Sv: ouppbindbar unghäst
Ja jag hoppas du slipper uppleva att den har fått men av den "behandlingen" det borde vara förbjudet
Ja en häst som slänger sej kan fortsätta mer och mer för att den blir panisk av trycket och mer och mer rädd att återfå det. Inget konstigt alls. Det är inte dumhet från hästen, fattar inte hur man kan tro det
Fullblodshästar kan vara extra känsliga. Då får man utgå från det´och hita vettiga läsningar inte att hästkraken ska riskera att slita sönder nacken och göra sej riktigt illa.
Varför binda upp den så att den kunde slänga sej om den nu börjat med detta
Låt bli det då, ha en lång lina du kan ge efter på, ha en vägg bakom, vad som helst, till dess att hästen kommit över den rädslan.
Binder du upp hästen borta när du är på träning
En häst som lätt slänger sej? Hur tänker du då?
Delvis KL
Tar som ex stoet som alltid kunnat stå uppbunden tidigare men slängde sej vid ett tillfälle då hovslagaren skrämde henne. Efter det blev hon en period väldigt rädd om nacken. Nervös så fort hon kände tryck. Inte sjutton hade jag skickat henne till nån dåre med repgrimma, och inte hade jag fortsatt envisas att binda upp så att hon
kunde slänga sej heller.
Det jag gjorde:
1 Balsnöre i ena sidan av grimman.
2.Tjockt fårskinn över nacken även tränset en period.
3. inte ställa henne där hon kunde spänna fast utan med vägg bakom.
Så småningom slappnade hon av och "glömde" händelsen, slutade stressa vid tryck och står numera uppbunden precis som vanligt utan problem.
Hade jag gjort på annat sätt hade hon precis som din fortsatt. Fel väg alltså.
En häst som slänger sej är i regel stressad och reagerar starkt för tryck mot nacken.
Det jag gör grundar jag på många års erfarenhet av främst fullblod, som kan vara extra känsliga och kvicka att reagera. Det har inte varit ett problem att få någon av dem att stå lugnt uppbunden med "vänligare" metoder än dessa idiotmetoder som ofta förespråkas här.
Kurser i hästvett och hantering borde vara ett krav innan man skaffar häst, tycker jag mer och mer
Inte bara till dej, gäller många