Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hatar när man dunsar dom i ryggen för att dom inte står still... känner mig så elak, men samtidigt - hästens fel.
Det är väl klart att det är hästens fel när den står blickstill ändå tills jag har benet över korset och den snabbt går framåt, jag har inte en chans att inte dunsa den i ryggen! Jag hade ju givetvis satt mig mjukt annars, men hästen ger en inte alltid chansen... : P
Jag jobbar för närvarande med att utbilda hästar, dock verkar det vara lika mycket ridning som hantering....
Igår kom 3 hästar, bland annat en 3-årig B-ponny som ska visas. Den är skodd, runt om och dom har påbörjat inridningen av den. Jag tyckte att den verkade lite ouppfostrad när jag såg den på hemmaplan, men nu när den står här så visade den sig mycket ouppfostrad.... 3 år, skodd och man kan inte ens peta på benen, den drar iväg när den inte vill stå kvar mer och den flyttar sig oftast inte när man ber den. I övrigt så är den snäll, men gud... Hade jag varit 10 år och fått hem denna som min häst hade jag gått hem med tårar.
Jag vet inte hur många procent av hästarna jag får hem hit som måste uppfostas och jag är inte alls någon nazi eller NH-tränare av något slag, jag tycker det hör till grundläggande kunskap hos alla hästar.
Vart är dom väluppfostrade hästarna? Som inte går över en, som inte knör i stallgången, som inte tjurig-sparkar när det inte passar, som man kan lyfta alla benen på, som inte nafsar, som inte går iväg när man sätter foten i stigbygeln... inte kan väl sådana här saker räknas som överkurs??
Jag börjar bli lite trött på att behöva börja varje tillridning med ett litet krig i stallet om vem som står mest ivägen..
Man blir fundersam på hur sådana människor tänker... varför har dom en oinriden fyraåring ö.h.t?
Egen uppfödning.
dom andra är väluppfostrade & var trevliga att rida in.
Men just denna har varit ett hår av hin sen dag 1.
Vet inte varför den inte är inriden än.