana.

Jag menade absolut inget illa... :(
Om du uppfatta mig som nedlåtande på något sätt så bet jag om ursäkt ;)

Men som jag sa oxå:
Träna bara korta sekvenser till en början så kommer han bli starkare och orka mer att bära upp sig i skänkelvikningarna.

Det kuperade stället behöver absolut inte vara stor som en ridbana! Det räcker med en liten stig som man kan gå fram och tillbaka på.

Det där med att inte öka tvärningen förrän hästen är redo för det -gäller alla hästar.
Sen har travaren svårare att bära sig i en lugnare fart än de flesta andra.
Träna massor med igångsättningar, där den inte bara skjuter iväg till full fart, så kommer den att bli starkare.

Jag har fått göra skänkelvikning vid hand på en liten volt liksom med ordentligt med tvärning för att öva upp koordinationen på travaren jag rider. Helst ska hästen inte bara vara ställd i nacken då utan böjd i hela kroppen så egentligen är det väl inte skänkelvikning per definition men ändå :angel: Det är i alla fall riktigt effektivt för koordinationen, första gången "min" travis försökte det var det sextontaktigt.... Nu är det mkt bättre.

När hästen börjar takta sådär? Känns det lite som om den töltar då? För det problemet hade min travare och det löste jag genom att själv försöka hålla takten när det bär iväg i den där konstiga gångarten. Sen tränade jag mycket igångsättningar just för att min gjorde det innan jag satte igång i trav,vilket var lite jobbigt. Men nu har han inte gjort så någe mer. Det handlar ju som sagt om styrka.

Skjuter iväg i full fart gör han inte och fattningar har vi övat till oändligheten och inte har han fått bättre koordination för det.

Hur ska jag introducera mer tvärning då? Kräva lite mer i ett par steg och sen gå till den "vanliga" tvärningen eller gå rakt fram, för att sen tvära ordentligt igen?

Lyrazel Hm. Det har jag inte ens tänkt på förr! Fast jag äger ingen kapson, känns lite jobbigt att göra det med bett kanske.. Kan prova lite i helgen!

Bett funkar lika bra nästan. Fast helst kanske med bettskivor på då så det inte åker rakt igenom munnen.

Den ska först o främst kunna tvära en aning utan att ursprungstempot o takten går förlorad i en trav där han tar för sig-SEN ökar man tvärningen lite genom att rida en ngt tvärae väg- inte att flytta mer o sedan mindre.
Jag menade igångsättningar till trav.

Okej. Får börja om lite från början då :)

Jag menade också igångsättningar till trav.

Okej. Ptja, det kvittar egentligen, för galoppfattningar håller vi också på att öva till oändligheten nu, så.

Hur fungerar öppnorna i traven?
I skänkelvikning trampar de förbi tyngdpunkten (ist för att bära) och det kanske blir lite ostadigt för honom då...?

Öppnorna är lättare för honom, även om han inte orkar bära sig särskilt länge. Svaga skänkelvikningar längs med spåret (typ i tvärning lite mer än än vanlig öppna) går också bra.

Jag har fått göra skänkelvikning vid hand på en liten volt liksom med ordentligt med tvärning för att öva upp koordinationen på travaren jag rider. Helst ska hästen inte bara vara ställd i nacken då utan böjd i hela kroppen så egentligen är det väl inte skänkelvikning per definition men ändå :angel: Det är i alla fall riktigt effektivt för koordinationen, första gången "min" travis försökte det var det sextontaktigt.... Nu är det mkt bättre.

Så gör jag med:) :bow:
Vi hade problem med skänkelvikningarna förut men sedan jag började
göra det från marken så flyttar hon bara jag lägger om vikten:bow:

Visst är det ett underbart praktiskt hjälpmedel :D Framförallt är det smart om man ska introducera skänkelvikning eller skolorna och själv kanske inte är sådär speciellt duktig på att rida :angel: Då börjar man från marken så fattar hästen mkt fortare och enklare när man sitter på :idea:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat