...finns det i mina ögon gott om. Vad anser ni? Jag anser det som en självklarhet att mina hästar:
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut
*Kan stå uppbundna på gången
*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
*Kliver på transporten utan en massa tjafs
*Går att ha med sej "överallt"
*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.
Har ni uppfostrade hästar?
Jenny
Han kan stå uppbunden men skrapar ibland med hovarna.
Springer inte över mig, men nån gång förbi mig om han blir väldigt överraskad/rädd
Transporterat honom har inte varit ngt problem men det har jag bara gjort en gång.
Han kan inte lämnas ensam utan att vara bunden utan att gå iväg och leta mat/roliga saker. Det ska jag fixa ngn gång men det känns inte som så akut. Han står still så länge jag är i närheten iaf, det får räcka för nu.
Han går att ha med sig överallt men är vääääldigt social och vill gärna hälsa på alla människor och hästar runt omkring men det får han inte. Problemet är alla välmenande människor som tycker han är så söt och gärna ger honom en godbit när han är framfusig och tränger sig på.
Av samma anledning är han lite besvärlig att sko eftersom han vill vara med och titta på vad hovis gör och hälsa på honom och nosa osv Men det brukar bli bättre efter en liten stund när han inser att det inte händer ngt kul.
Självklart bits han inte eller sparkas, om man inte räknar små busnyp ibland för att han vill leka och glömmer sig att han inte får använda tänderna.
Jag tycker att han är godtagbart uppfostrad men lite för busigt odisciplinerad. Sen fick han gärna sluta helt med att skrapa med hovarna i marken.