Ouppfostrade hästar...

Sv: Ouppfostrade hästar...

Jag jobbar för närvarande med att utbilda hästar, dock verkar det vara lika mycket ridning som hantering....

Igår kom 3 hästar, bland annat en 3-årig B-ponny som ska visas. Den är skodd, runt om och dom har påbörjat inridningen av den. Jag tyckte att den verkade lite ouppfostrad när jag såg den på hemmaplan, men nu när den står här så visade den sig mycket ouppfostrad.... 3 år, skodd och man kan inte ens peta på benen, den drar iväg när den inte vill stå kvar mer och den flyttar sig oftast inte när man ber den. I övrigt så är den snäll, men gud... Hade jag varit 10 år och fått hem denna som min häst hade jag gått hem med tårar.

Jag vet inte hur många procent av hästarna jag får hem hit som måste uppfostas och jag är inte alls någon nazi eller NH-tränare av något slag, jag tycker det hör till grundläggande kunskap hos alla hästar.

Vart är dom väluppfostrade hästarna? Som inte går över en, som inte knör i stallgången, som inte tjurig-sparkar när det inte passar, som man kan lyfta alla benen på, som inte nafsar, som inte går iväg när man sätter foten i stigbygeln... inte kan väl sådana här saker räknas som överkurs??

Jag börjar bli lite trött på att behöva börja varje tillridning med ett litet krig i stallet om vem som står mest ivägen..

Men nu måste jag få ifrågasätta.

Det är MÅNGA här, som har besvär med sina hästar. Sen visar det sig att de bara har haft den en dag, två dagar, en vecka och gråter blod. Och då är det många duktiga hästmänniskor, som säger att "låt hästen landa först".

Jag vill säga samma sak till dig. "Låt hästen landa först", innan du anklagar andra hästägare för att ha ouppfostrade hästar. Hästkraken känner inte DIG, hur ska den kunna läsa dig, när den är van med sin ägare?

Mvh

IngelaH

Vi är nog rätt lika :D Jag vill tex kunna flytta runt min häst enkelt på marken för att när jag faktiskt befinner mig på marken om vi är ute och slappar eller går promenad så orkar jag verkligen inte med en häst man handgripligen behöver be om att gå på samma sida om trädstammen, eller, gud nåde, att den inte direkt parkerar sig exakt rätt bredvid stenen så jag kan kravla mig upp igenom om jag så önskar osv. Dock är jag för lat för att träna annat än just att stå still på uppmaning men det kommer sig ändå väldigt fort just för att man aldrig orkar med att hästen är stökig/drar/inte är uppmärksam osv.

Obs, det är inte så att jag gnäller och tjatar på hästen när jag skriver "inte orkar", jag bara visar tydligt och berömmer massor för jag vill ägna all tiden vi är tillsammans åt att mysa i stället för att parkera om osv ;)

Det är MÅNGA här, som har besvär med sina hästar. Sen visar det sig att de bara har haft den en dag, två dagar, en vecka och gråter blod. Och då är det många duktiga hästmänniskor, som säger att "låt hästen landa först".

Jag vill säga samma sak till dig. "Låt hästen landa först", innan du anklagar andra hästägare för att ha ouppfostrade hästar. Hästkraken känner inte DIG, hur ska den kunna läsa dig, när den är van med sin ägare?

Mvh

IngelaH

Fast grundfostran ska sitta såpass att hästen INTE blir ouppfostrad av att byta miljö. En uppfostrad häst är det i ny miljö och med nya människor med.

Ett väldigt aktuellt exempel, så inte sjutton accepterar jag eller tycker det är normalt om hästen som hemma är ytterst väluppfostrad försöker bita/sparka/gå över veterinären bara för veterinären vill lyfta ett ben? Inte accepterar jag eller tycker det är normalt om hästen jag lämnat på kliniken inte går att leda utan att dra armen ur led på folk eller inte går att lyfta fötterna på.

Så ren grunduppfostran ska inte hästen (undantaget då föl) behöva LANDA för. Det ska ju sitta just grundmurat. För det är ju grunder det talas om i TS inlägg. Lyfta fötter, stå still vid uppsittning (på inriden), gå att leda utan att släpas/släpa den osv.

Sen absolut att det kan vara nyansskillnad. Hästen som hemma lyfter ett ben bara matte mer, men som på kliniken funderar en stund innan den lyfter för personen på kliniken 'ber annorlunda'. Men det är långt ifrån sparkas t ex.

Jag tror toleranströskeln är hemskt olika. Jag t ex avskyr FÅ saker mer än hästar som står och skrapar på stallgången. Har haft en etablerad sådan förr, och har en sån nu. En sån där det fasiken inte går att lära om helt. Och jag bllir extremt störd när jag hör det förbaskade ljudet. Så ingen häst som inte kommer hit med den olaten väletablerad kommer någonsin att börja med det - för jag tar tag i det första gången, just för det stör mig så hemskt.

Medan en annan person (som för den delen kan ha en uppfostrad häst i övrigt etc) inte ens 'märker det'. När man tycker 'hur står du uuuut?' så tycker personen 'va, med vadå?' ackompanjerat av 'bank, bank' eller 'skraaap, skraaaap'. Dvs det sorteras bort i 'bakgrundsbruset'.

Så är nog inte bara saker som spelar roll rent praktiskt (t ex uppsittning) som bedöms olika, utan som du säger hur mycket man 'orkar med' och vad man har för 'triggers' - dvs de där sakerna som verkligen stör en själv men inte alls någon annan/andra.

Du och jag verkar tänka mycket lika!!

Säger precis som Alexandra, vissa saker ska bara sitta där, det är basic. Plus att man alltid brukar få en demostration när ägaren lastar ut hästen och den går över dom på väg in i stallet och säger 'oj då..' och låter sig bli 'gådda' över... Hästar lever i nuet! Tar jag kopplet där och då och säger till när den går över mig, så gör den inte det igen (men den kan ju fortfarande vara nervös /uppspelt). Så att låta hästen landa och låta hästen gå över dig eller sparka efter dig är inte samma sak!

Kan ju tillägga att jag är tämligen hästvan, på våran gård har vi i många år drivit stuteriverksamhet, tagit in hästar på utbildning och försäljning, båda mina föräldrar och mina systrar har jobbat med det och nu har jag fått ta över. Så jag vet mycket väl skillnaderna på hästar som känner sig olustiga till mods (inte hemma) och hästar som är ouppfostrade.

Riktigt duktiga hästmänniskor kan ändra en hästs beteende på bara ett par timmar. Exempel på det såg vi i globen för något år sedan (hette han Pignon?) som fick en stökig liten ponny som var mycket otålig och en timma senare ungefär så följde den honom runt som en liten lydig hund. Så inte tycker jag att att det är tilåtet att gå över mina gränser bara för att den är på ny plats.

Samma om du släpper in en ny häst i flocken, dom gör upp på en gång.

*KL*
Min far håller på med in-/tillridning och har sett en del skräckexempel... Men jag har tack och lov växt upp med en "sund" syn på hästhantering och mottot "Om hästen inte lyssnar på dig från marken varför ska den göra det när du sitter på den?". När jag var liten (läs mindre) tyckte jag att pappa var tråkig som envisades med att jag och ponnyn skulle träna på marken - jag ville ju rida! Men nu tycker jag hanteringen från marken är roligare än ridningen :D

Jag tror att många ser inte att de har problem, de har inte tid och framför allt inte kunskap. Det är f*n inte lätt att lära en unghäst att uppföra sig! Dessutom är det ju ridningen som är det roligaste, enligt många. Jag tycker det är synd, det bäddar för konflikter och en olycka händer så lätt. Man kan lätt skada sig ändå, det behöver man inte ouppfostrade hästar till!

vissa saker ska bara sitta där, det är basic.

Ja, detta håller jag helt med om! En häst ska inte gå över en människa, den kan få vara nervös, nyfiken och rädd men det är inte en ursäkt att springa över allt och alla. Och de flesta treåringar klarar att lära sig detta.

Kommer ihåg när jag var på flyinge för några år sedan och kollade på en clinc med polishästar och de fick frågan hur de gjorde hästarna så orädda (för skott, stökiga människor osv.). Svaret blev att det handlar om respekt och att de vet sin uppgift. Hästarna får vara hur nervösa de vill men att vara nervös är inte samma sak som att dra iväg i fullt sken. Det försöker jag ha med mig i bakhuvudet.

Jag jobbar för närvarande med att utbilda hästar, dock verkar det vara lika mycket ridning som hantering....

Igår kom 3 hästar, bland annat en 3-årig B-ponny som ska visas. Den är skodd, runt om och dom har påbörjat inridningen av den. Jag tyckte att den verkade lite ouppfostrad när jag såg den på hemmaplan, men nu när den står här så visade den sig mycket ouppfostrad.... 3 år, skodd och man kan inte ens peta på benen, den drar iväg när den inte vill stå kvar mer och den flyttar sig oftast inte när man ber den. I övrigt så är den snäll, men gud... Hade jag varit 10 år och fått hem denna som min häst hade jag gått hem med tårar.

Jag vet inte hur många procent av hästarna jag får hem hit som måste uppfostas och jag är inte alls någon nazi eller NH-tränare av något slag, jag tycker det hör till grundläggande kunskap hos alla hästar.

Vart är dom väluppfostrade hästarna? Som inte går över en, som inte knör i stallgången, som inte tjurig-sparkar när det inte passar, som man kan lyfta alla benen på, som inte nafsar, som inte går iväg när man sätter foten i stigbygeln... inte kan väl sådana här saker räknas som överkurs??

Jag börjar bli lite trött på att behöva börja varje tillridning med ett litet krig i stallet om vem som står mest ivägen..

Om man tar emot hästar för tillridning/inridning får man nog räkna med att hästarna även är relativt ohanterade även på marken, även om man personligen tycker att hästarna borde vara någorlunda hanterbara.

Lite konkreta tips ni vill dela med er av??'

Fick hem ett sto igår. Hon klev över både mej och övriga djur i stallet i morse. Tängde sig ut igenom dörrspringan med mej hängandes som en vante efter...

Skrapat upp armen och fått den rejält svullen och blå som resultat och trots upprepad procedur men med spö denna gång (hon ska inte få gå över mej!) så traskade hon lika obehindrat ut med mej i släptåg.... :mad:

Kan tillägga att hon är 11 och gått på lösdrift tills nu...

Börja i en annan ände... Är hon så ohanterad så är det inte dumhet som får henne att göra som hon gör, hon vet bara inte bättre. Alltså måste du lära henne hur man går i grimma, lär henne stanna och backa i grimman inne i en box innan du övar på att låta dig gå ut först genom boxdörren, öva sedan i stallgången, när det funkar i stallgången övar du på att stanna i dörren och låta dig gå ut först. O.s.v. Ge henne en chans att förstå vad som förväntas av henne så tror jag du kommer få henne med på noterna på ett helt annat sätt.

Ledträns kanske hjälper som nödstopp också om hon glömmer av sig?

Men du skrev att hon klev över andra djur med, uppför hon sig inte med dom andra hästarna heller?

Mvh

IngelaH

Håller med dig på det planet!!

Varför dra en negativ slutsatts det första man gör.Beridaren måste lära känna hästen och även tvärt om.!

Tidsbrist tror jag är en viktig faktor. Vissa uppfödare tycker "att hästen ska få leva hästliv" och släpper föl och unghästar vind för våg de första åren. Sedan när det är dags för inidning har de en halvt förvildad vuxen häst att hantera. Ju mer man hanterar fölet desto lättare blir det när hästen är vuxen. Ponnyer kanske det slarvas ännu mer med "för de är ju inte så stora" :crazy:

Och jag säger tvärtom :)
jag anser flockliv vara den absolut bästa fostran för unghästar! Dom unghästar jag träffat på som varit krångliga att jobba med har nästan undantagslöst varit sådana som grejats med mycket av människor som små.

Hos oss får föl o unghästar mestadels vara ifred på lösdrift och bete, dom hanteras bara när dom tas in tillsammans med sina mammor (och senare tillsammans med polarna) för verkning, avmaskning etc. Naturligtvis går vi ut o pratar med dom i hagen när det faller sig naturligt. Dom går i flockar med blandade åldrar men samma kön, och alltid med minst en äldre individ som "dagisfröken".
Dessa hästar blir allt annat än "halvt förvildade" som vuxna...tvärtom tycker dom flesta att det är jättekul att få komma in o börja jobba när dom har åldern inne, och dom är väldigt vänliga och trygga i största allmänhet. Största problemet brukar vara att bara få med sig EN unghäst när man ska hämta i hagen...alla står o ropar "Ta mig, ta mig, jag vill jobba!" ;)
Detta är jag övertygad beror på att dom fått fostras TILL hästar, AV andra hästar. För mycket kontakt med människor från början tror jag faktiskt bara är förvirrande för föl.

Börja i en annan ände... Är hon så ohanterad så är det inte dumhet som får henne att göra som hon gör, hon vet bara inte bättre. Alltså måste du lära henne hur man går i grimma, lär henne stanna och backa i grimman inne i en box innan du övar på att låta dig gå ut först genom boxdörren, öva sedan i stallgången, när det funkar i stallgången övar du på att stanna i dörren och låta dig gå ut först. O.s.v. Ge henne en chans att förstå vad som förväntas av henne så tror jag du kommer få henne med på noterna på ett helt annat sätt.

Ja tack. Hoppas det. Vi kör basic uppfostran helt enkelt.
Hon vet inte bättre nej. Hon har fått gå in och ut som hon velat. Absolut inte dum utan jätte snäll. De ser man på henne men 0 respekt för det man borde ha respekt för samt att ha en annan häst i hagen som skriker ihjäl sig gör inte saken bättre.
Men vi kämpar på! Få se om man får ordning på det ;-)

Håller med dig på det planet!!

Varför dra en negativ slutsatts det första man gör.Beridaren måste lära känna hästen och även tvärt om.!

Absolut ska hästar (alla djur och människor!!) få landa i sin nya miljö men tycker grunden borde sitta i märgen.
Regeln för häst: varelse på 2 ben har alltid företräde! Dvs oavsett om det är ett barn på 5 år eller en gammal gubbe på 105 år, okännd eller inte ska den veta att dom går man inte på/över/förbi oavsett!

inlägg #26, svaret som jag skrev till inlägg #21

Säger precis som Alexandra, vissa saker ska bara sitta där, det är basic. Plus att man alltid brukar få en demostration när ägaren lastar ut hästen och den går över dom på väg in i stallet och säger 'oj då..' och låter sig bli 'gådda' över... Hästar lever i nuet! Tar jag kopplet där och då och säger till när den går över mig, så gör den inte det igen (men den kan ju fortfarande vara nervös /uppspelt). Så att låta hästen landa och låta hästen gå över dig eller sparka efter dig är inte samma sak!

Kan ju tillägga att jag är tämligen hästvan, på våran gård har vi i många år drivit stuteriverksamhet, tagit in hästar på utbildning och försäljning, båda mina föräldrar och mina systrar har jobbat med det och nu har jag fått ta över. Så jag vet mycket väl skillnaderna på hästar som känner sig olustiga till mods (inte hemma) och hästar som är ouppfostrade.

Riktigt duktiga hästmänniskor kan ändra en hästs beteende på bara ett par timmar. Exempel på det såg vi i globen för något år sedan (hette han Pignon?) som fick en stökig liten ponny som var mycket otålig och en timma senare ungefär så följde den honom runt som en liten lydig hund. Så inte tycker jag att att det är tilåtet att gå över mina gränser bara för att den är på ny plats.

Samma om du släpper in en ny häst i flocken, dom gör upp på en gång.
Det är en jäkla skillnad på rädd och kaxig, inget man får missa! Saker kan gå illa om man ger fel svar tillbaka. T.ex om man tror att hästen är kaxig och skäller på den när den är rädd, blir ju inte precis bättre då. Om hästen är kaxig och man tror att den är rädd, ja det är ju samma sak som att säga 'jag gör vad du vill', tugga och ducka.

tillägg, nu säger jag inte att alla hästar som inte är kaxiga är rädda, men dom är ofta osäkra, dvs behöver peppning och inte uppfostran

"ta reda på problemet så har du lösningen"
Så, börja med att kolla varför den är sådan, kan gott och väl vara relaterat till varför den är hos dig alls. många outbildade hästar har dessutom inte blivit utbildad i markhantering heller, vem har en häst att bara promenera med och kunna sko? och inte rida den?

Absolut ska hästar (alla djur och människor!!) få landa i sin nya miljö men tycker grunden borde sitta i märgen.
Regeln för häst: varelse på 2 ben har alltid företräde! Dvs oavsett om det är ett barn på 5 år eller en gammal gubbe på 105 år, okännd eller inte ska den veta att dom går man inte på/över/förbi oavsett!

För det första ska man inte tro att varenda unghäst förstår detta, som man tar hem för tillridning/inridning whatever.
Därför ska man lära känna varandra först och främst.!!

Jag anser att det viktigaste är att ta det lugnt när man hanterar unghästar överhuvudtaget och är beredd på det mesta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 435
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama