"Ouppfostrat" sto till hingsten...

MiaMaria

Trådstartare
Min lilla 3-åring ska snart köras till hingsten. Hon har åkt en del innan, då hon varit många gånger på klinik, men inte senaste året. Hon är snäll och mycket social, men tyvärr inte så värst välhanterad. Detta pga mina egna problem med skador och sjukdom. Hon är ledd i grimma, kan stå uppbunden och så men är den "nerviga" typen av häst och stimmar lätt till det. Hon är ju inte så stor, d-ponny, men kan bli stark såklart om hon blir orolig.

Jag tycker själv det är viktigt att en 3-åring vet hur man uppför sig och har alltid tidigare lärt mina unghästar detta långt innan de fyllt 3.

Hur ser ni som har hingstar på ston som kommer och inte är jätte väluppfostrade? Var går gränsen för vilka ston ni tar emot?

Sv: "Ouppfostrat" sto till hingsten...

Självklart är det jobbigt och ett problem men det är ju jättebra om att du är medveten om detta och ödmjuk. Skall hon semineras eller betäckas naturligt?

Vi tar emot ston av alla de slag, vi har endast en gång sagt till stoägaren att stoet inte var välkommen tillbaka. hon gjorde så mycket skada på både inredning, staket och i hantering så det var livsfarligt. 2 man fick leda henne med kjedja från var sitt håll!!!! Detta var ett grövre ponnysto av gulaktig ras ;).

Det händer ofta att man får sätta ston på plats, vi seminerar mest och då har man seminspiltan. Värre är det att ultraljuda dessa ston för skaderisken, då behöver man sedera så inte stoet kommer till skada.
Ibland räcker det med brems som är ganska effektivt.
Det brukar sällan vara problem utan dom anpassar sig ganska bra när dom vet vem som bestämmer :)

Vilken hingst blev det nu då?

Tack för svar! Svarar er båda.

Hon ska betäckas naturligt, har bestämt mig men har ännu inte talat med hingstägaren (ja det blev den jag tänkte, om de nu tar emot henne...). Har haft student och fullt upp, men nu är det fokus på hästarna :)

Mitt sto är verkligen inte helt hopplös, men långt ifrån så väluppfostrad som jag skulle önska när jag nu ska lämna iväg henne. Hon är snäll och godmodig, och har ju vistats/behandlats på klinik vid flera tillfällen, där uppförde hon sig examplariskt faktiskt.

Tror också det blir bra för henne att komma bort hemifrån och bli hanterad av någon annan än mig. Ni hingstägare är säkert vana vid det mesta i sto-väg, det kan jag tänka mig :devil:

Verkar inte vara så stora problem och det är vikigare hur hon beter sig socialt i ev flock och vid provning med hingst än att hon är så hemskt väluppfostrad :p

Ja, och det vet jag ju inte. Här hemma har det aldrig varit några problem med nya hästar. Nån hingst har hon aldrig varit i närheten av så hur det ska gå återstår att se...

Jag har hingststation och för mig går gränsen där de är så ouppfostrade att de blir farliga för den som vistas runt dem. Om de inte alltid står still, är lite nervösa etc är inga problem men de ska inte stegra/veva med benen mot människor eller attackera hästar och människor i hagen etc. Och det gäller både ston o hingstar!

Nej, så har hon aldrig gjort. Mer att hon blir okoncentrerad och "virrig", och kan hoppa runt och stissa upp sig om det händer för mycket kring henne. Hon är ju inte så stor, och även jag med bara en arm (vänstern skadad) kan lätt hålla henne om hon får för sig något. Hon är absolut inte elak eller farlig, bara väldigt mycket (ej så välhanterad) unghäst... :eek:

Då ska det väl inte vara något som helst problem förutsatt att hingsthållaren är hästkunnig och lugn. Hoppas det går bra så du får ett fint föl nästa sommar. Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 987
Senast: Takire
·
H
Hästhantering Hej! Jag har en hingst född 2010. Han blir alltså 2 i sommar. Jag fick honom i sommras och han är inte så värst mycket hanterad innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 077
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 031
Senast: CindyLou
·
M
Hästmänniskan Jag vet inte om jag satt den här tråden på rätt plats....om inte så flyttas den men,men,men till mitt problem..... Jag ska ev stalla upp...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka