Öva trafiksäkerhet

lakrits

Trådstartare
Gjorde ni något speciellt för att få era hästar trafiksäkra eller tog ni det som det kom?

Om ni gjorde nåt,,hur gjorde ni?
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Det allra bästa är om man har tillgång till en hge som ligger utmed en väg. Då får man allt gratis.. Men då jag inte hade det så tog jag med en kompis med en lugn äldre häst o gav oss ut. Kom en bil signalerade vi TYDLIGT att den skulle sakta ner. Om min unghäst inte reagerade alls på fordonet berömde jag mkt, om han ryckte till eller visade nån reaktion så ignorerade jag honom bara så gott det gick. Lycka till!
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Jag började med att titta på parkerade bilar och höll mig på mindre trafikerade vägar innan jag gav mig ut på större vägar. Har en häst som knappt sett en bil före 5 års ålder. Är idag stensäker på bilar, bussar, flygplan, tåg, traktorer... ja allt!
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Sorry lakrits, tänkte nog fel.. men bodde inte du nånstans i Jönköpingskrokarna? Har för mig jag läst det..
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Shire....nope...travare och travare/halvblod.

Inte Jönköpingstrakten....Falköpingstrakten:D


Min häst går i en hagen där det ligger en trafikerad väg precis brevid.
Han är ju bara ett år än så länge så jag vet inte hur han reagerar på en bil på nära håll.
Men till hösten sedan tänkte jag börja öva lite så det inte kommer som en överraskning sedan.

Var nyfiken på hur ni gjort med era hästar...
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Behöver också lite tips på det området. Det börjar vara hög tid för 5 åringen att vänja sig vid fordon så att man kan rida ut längs vägarna utan att behöva vara rädd för att hästen vänder om och skenar iväg nånstans om det kommer en bil/traktor. Dock har jag den fördelen att vi bor mitt ute på landet, och precis på andra sidan vägen ligger en gård med en mängd olika maskiner och fanstyg som dom kör runt med. Dom kan komma i 190 (ironi) förbi på vägen så man tror att glasen ska fara ur skåpen i köket osv, så på avstånd är ingen av våra hästar ett dugg rädda för fordon. Däremot vet jag inte riktigt hur 5 åringen kommer reagera om man möter en sån på vägen.
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Min häst blev "ofrivilligt" trafiksäker, eller vad man ska säga. Han gick i en hage där det åkte förbi mycket bilar, lastbilar och traktorer så han var van redan från början. När vi skulle rida in honom tog vi ibland med bilen och körde bakom, framför och bredvid honom, så han blev inriden och trafiksäker på en och samma gång :) Annars har vi inte tränat honom, han går förbi det mesta bara jag som ryttare visar att jag är lugn och att det inte är farligt :)
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Jag gick ut och gick på småvägar med annan trafiksäker häst som sällskap. Senare blev det uppsuttet och var noga med att alltid gå åt sidan i början så hästen inte blev trängd någonstans. Lärde henne successivt och hon reagerar nu inte på just något annat än motorcyklar som dundrar. Hästen är 3,5 år.
Brukar berömma när bilen/vad det nu är passear och är det nåt som låter konstigt brukar jag faktiskt göra liknande ljud själv strax innan den dyker upp för då har jag upplevt att hästen inte reagerar nästan alls (eftersom matte också låter så ;) )
 
Sv: Öva trafiksäkerhet

Sedan fölstadiet så såg hon ju den lilla trafik som är i byn, dvs lite bilar, mycket traktorer, fyrhjulingar etc.

Sedan så promenerade jag henne i snöre längs med byvägennär jag visste posten skulle komma. Postis är van att det kan dyka upp hästar på byvägen och kör fint och sakta, och saktar ner för hästar. Dessutom är byvägen omgiven av åkrar som man kan gå ner på. I början stod vi i åkerkanten och kollade på bilen, sen gick vi i åkerkanten och tillslut gick vi längs vägen.

När det fungerade så promenerade vi i snöre längs med en annan byväg, dock mer trafikerad. Såg några bilar åka förbi i 90 på 70-vägen med.

När det fungerade satt jag upp, och så gjorde jag samma sak (börja med posten osv) men uppsuttet.

Ut på landsvägen har vi inte tagit oss än, men när det är dags för det så får hon gå som handhäst med valacken som är bombsäker i trafik. Dock inte haft behov av att ta ut henne (hon är tre) på landsvägen än, de ridvägar jag når via den är för långa slingor för henne än så länge, så än har jag bara behövt korsa vägen.

Valacken gick som handhäst med gammelstoet han och vande sig därvid med all möjlig och omöjlig trafik. Han var bil- och traktortränad innan han kom till mig dock, och när han såg att gammelstoet inte reagerade för lastbilar och liknande så brydde han sig ju inte om de heller. Det enda som tog tid var motorcyklar, de vande han sig först vid efter att ha fått gå i hage uppe vid stora vägen en sommar. Efter en sisådär två veckor och femton motorcyklar lyfte han inte ens på huvudet för dem längre ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
272
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 007
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 334
Senast: Dentaku
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp