Ouppfostrade hästar...

Sv: Ouppfostrade hästar...

Ha ha ! jag säger tvärt om !
Ju mer folk har duttat med sina hästar desto mindre folkvett har de.

Om man bara gör basics med dem de första åren så har de respekt för människor och är lyhörda.

hatar när man dunsar dom i ryggen för att dom inte står still... känner mig så elak, men samtidigt - hästens fel.

Det är väll aldrig hästens fel?:confused::(:d

Visst kan hästar jävlas men att dunsa på deras ryggar gör nog inte saken bättre enligt mig i alla fall. :D

Hur som helst. Jag fick min unghäst, eller köpte den, när han var 1 år. I 2,5 år höll jag endast på från marken med vardagliga sysslor. Promenader, borstning, lyfta ben, gosa, lek, uppfostran, att vänja honom vid saker. Först när han var tre år började jag att träna honom med longering och tömkörning. Han är nu fyra år och vi har hängt på honom 2 - 3 gånger (eller fler vid varje omgång). Varför stressa med ridningen?^^ Det viktigaste för mig är en livskamrat så ridningen prioriteras sist. :)

Senast ändrad:

Det är väl klart att det är hästens fel när den står blickstill ändå tills jag har benet över korset och den snabbt går framåt, jag har inte en chans att inte dunsa den i ryggen! Jag hade ju givetvis satt mig mjukt annars, men hästen ger en inte alltid chansen... : P

Nä du har rätt läste lite fel där. :/ Sorry tyckte det stod att det var hästens fel att den inte lärt sig att stå still när man sitter upp och att du därför medvetet dunsar den i ryggen. :/ Sorry :D

Det är väl klart att det är hästens fel när den står blickstill ändå tills jag har benet över korset och den snabbt går framåt, jag har inte en chans att inte dunsa den i ryggen! Jag hade ju givetvis satt mig mjukt annars, men hästen ger en inte alltid chansen... : P

Tror inte dom förväntar sig att få en duns ner i ryggen, och aldrig hästens fel. OCH hästar ger ALLTID en chansen, dessa ärliga djur de är, sen är det ju annat hur uppmärksam man är och ser detta

Jag jobbar för närvarande med att utbilda hästar, dock verkar det vara lika mycket ridning som hantering....

Igår kom 3 hästar, bland annat en 3-årig B-ponny som ska visas. Den är skodd, runt om och dom har påbörjat inridningen av den. Jag tyckte att den verkade lite ouppfostrad när jag såg den på hemmaplan, men nu när den står här så visade den sig mycket ouppfostrad.... 3 år, skodd och man kan inte ens peta på benen, den drar iväg när den inte vill stå kvar mer och den flyttar sig oftast inte när man ber den. I övrigt så är den snäll, men gud... Hade jag varit 10 år och fått hem denna som min häst hade jag gått hem med tårar.

Jag vet inte hur många procent av hästarna jag får hem hit som måste uppfostas och jag är inte alls någon nazi eller NH-tränare av något slag, jag tycker det hör till grundläggande kunskap hos alla hästar.

Vart är dom väluppfostrade hästarna? Som inte går över en, som inte knör i stallgången, som inte tjurig-sparkar när det inte passar, som man kan lyfta alla benen på, som inte nafsar, som inte går iväg när man sätter foten i stigbygeln... inte kan väl sådana här saker räknas som överkurs??

Jag börjar bli lite trött på att behöva börja varje tillridning med ett litet krig i stallet om vem som står mest ivägen..

De uppfostrade hästarna finns hos ägarna som kan uppfostra dem!
Det är verkligen inte hästens fel att den är "dum"! Den skriker ju efter uppfostran?!

Hästhantering går inte ut på "krig" om vem som är fysiskt starkast, för där har du ingen chans. Hästhantering går istället ut på att lyssna och vara PSYKISKT starkast, dvs smartast. Det är inte smart att bråka tillbaka, då du bara gör problemet värre, hästen mer ouppfostrad osv.
Var inte så trångsynt utan lär dig lyssna på hästen. Varför gör den som den gör?
Mest troligt i denna situationen är att hästen vill ha en ledare, men eftersom jag hört att så gått som alla har olika synpunkter på när man är ledare över hästen tänker jag inte gå in på typiska "ledardetaljer" såvida du inte ber mig om dem.

Kort sagt, ta tag i din egen hästhantering så ska du se att hästen kommer att lyda dig bättre.

eehm.. det var kanske inte riktigt vad jag väntade mig som svar. Jag har inte problemen för att jag inte kan hantera dom, problemen kommer med hästen och jag får reda ut dom.

Och jag vet mycket väl att jag är chanslös, även mot en b-ponny om den sätter den sidan till, eftersom den väger 6 gånger mer än mig. bara där.

Jag är alltså uppvuxen på hästgård, jag har jobbat med detta sedan jag var tolv år, ridit 3 SM och har visat flera hästar på riksfinal på ungponnychampionaten, även en unghingst på bruksproven. Jag är mycket hästvan. Att jag skrev tråden är inte för att jag har problem med att leda hästar eller sitta upp, jag skrev för att få skriva av mig då jag blir mycket frustrerad av att behöva göra grundutbildningen från marken som jag räknar med är gjord. Inridning gör jag endast i undantagsfall och tycker således att en häst som är inriden även kan gå snällt i koppel och inte gå över folk, kort sagt inte uppföra sig hur som helst. Men jag får lära om och inse att det är inte alla som är så noga som jag är med hanteringen... jag kan få tycka för mig själv att innan man sitter upp på en häst ska man kunna leda den till och från hagen utan att bli överkörd t.ex. Alla delar inte min filosofi.

(kan tillägga att b-ponnyn kunde lyfta alla fyra ben utan problem och ha både boots och senskydd på sig när han åkte hem igen, en vecka senare).

Grannen har en 4 åring som knappt ens går att leda ut i hagen, den ska dom skicka på inridning & låta utbildaren lösa problemet.

*slår mig för pannan*

(Jag har lett odjuret & upptäckte att han inte visste hur man uppför sig, men jag vägrar att hjälpa dem då jag vet att det kommer vara ogjort arbete)

Man blir fundersam på hur sådana människor tänker... varför har dom en oinriden fyraåring ö.h.t? Om dom inte ens kan lära den att följa med dom i koppel? Varför skaffade dom den (har dom själva fött upp den??) och vad ska dom använda den till?

Hästkörtkort säger jag då : P (och uppfödarlicens motsvarande d-körkort)

Egen uppfödning.
dom andra är väluppfostrade & var trevliga att rida in.

Men just denna har varit ett hår av hin sen dag 1.

Vet inte varför den inte är inriden än.

Man blir fundersam på hur sådana människor tänker... varför har dom en oinriden fyraåring ö.h.t?

Kanske inte i detta fall (klippte bara ut denna meningen, för hört folk på andra ställen ställa denna fråga, så inget emot dig nu :D), men varför kan man inte ha en 4 åring som inte är inriden? Varför ska man alltid rida in hästarna, ofta halvblod då (detär ju den vanligaste hästrasen), vid 2,5 års ålder?! Det är galet.

Jag har en fyraåring som vi ska börja rida nu, då han hunnit växa och bli säker att hantera från marken. Vår relation är viktigast. Han är dock inte ett halvblod, på tal om inget. Allt detta om 3års tester i ridning gör mig sorgsen, att rida in dem så tidigt som 2,5 år. Min kille kan tömköras och longeras och vi har hängt på honom. Men allt ska ske i lugn takt, inget tävlande mot ålder och klockan. ;) (Detta är ingen pik mot någon, jag bara säger vad jag tycker :D)

Och jag håller med! jag undrade mest just den hästen, var detta den enda, om dom inte har fått upp den, varför kan den inte hanteras (vem köper en odräglig 4-åring att rida in?). äh, fundering bara.

JAg har ju jobbat på seminstation och haft att göra med diverse ston..
De flesta ägare har förundrats över hur snällt stoet är att leda om det varit en vecka med mig..
Jag tolererar inte att bli översprungen, de ska vända vid grinden så jag inte släpper ut 30 ston till, de ska inte mopsa sig i boxen.
Jag kan, fråga mig inte hur, rätta till det utan våld eller bråk, bara genom att tala om med mitt kroppspråk och min röst att nej, jag är ledare.
Även hingstarna skötte sig när jag hanterade dem.
Det var lite lustigt när jag fick hem mitt sto till mig för 5 år sen, och hyrde in henne, de tyckte hon var så himla snäll, hon gick ju i sin ände av grimskaftet och visst var grisarna läskiga mm, men hon drog aldrig i grimskaftet.¨
Det värsta jag var med om på seminstation avr ett sto som kom från en beridare som rek betäckning för hon var för svårhanterad och svårriden .. hur tänker man då?

Jag haft massor med väluppfostrade hästar med, de var en välsignelse, att slippa demonstrera sitt ledarskap varje dag:D

Egen uppfödning.
dom andra är väluppfostrade & var trevliga att rida in.

Men just denna har varit ett hår av hin sen dag 1.

Vet inte varför den inte är inriden än.

Att den inte är inriden beror väl förmodligen på att den är "ett hår av hin".
Jag tycker det låter som en god idé att skicka iväg en sådan häst till någon mer erfaren person. Om nu denne är medveten om problemet som h*n förväntas reda ut förstås.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 435
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama