Öva på höjden

Sv: Öva på höjden

Jag hoppar nästan alltid på den höjd jag tävlar på då jag tränar. (1.00 - 1.20) Jag tänkte alltid innan att det spelar ju ingen roll hur högt det är det viktigaste är vägarna och kontrollen. Problemet som uppstår när man bara tränar på lägre och sen ska ut på högre blir det att man inte har övat kontrollen på högre höjder. Många hästar blir hetare och kanske mer okontrollerbara på högre höjder och det måste man också träna på. Som ryttare blir det också en överaskning när man helt plötsligt ska hoppa mycket högre än det man brukar. Även hästarna kan reagera på detta.

Mitt tips är att man börjar lågt och går sen uppåt. Man ska lära sig att kontrollera hästen på låga höjder och sen höjer man lite åt gången. Sen ska man ju aldrig hoppa på samma höjder jämt. Men jag tycker det är viktigt att variera höjderna, lågt - tävlingshöjd (kanske högre). Annars är det svårt att utveckla både sig själv som ryttare samt hästen.

När jag tränar i veckorna hoppar jag nästan aldrig den höjden jag tävlar utan tränar på andra saker.
Därimot så brukar jag hoppa en bana på den höjden jag ska hoppa ca 4-5 dagar innan en tävling.

Vi tränar mycket styrka och lydnad på mina träningar, eftersom min ponny var "full fart hoppa" när jag fick henne. Vi hoppar runt 70-80 på träningarna, sen så hjöler vi t ex gången innan tävlingen till kanske 90-1 meter (vi tävlar LC & LB än så länge eftersom hon är rätt grön) så får vi hoppa bana på det.

Men större delen av träningarna rider vi på lägre än vad vi tävlar. Förrförra träningen hoppade vi bara hinder på 60 cm, och tränade med att minska och öka galoppen osv.

Hur ofta hoppar ni hinder som är på den höjd och bredd som ni tävlar på?

Jag hoppar för det mesta lite lägre / lika högt. Men jag hoppa högre också annars går det ju inget bra om man ska hoppa en högreklass. :):love:

På våra träningar hoppar har vi mest kontrollträning på lägre höjder. Visst, det är superbra och man har verkligen kontroll på hästen, men om man aldrig hoppar "högt" (d.v.s tävlingshöjd) så blir man ju lite osäkrare enligt mig.

Min tränare, som är mycket noga med lydnad och kontroll, är en varm förespråkare för att det inte är höjden som spelar roll, utan kontrollen. Så vi hoppar aldrig särskilt högt. Innan tävling kan vi kanske ta några språng på tävlingshöjd, men då är hindren aldrig så breda som de är på tävling.

Även om jag absolut håller med om att det är vägen mellan hindrena som är det viktiga, och lydnad och kontroll är superviktigt, så undrar jag om det kanske inte kan bli problem eventuellt? För vad som händer när man kommer ut på tävling är ju att varken man själv eller hästen har provat att hoppa lite större språng. För egen del blir dte också lätt så att jag vänjer mig vid en för dålig galopp, vilket inte märks på träning (små hinder hoppar hästen ändå), men på tävling blir det stopp, eftersom galoppen är för dålig... Plus att jag inte är van att följa hästen i större språng, utan lätt tappar balansen när man hoppar oxrar på tävling...

Vore därför kul att höra hur ni tränar!

Känner igen mig, min hopptränare är också extremt petig med lydnad och allting ska vara perfekt. Ofta en bra bit under tävlingshöjderna.

Framförallt tycker jag som du säger att man kan vänja sig med en för dålig galopp... Däremot har vi lite mer höjhoppning och omhoppningsliknande övningar som väger upp "dressyr"arbetet.

Prata med din tränare om det och förklara att det inte blir riktigt bra?

Allt under 110 är markarbete! ( om man har häst)

Man ska hoppa lågt och ofta.

Men självklart ska man höja när man tex hoppar bana,
eller enstaka högre hinder.

Det är inte bra att nöta.

:cool:

Min tränare har oxå inställningen att det inte är höjden som är det viktigaste men tycker oxå att det är otroligt viktigt rent psykologiskt för ryttaren att vänja sig vid den höjd man ska tävla på.

Håller helt med! Hur ska man våga hoppa höjderna på tävling om man inte gjort det på träning? Har lärt mig att man ska kunna hoppa en bana på 10 cm högre än man tävlar på...

min tränare blandar lydnad och gymnastik hoppning. ex brukar vi få travhoppa hästarna ganska ofta, jättebra övning förresten då den går ut att dom ska hoppa uppåt och inte på fart. men hon brukar alltid höja upp hinderna mot slutet av träningen. i början är det markarbete och sen jobbar man uppåt. :)

Min tränare, som är mycket noga med lydnad och kontroll, är en varm förespråkare för att det inte är höjden som spelar roll, utan kontrollen. Så vi hoppar aldrig särskilt högt. Innan tävling kan vi kanske ta några språng på tävlingshöjd, men då är hindren aldrig så breda som de är på tävling.

Även om jag absolut håller med om att det är vägen mellan hindrena som är det viktiga, och lydnad och kontroll är superviktigt, så undrar jag om det kanske inte kan bli problem eventuellt? För vad som händer när man kommer ut på tävling är ju att varken man själv eller hästen har provat att hoppa lite större språng. För egen del blir dte också lätt så att jag vänjer mig vid en för dålig galopp, vilket inte märks på träning (små hinder hoppar hästen ändå), men på tävling blir det stopp, eftersom galoppen är för dålig... Plus att jag inte är van att följa hästen i större språng, utan lätt tappar balansen när man hoppar oxrar på tävling...

Vore därför kul att höra hur ni tränar!

:eek: Det där inlägget hade lika gärna jag kunnat skrivit! :eek:

Vi verkar ha samma ''problem'' eller vad man nu ska kalla det..

Min tränare har oxå inställningen att det inte är höjden som är det viktigaste men tycker oxå att det är otroligt viktigt rent psykologiskt för ryttaren att vänja sig vid den höjd man ska tävla på.

håller med totalt där. för hästarna är det inget problem med höjden, men ryttaren då? man måste ju kunna hoppa höga hinder och vara van med det och veta hur man ska rida osv, för att sedan kunna rida en hel bana.

När jag tränar brukar vi hoppa den ungefärliga höjden som vi tävlar ( 1.10 ), känns det bra kanske man hoppar lite högre. Men Det blir endast enstaka hinder på högre höjd då min tränare priroriterar markarbetet.
Upphöjda bommar och studs serier sliter inte lika mycket som en bana på 1 meter VARJE vecka.

Dressyren mellan hindren gör hopphästen, ofta :)

Håller helt med! Hur ska man våga hoppa höjderna på tävling om man inte gjort det på träning? Har lärt mig att man ska kunna hoppa en bana på 10 cm högre än man tävlar på...

Ja det har jag också hört.
Om jag inte är nöjd med höjden på min träning så säger jag till :idea: Då blir det högre,
Sen säger jag att jag ska tävla snart och då brukar vi förbereda oss inför det.
Man ju inte träna på 70-80cm sen ska jag ut och tävla på 1.10cm hur snällt är det mot min lilla häst då.? Det är ganska stor skillnad :)
Man ska inte heller starta en klass om man inte känner att man helt säkert klarar den..
Det betyder ju inte att man ska träna på tävlingshöjd 2 grr i veckan, det sliter nog lite mycket. Lydnaden och galoppen är viktig.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det är viktigast att faktsikt göra så när man tränar.
Men sen bör man hoppa igenom höjderna innan man ger sig ut och tävlar!
För mig spelar det ingen roll, jag kan nöta runt i 70cm hemma och träna lydnad, svängar osv, men när jag kommer ut och ska tävla en 90 är det en helt annan sak.
Hindrena är större, bredare osv osv.

Så jag tror det är viktigt att träna BÅDE lydnad osv och höjd.

Heej!

Vi tränar också väldigt mycket på lägre höjder (70-80) vilket iofs är bra, man lär sig känna aktionen i galoppen, rida bra vägar osv. Dock kan jag känna att när hindren sedan höjs har man som ryttare ingen vana på att hoppa något högre. Därför anser jag att varje pass bör avslutas med ett något högra språng.

så klart måste du ha tränat på höjden innan du ska börja tävla men det är inte det viktigaste. jag tävlar regelbundet och tränar hoppning en gång i veckan. oftast börjar vi passet med lite studs, hoppa på böjt spår ( låga hinder ) här är det ju lydnaden som är viktigast. när vi hoppar bana... som vi gör i stort sett varje gång ligger det på den höjden som jag tävlar ca 90 cm, men har träningen gått dåligt har man inte det på den höjden, det viktigaste är ju att man är nöjd när man åker hem och fortfarande har ett bra självförtoende ! :banana:

kl

kanske ska lägga till att vi alltid avslutar hoppträningen med att hoppa en bana, höjden varierar från gångerna men ofta några hinder som ligger på åtminstone 1.20

*KL*

När jag tränar hoppning - inte alls i år då jag är i USA och inte har tillgång till hästar - brukar det oftast vara ganska låga hinder (upp till en meter, oftast runt 70-90) för att träna teknik, balans och sådant. På slutet brukar vi ofta hoppa några lite högre hinder, oftast upp till runt 120, ibland lägre, ibland högre - inte så mkt för hästens skull utan för att jag ska få känsla för höjderna och hur avståndet och galoppen ska anpassas (visst, hästen ska kunna taxera själv, men människan bör också ha ett hum så att den kan hjälpa hästen, eller iaf inte försämra hästens naturliga avståndsbedömning), och för att jag ska lära mig följa hästen i språnget över högre höjder (det är skillnad!). Hästen har kalasteknik och skulle ha jättepotential om han vore lite modigare, har nog aldrig rivit med honom, så höjden är inget problem för honom, så länge som jag inte är där och förstör.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023