Ouppfostrad?

Silja

Trådstartare
Det finns delade åsikter om huruvida en häst är om den är uppfostrad eller ej i olika delar av ridning eller annat man har för sig, och jag personligen tycker att det inte är särskilt "uppfostrat" av en häst som är hela arton år och står på en ridskola att inte kunna stå still när man sitter upp..

Jag pratar om min sköthäst. Varje gång jag står vid pallen (han är så pass stor och jag är så pass sämst att jag inte han sitta upp på vanligt vis..) utan att nån håller i honom (vilket VERKLIGEN behövs ibland) och ska sitta upp så står han antingen och nosar på något vilket gör det svårt att sedan få han att stå still, eller så får han för sig att han ska stå en meter utanför pallen så jag måste gå av och knuffa undan honom.. Han har även massa andra fasoner för sig vad gäller uppsittning och det är fruktansvärt irriterande! Det som jag nog blir mest störd av är att han sticker så fort jag satt mig i sadeln.. Och nej jag dunsar inte ner utan sätter mig försiktigt ner. Om någon står och håller honom när han är som värst så typ backar han och är asdryg! Själva ridpasset går bra men uppsittningen vill man ju också ska funka.. Jag vill att han ska stå still när man har kommit upp så att man hinner samla tyglarna och sätta sig riktigt innan han får gå..

Har någon liknande eller samma problem och vad ska jag göra åt det? Jag vill inte behöva specialanpassa ridhuset för att jag på ett normalt sätt ska kunna hoppa upp på en annars så fin och snäll häst ;) :grin:
 
Sv: Ouppfostrad?

Träna honom på att stå still när du står bredvid honom i alla sammanhang inte bara vid uppsittning så kommer det av sig själv att han står still när du ska sitta upp.
 
Sv: Ouppfostrad?

Finns 2 anledningar till varför han inte står still.
1 ingen har lärt honom att stå still när man sitter upp.
2 han försöker att tala om att någonting inte stämmer.

Så visst finns det hästar som är Ouppfostrade men det är 100% menniskans fel att dom är det.
 
Sv: Ouppfostrad?

Låter som en typisk ridskolehäst med lite bakom pannbenet som lärt sig att försöka komma undan på det sättet.

Jag har själv haft en som jag köpte från ridskola och betedde sig så. Hon hade inte ont någonstans men hade lärt sig att hela tiden tänka att hon skulle försöka smita undan jobb.

Idag står hon still ca 90% av gångerna men är hon på dåligt humör kan det hända att hon låtsas som att hon inte förstår vad jag vill göra.
 
Sv: Ouppfostrad?

Jag hade bett ridläraren hålla honom när jag sitter upp. Pallen måste ju ändå flyttas på när du kommit upp. Ridskolehästar vet ofta vad de kan göra med vem för att komma undan.
 
Sv: Ouppfostrad?

Har en gammal ridskoleponny som gärna stack iväg när man ställde sig på pallen. Jag har låtit henne gå runt mig tills hon valt själv att stå stilla. Efter ca 20 varv så tröttnade hon. Numera står hon som ett ljus:idea:
Träning & åter träning!
 
Sv: Ouppfostrad?

Det är ju det att han bara drar när man ska sitta upp och inte annars. Jag kan till exempel gå och hålla grimskaftet längst ut och när jag stannar så stannar han. (Brukar försöka få hästarna att gå i MIN takt när de ska in eller ut så att det är mindre chans att de drar när mindre barn ska ta dem)
 
Sv: Ouppfostrad?

Finns 2 anledningar till varför han inte står still.
1 ingen har lärt honom att stå still när man sitter upp.
2 han försöker att tala om att någonting inte stämmer.

Så visst finns det hästar som är Ouppfostrade men det är 100% menniskans fel att dom är det.

Jag menade inte att det var hans fel utan självklart måste man lära de, men jag vet bara inte hur jag ska få han att sluta. Jag har inte sett någon annan rida honom så jag vet inte om han gör så med alla. Tror inte att något är fel, han visar det oftast tydligare än så.
 
Sv: Ouppfostrad?

Mm, typisk ridskolehäst. Min kossa håller också på när man ska hoppa upp, dock ger hon sig när man fått foten stadigt i stigbygeln för då kommer man upp vare sig hon står still eller inte. Därför föredrar iaf jag att hoppa upp på såna hästar utan pall, det blir enklare att följa med när de drar iväg åt sidan.

Men om pållen är stor så blir det ju lite svårt att hoppa upp från marken :P Rekommenderar att be någon hålla i honom, och gärna stå på hans högersida så att han inte kan flytta sig. Alternativt göra uppsittningen så snabbt du bara kan, så att han inte hinner börja bråka. Och håll i tyglarna när du sitter upp, så är du redo att ta stopp på honom direkt när han börjar ge sig iväg, försök gärna att få honom att backa till där han stod från början så han vet att det är där han ska vara och ingen annanstans.
 
Sv: Ouppfostrad?

ta tag i tygeln som är mot dig och böj in halsen på honom så hans näsa är nästan vid din fot när du sätter foten i stigbygeln. Börjar han gå runt i en cirkel håll kvar ända tills han stannar håll halsen böjd medan du tar spjärn och sätter dig upp. när han stannar och du sitter i sadeln kan du låta honom sträcka ut halsen, börjar han gå igen böjer du in halsen.

Detta är en jätte effektiv metod som dom flesta duktiga westernkillar använder, och det är sällan man ser en välhanterad westernhäst gå iväg vid uppsittning. Efter några gånger kommer du bara behöva korta innertygeln lite granna just när du ska sitta upp och hästen vet direkt att "nu måste jag stå still"
 
Sv: Ouppfostrad?

Det som jag nog blir mest störd av är att han sticker så fort jag satt mig i sadeln.. Och nej jag dunsar inte ner utan sätter mig försiktigt ner. Om någon står och håller honom när han är som värst så typ backar han och är asdryg!

Fast just det där att han sticker när du väl sätter dig i sadeln är för mig ett klassiskt säga ifrån att det inte känns okej, och fram för allt att han även försöker komma undan när det är någon som håller i dom, för där brukar de flesta även ridskolehästarna "ge upp" om det bara är dumheter, speciellt om det är som du säger att du inte dunsar i ryggen på hästen.

/Camilla
 
Sv: Ouppfostrad?

Fast just det där att han sticker när du väl sätter dig i sadeln är för mig ett klassiskt säga ifrån att det inte känns okej, och fram för allt att han även försöker komma undan när det är någon som håller i dom, för där brukar de flesta även ridskolehästarna "ge upp" om det bara är dumheter, speciellt om det är som du säger att du inte dunsar i ryggen på hästen.

/Camilla

Han är inte lika hemsk när någon håller honom och jag misstänker att han inte gillar själva känslan att nån lägger vikten på ena sidan av hans rygg så jag funderar nästan på om jag ska pröva några gånger att inte sitta upp i stigbygeln utan istället lägga benet över hans rygg istället..



Han går oftast inte iväg när man ska hoppa upp utan mest då man sitter, men det händer också att han gör så. Jag tror också att han har fått skav av sadeln.. Är det en anledning tror ni? Han har någon stor typ "pad" som ligger en braa bit utanför sadeln som han har för att musklerna inte riktigt finns där. Nu har jag sett liksom två fläckar där bossorna ligger mig som är typ lite kalare :c ska ta upp det med ridläraren men kan ha ont av det tror ni? :confused:
 
Sv: Ouppfostrad?

En del kan ju få skav av själva vojlockens bakre kant men absolut bör du prata med ridläraren om det. För visst kan han vara lite öm i ryggen.

Och att han har en stor padd för att musklerna inte riktigt finns där låter lite oroväckande, även om många har paddar utan att för den skull ha problem med ryggen

Jag hade ett fullblodssto, fd galoppör och hon var ju aldrig lärd att stå still överhuvudtaget vid uppsittning så det var inte många sekunder man hade på sig att ta sig upp men det var ju inte hennes fel egentligen. Och det är ganska vanligt tror jag att man låter hästen börjar skritta så fort man suttit upp, hur länge har han varit på ridskola och var var hon innan dess?

En häst jag hade led av milt sadeltvång så där skulle man helst skritta iväg innan man satt ner rumpan i sadeln annars krökte han rygg litegrann speciellt om det vara kallt.

Sen går hästen lektioner också? Då kanske övriga ryttare antingen är klumpiga så det är obehagligt eller låter honom gå iväg, det gäller att vara konsekvent om man ska lära en gammal häst stå.

Jag red en häst på ridskola som alltid svängde ut rumpan från pallen och på den hästen satt jag upp från höger sida. Då stod hon still dock så är det ganska ovant att sätta sig upp från den sidan
 
Sv: Ouppfostrad?

Har svårt att förhålla mig till om en ridskolehäst som inte står still när man sitter upp är att betrakta som ouppfostrad. De hanterad ju av så många olika människor och får väl massor av olika signaler och kommandon hela tiden ...En privathäst som beter sig på det viset - och inte har ont - tycker jag däremot är ouppfostrad men skulden ska läggas på den som rider in! En del av i inridningen är att lära hästen att stå still tills ryttaren sitter i sadeln och ber den gå! Sedan är det givetvis upp till nästa ryttare att se till att hästen fortsätter stå still.
 
Sv: Ouppfostrad?

Jag vet måga hästar som aldrig lärt sig att stå still när man ska gå upp på dom, fast som du beskriver kan vara jätteduktiga på att stå still i alla andra situationer. Min häst var likadan tidigare, jag fick försöka hoppa upp i farten, gud så irriterad man kunde bli när han aldrig stod still. Sedan bir det en ond cirkel, då man går in med inställningen att hästen inte kommer att stå still så ger man nästan upp innan man försökt. Tack och lov har jag äntligen fått fason på detta :)
Tänk så, att idag så går jag inte upp förns du står still!
Håll tyglarna med båda händerna, dvs höger tygel i höger hand vid manken ungefär och vänster tygel i vänster hand. ser du att hästen tänker flytta sig framåt så bromsar du direkt. går hästen ifrån dig drar du i båda tyglarna, då hjälper även högertygeln dig genom att trycka mot hästens hals på höger sida så att den "knuffar" hästen mot dig, om det låter förståeligt :) går hästen mot dig drar du i höger. backar hästen så tar du honom framåt igen. Det viktigaste är att vara konsekvent och snabb. du ska helst se vad hästen tänker göra innan den gör det! Bara ha inställningen att det är blixtstilla som gäller utan att ge upp kommer garanterat att hjälpa, då hästar ganska snabbt brukar ge med sig när de vet vad som gäller :)
 
Sv: Ouppfostrad?

Jag har använt lite olika tekniker på olika hästar, men med den senare hästen jag red in så använde jag klickerträning och lärde henne stå still på kommandot stå. Jag säger 'stå' och kam sitta upp med hästen stående på lång tygel. En positiv metod tycker jag dessutom kan jag sägs 'stå' och hästen står still i olika situationer.
 
Sv: Ouppfostrad?

En del kan ju få skav av själva vojlockens bakre kant men absolut bör du prata med ridläraren om det. För visst kan han vara lite öm i ryggen.

Och att han har en stor padd för att musklerna inte riktigt finns där låter lite oroväckande, även om många har paddar utan att för den skull ha problem med ryggen

Jag hade ett fullblodssto, fd galoppör och hon var ju aldrig lärd att stå still överhuvudtaget vid uppsittning så det var inte många sekunder man hade på sig att ta sig upp men det var ju inte hennes fel egentligen. Och det är ganska vanligt tror jag att man låter hästen börjar skritta så fort man suttit upp, hur länge har han varit på ridskola och var var hon innan dess?

En häst jag hade led av milt sadeltvång så där skulle man helst skritta iväg innan man satt ner rumpan i sadeln annars krökte han rygg litegrann speciellt om det vara kallt.

Sen går hästen lektioner också? Då kanske övriga ryttare antingen är klumpiga så det är obehagligt eller låter honom gå iväg, det gäller att vara konsekvent om man ska lära en gammal häst stå.

Jag red en häst på ridskola som alltid svängde ut rumpan från pallen och på den hästen satt jag upp från höger sida. Då stod hon still dock så är det ganska ovant att sätta sig upp från den sidan

Hans fläckar på ryggen försvinner mer och mer när han fäller. Ska ändå ta upp det med någon så snart jag kan. Han var i stort sätt bara skinn och ben när han kom till ridskolan och jag vet inte var han stod innan, bara att han kommer från Danmark. Jag tror inte att det är så många fler än jag och några till som rider honom. Vissa veckor kan han till exempel ha varit utan ridning i flera dagar. Han är inte en särskilt populär häst bland de andra som rider om man säger så. (vilket jag har helt omöjligt att begripa då han är hur mysig och snäll som helst!) Nu har ingen ridit honom sen förra fredagen och jag blir nästa som rider förmodligen. Jag undrar egentligen vart fläckarna kommer ifrån..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 543
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp