ouppfostrat föl

panaccea

Trådstartare
Idag började det spöregna precis när jag kom tillbaka från en skrittur och en tjej i stallet och jag kom överens om att ta in det 5 dagar gamla fölet + mamma i sin box.

När vi kom ut i hagen kom fölet springandes mot oss och började slå mot den andra tjejen med frambenen och försökte "bestiga henne" (såg ut så) när han backade mot mig och jag puttade till honom på rumpan för att göra honom uppmärksam på att det faktiskt stod någon där så började han sparka mot mig också..

varför gjorde han så? jag har ingen erfarenhet av så unga föl så jag vet inte om dom brukar hålla på sådär, men det kändes väldigt olustigt på något sätt.. Han är ju endån bara 5 dagar gammal.. det fölet jag stött på innan i samma ålder var tvärtom och gömde sig bakom mamma så fort en människa närmade sig..

Är han ovanligt "jobbig" eller är det bara jag som är så naiv så jag tror att alla små föl är små söta ulltussar? :p

Nästan alla yngre föl sparkar automatiskt när man petar dom på rumpan. Låt bli det.

han backde mot mig, jag bara rörde honom så han skulle se att det stod nån där..

det var ju inte riktigt det jag frågade heller efter, visst förstår jag att han sparkade efter mig, men varför slog han mot den andra tjejen helt oprovocerat?

Bara 5 dagar gammal har man ju långtifrån lärt sig regeln att människor INTE är lekkamrater eller leksaker. Man får ha lite tålamod, men i såna här fall som du beskriver får man tydligt markera att man INTE tolererar bli bestigen eller sparkad.

ok, då är dom alltså inga små oskyldiga änglar som jag fått för mig :angel: man lär sig nått nytt varje dag :idea:

Hur säger man bäst till fölet? hur hade en annan häst gjort?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 029
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar