ouppfostrad häst?

C

claralinneaask

Jag har nyss köpt en 5årig D-ponny.. som går mig verkligen på nerverna!
han lyssnar inte på mig, han biter och naffsas..
idag sparkade han mig t.om i magen!
Han vill inte ha tränset på sig, han vill inte gå när man rider...
INGENTING vill han göra!

Jag behöver hjälp och det är fort.. vet inte vad jag ska göra :confused:

Sv: ouppfostrad häst?

Hur länge har du haft ponnyn? Och var han sån här när du provade honom?

Och vad gör du när han gör de olika sakerna?

Mitt tips är att ta hjälp av en duktig tränare. Ibland kan det vara riskabelt att uppfostra en häst själv om man inte riktigt vet vad man gör, och speciellt om hästen är så pass respektlös att den tom sparkar dig kan det bli riktigt farligt om man inte gör rätt.

Skaffa en vettig tränare som kan hjälpa dig med hanteringen i stallet och med ridningen. Gärna flera ggr i veckan till en början.

Du skriver ju ingenting om varken dig själv eller hästen... inte lätt att hjälpa dig då. :)

Be om hanteringshjälp från någon kunnig i din närhet, och kolla så hästen är ok. Om den är sur och ovillig finns det säkert en helt logiskt orsak till detta.

Håller med de som skrev ovan att du borde ta hjälp av en duktig tränare. Du kan också börja från början med lite NH övningar så ni bygger upp en bra grund och tillit till varandra. Om hästen inte litar på dig eller respekterar dig så är det klart att den testar och ser hur mycket den kan bestämma själv. (och med respekt menar jag inte rädsla, kände att jag var tvungen att tillägga det då många verkar tro att det är samma sak.)

Med en okänslig häst måste du sätta dig i respekt.
Jag säger som tidigare, håll inte på för mycket själv och "trixa" utan ta hjälp av en duktig tränare.. och som inte bara instruerar, utan som också tränar hästar själv!

Hej!

Det kan ju lika gärna vara en mycket känslig häst som TS bara behöver lära sig hantera! (Jag har en sån och med fel typ av människa både bits och sparkar hon, för hon blir osäker när inte hennes människa är säker på sin sak, hon känner direkt av osäkerhet).

TS bör omgående ta hjälp av erfaren person som kan hjälpa i hantering och ridning, innan hon blir allvarligt skadad. Finns det någon i stallet som kan hjälpa? Någon ridlärare eller annan erfaren?

/Lavinia, som i sin ungdom tog hand om de "dumma" ridskolehästarna utan hjälp, vet inte hur många gånger jag blev biten eller sparkad..

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 267
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka