ouppbindbar unghäst

L

lady2

Är det nån som vet om det är väldigt svårt att få en 2-åring som inte lärt sig stå fastbunden uppbindbar? Jag vill få henne helt säker och då menar jag HELT säker. Hon ska ALDRIG nånsin slänga sig loss. Hon är ett halvblod fortfarande på ponnyhöjd och jag vill få detta löst så fort som möjligt eftersom hon blir större och starkare allteftersom tiden går. Hon kan stå fint hur länge som helst för att plötsligt kasta sig. Hur går man tillväga för att lära hästen detta? Jag absolut hatar hästar som inte är säkra att binda fast.:devil:Tips mottages tacksamt.

Sv: ouppbindbar unghäst

Vill du ha garantier på att en häst ALDRIG gör något du inte vill, får du köpa en trähäst.

100% går ju som sagt inte. Men jag gillar de där gummirepen som man kan binda fast hästar i. Se bara till att ha dubbla grimmor av god kvalite som håller. Sen kan hästen streta mot repet bäst den vill. Den kommer ingenstans och gör inte illa sig.

En trähäst har inget med saken att göra, dom allra flesta hästar är 100 procent uppbindbara medan det finns ett fåtal som inte är det, jag vill inte ha en vuxen häst som inte kan stå fast utan att slänga sig. Gummirepen är bra men det finns ju alltid en risk att dom går av och smäller till hästen rejält.

Jag har ALDRIG träffat en 100 %-ig häst. Jag har ändå jobbat med hästar en hel del år. De finns inte. Ingen häst är helsäker.

Du har fått bra tips ovan, själv hade jag gjort som vi brukar. Binder upp så hästen inte kommer loss, backar den kommer först repen ta emot, sedan kommer en vägg. Hästen kan alltså aldrig slita av repen. Ovanför huvudet sitter en bjälke, reser den sig kommer den direkt att känna av bjälken. Hästen ska inse och acceptera att den inte kommer loss, att det inte är lönt att fortsätta testa.

Självklart har man kniv så att hästen - om handlern vill - kan komma loss. Men aldrig att den kommer loss genom eget handlande.

Du har fått bra tips ovan, själv hade jag gjort som vi brukar. Binder upp så hästen inte kommer loss, backar den kommer först repen ta emot, sedan kommer en vägg.

Prövade också det med väggen och det är enligt mej den bästa och smärtfriaste lösningen. Backar hästen så kommer den inte längre än till väggen. Sen kan du pröva då och då ha den där det inte finns vägg men bara en liten stund och berömma när det går bra. Så gjorde jag med min ponny när hon var i samma ålder och numera kan hon stå uppbunden lääänge.

Hur länge har du haft den?
Är den annars välhanterad så är det sällan problem att lära den att sitta fast.

Hur har du gjort hittillls?

Bind upp den kort när den får mat, ska skötas- med säkerhetsknut.

Beröm den o skräm den inte, så att den verkligen försöker att fly.

Om den förstår- stilla eller smackning= framåt, så är det inga problem. håll till i boxen- halksäkert o väggar runtikring.

För att få den "säker" krävs ett gott hästöga- från DIN sida- kunna se vad den tänker göra.

Sätt ett transportgrimskaft av gummityp fast rätt upp högt i en vägg och sedan ställer du hästen där... Se till att ha en lädergrimma av bra kvalitet så hästen inte bränner sig eller metalldetaljerna släpper OM den slänger sig.

Det är alltså bra om den provar att slänga sig och kommer till slut märka att den inte kommer loss...

Beröm när den står stilla, gå fram och klappa och gå sen därifrån igen, då försöker den kanske följa efter dig och kommer märka att den sitter fast och då får du se hur den löser det, om den slänger sig eller inte...

---

Jag har aldrig själv gjort det här men jag har studerat andra som gjort så och det har fungerat.

Jag tror man får läsa av sin häst, det är ju inte meningen att hästen ska få panik och tunnelseende och allt sånt. Har man en sån häst, det har jag, så har jag valt att lära honom stå stilla i stallgången utan att vara fastbunden, i alla situationer.....

Nu har hans panik lagt sig lite med åldern och han känner rutinerna väl i stallet så han vet vad som förväntas av honom. Så nu kan jag sätta fast honom utan att han får totalpanik men han slänger sig fortfarande ibland då och grimskaft, grimmor och krokar går sönder... :grin:

Beröm när den står stilla, gå fram och klappa och gå sen därifrån igen, då försöker den kanske följa efter dig och kommer märka att den sitter fast och då får du se hur den löser det, om den slänger sig eller inte...
Jag blir galen på människor som inte har ngn som helst pedagogisk lösning eller kan tänka längre än att hästen ska lära sig själv- dra eller inte.

Du är ju dess ledare- var finns ledartakterna då????????
Den ska lära sig att kämpa emot sina naturliga instinkter. Vad är din uppgift?
att stå o se på hur korkad den är:mad:

Hur kan det komma sig att ngn av alla mina hästar ALDRIG har kastat sig?
Om man tänker efter hur man agerar själv hittar man i de flesta fallen lösningen.

Senast ändrad:

Min ponny jag hade kunde slänga sig helt plötsligt när hon kände att hon satt fast och grimskaft och hakar flög all världens väg.
Jag satte på dubbla grimmor och satte fast med säkerhetsknut. När hon slängde sig bakåt petade jag henne på rumpan med ett dressyrspö. När hon då gick framåt berömde jag.
Hon lärde sig efter ett par gånger att gå framåt = trycket försvinner.

Funkade för mig. Hände endast att hon slängde sig en gång efter det.

Menar du transportgrimskaften som är svartvita? De går av direkt.

Det finns säkra sätt att binda hästar som slänger sig utan att de kommer loss, bättre än att sätta dem i grimma. Fråga nån kobojsare.

Min fullblodsvalack var en :devil: på att slänga sig. Han hade helt enkelt lärt sig innan jag köpte honom, att drar jag för kung och fosterland så kommer jag lös.
Han drog sönder ALLT, väggbeslag, grimmor, hakar, you name it!
För varje gång han kom lös så gjorde han det oftare och oftare och det kom ofta helt plötsligt utan förvarning.
Tillslut fick han för sig att slänga sig efter en träning på bortaplan. Han kom lös och det slutade med att han blev infångad på en stor bilväg. Inte så kul och rent livsfarligt för både häst och omgivning.

Han åkte efter detta iväg till min hovslagare som även hanterar problemhästar. Där fick hovis tillslut ta till minst sagt drastiska metoder för att få honom att sluta slita sig. Han fick stå med uppbunden utomhus en stund varje dag (under uppsyn så klart) med repgrimma och det tog två veckor innan han slutade slita sig. Då hade han fattat att han inte kom lös.
Jag vet att man inte ska binda upp i repgrimma, jag gör och kommer aldrig göra det själv. Och jag rekommenderar inte någon annan att testa. Men denna häst började bli riktigt farlig och detta var tillslut den drastiska åtgärd som faktiskt fungerade.
Hästen slängde sig aldrig efter detta igen.

Ett väldigt bra exempel på att man ska ta itu med problemet så snart det uppstår, och givetvis alla helst direkt som föl. Det optimala är att hästen aldrig någonsin ska kunna slita sig lös och därmed lära sig att det är bara en fråga om vilja och ihållighet så kommer man loss.

Det blir svårare och svårare ju fler gånger de har lyckats (=ju mer befäst uppförandet blir), det bevisar ju starkare och starkare för hästen att det verkligen fungerar. En häst som gjort såhär ett tag blir också farlig för sig själv och sin omgivning för skulle den få motstånd lägger den bara mer kraft bakom, och då kan det gå illa för nacke och rygg.

Men till slut kommer man - som du - till en punkt där det är så farligt att det MÅSTE till mer eller mindre önskvärda metoder (GIVETVIS under överinseende av någon som har en plan och mycket erfarenhet). Annars går det inte att fortsätta hantera hästen och använda den som man tänkt.

Jag blir galen på människor som inte har ngn som helst pedagogisk lösning eller kan tänka längre än att hästen ska lära sig själv- dra eller inte.

Du är ju dess ledare- var finns ledartakterna då????????
Den ska lära sig att kämpa emot sina naturliga instinkter. Vad är din uppgift?
att stå o se på hur korkad den är:mad:

Hur kan det komma sig att ngn av alla mina hästar ALDRIG har kastat sig?
Om man tänker efter hur man agerar själv hittar man i de flesta fallen lösningen.

:bow::bow::bow:

Och binda med repgrimmor osv, hur ser hästens nacke ut sen:confused:

Vet folk hur känsligt område det är:eek: Idiotiska metoder, var finns hästvett då:eek:

Ja jag hoppas du slipper uppleva att den har fått men av den "behandlingen" det borde vara förbjudet

Ja en häst som slänger sej kan fortsätta mer och mer för att den blir panisk av trycket och mer och mer rädd att återfå det. Inget konstigt alls. Det är inte dumhet från hästen, fattar inte hur man kan tro det:eek: Fullblodshästar kan vara extra känsliga. Då får man utgå från det´och hita vettiga läsningar inte att hästkraken ska riskera att slita sönder nacken och göra sej riktigt illa.

Varför binda upp den så att den kunde slänga sej om den nu börjat med detta:mad: Låt bli det då, ha en lång lina du kan ge efter på, ha en vägg bakom, vad som helst, till dess att hästen kommit över den rädslan.

Binder du upp hästen borta när du är på träning:cool: En häst som lätt slänger sej? Hur tänker du då?

Delvis KL
Tar som ex stoet som alltid kunnat stå uppbunden tidigare men slängde sej vid ett tillfälle då hovslagaren skrämde henne. Efter det blev hon en period väldigt rädd om nacken. Nervös så fort hon kände tryck. Inte sjutton hade jag skickat henne till nån dåre med repgrimma, och inte hade jag fortsatt envisas att binda upp så att hon kunde slänga sej heller.

Det jag gjorde:
1 Balsnöre i ena sidan av grimman.
2.Tjockt fårskinn över nacken även tränset en period.
3. inte ställa henne där hon kunde spänna fast utan med vägg bakom.

Så småningom slappnade hon av och "glömde" händelsen, slutade stressa vid tryck och står numera uppbunden precis som vanligt utan problem.
Hade jag gjort på annat sätt hade hon precis som din fortsatt. Fel väg alltså.
En häst som slänger sej är i regel stressad och reagerar starkt för tryck mot nacken.

Det jag gör grundar jag på många års erfarenhet av främst fullblod, som kan vara extra känsliga och kvicka att reagera. Det har inte varit ett problem att få någon av dem att stå lugnt uppbunden med "vänligare" metoder än dessa idiotmetoder som ofta förespråkas här.
Kurser i hästvett och hantering borde vara ett krav innan man skaffar häst, tycker jag mer och mer:crazy: Inte bara till dej, gäller många:crazy:

Är det nån som vet om det är väldigt svårt att få en 2-åring som inte lärt sig stå fastbunden uppbindbar? Jag vill få henne helt säker och då menar jag HELT säker. Hon ska ALDRIG nånsin slänga sig loss. Hon är ett halvblod fortfarande på ponnyhöjd och jag vill få detta löst så fort som möjligt eftersom hon blir större och starkare allteftersom tiden går. Hon kan stå fint hur länge som helst för att plötsligt kasta sig. Hur går man tillväga för att lära hästen detta? Jag absolut hatar hästar som inte är säkra att binda fast.:devil:Tips mottages tacksamt.

När jag har haft unghästar hemma och hanterat hade jag en som var livsfarligt.
Jag höll henne tilloch börja med och borstade henne samtidigt, lät henne gå lös i boxen medans jag rycktade, för att visa att jag inte skulle göra henne illa.
Efter det började jag binda upp henne i stallgången , där har man oftast störst utrymme och om något skulle hända, och då brukar man ha säkerhetslinor så man snabbt kan släppa lös hästen om det skulle vara någonting.

Detta måste man ha tålamod med, tillslut går det, ha bara tålamod..

Lycka till

Tänker inte gå in på omständigheterna kring just denna häst. Men han var inte rädd eller stressad, ingen panik, bara målmedvetenhet. Han hade lärt sig hur man tar sig loss när det inte passade att stå uppbunden längre. Ingen dumhet, bara en jävligt smart häst som fått tillfällen att få kuta ut i havreåkern lite väl många gånger hos sin förre ägare.
Han väntade tills man vände ryggen mot, sen lade han all tyngd i grimman, tog spjärn med bakbenen och backade eller drog tills han var lös. Det gick inte att mana honom framåt. Han sket i väggar bakom, tog det stopp så satte han sig ner på huk tills han kom lös. Såg honom även resa sig när jag provade lägre linor.

Repgrimman var som sagt sista utvägen, återigen, ingen teknik jag rekommenderar någon, eller som jag skulle ha tänkt på själv.

Och flashlight, det är lätt att sitta och vara kaxig och peka på hur andra borde ha hanterat sin häst, men har du någonsin sett din häst rusa runt på en 90-väg, full med bilar i mörkret med täcke och träns fladdrandes, så är du beredd att prova ganska mycket för att undvika att det händer igen.

Tillsist, nej, han var inte uppbunden på träningen. Losslitningarna hade gått så långt att han slet sig lös ur den långa lina som du så var så snabb på att rekommendera, som satt fast i grimman. :cool:

Mitt inlägg var som sagt en varning till alla att ta detta med uppbindningar på allvar, att få dem att fungera. Annars kan man hamna i dilemmat repgrimma vs. påkörd häst och döda bilförare... Men det kanske inte ingår i att ha hästvett att tänka så...

Jag bara väntade på ett sånt här inlägg... Faktum är att det inte är några vildhästar vi föder upp idag och vi bryter deras instinkter så fort vi kan. Ibland drar vi ju till och med ut hästen ur livmodern på mamman och om mamma-häst klarar sig själv är vi i alla fall där och pillar och klappar direkt!

Och för det andra så kan jag inte rå för hur någon annan hanterar sin häst.

Jag tror knappast jag skulle behöva göra nåt drastiskt för att få min häst stå fint uppbunden om jag hade den från dag 1.
Men min häst fick jag som ohanterad 3-åring, då får man lära sig läsa hästen istället och prova sig fram.

Och för det tredje, hästen måste få göra fel för att kunna lära sig göra rätt. Gör ingen big deal av det som blir fel utan beröm det som är rätt istället.

Och som jag skrev redan i mitt första inlägg, än en gång, man får läsa hästen (och sig själv). Man bör avsluta det man börjar med. Jag har aldrig tvingat någon att binda fast sin häst, jag gav ett tips på vad som har fungerat för andra jag vet och det är inga nybörjare.

Ett par av dom är till och med kobojsare (till Elektron ;) )

Det finns 100 sätt att hantera en häst på i en viss situation, för att jag vet om alla 100 behöver jag inte använda mig av ens nån av dom..

Senast ändrad:

Nä men vad händer om det läses av nybörjare eller andra som du rekommenderar - låta den dra sönder nacken- eller inte.

Hästar är för tunga i kroppen för att dra få alllt drag i nacken- fattar du?
Som att själv bli hängd.

klättrare har sele runt höften o de cowboysare som fattar ngt säger att hästen inte bara ska sitta fast i huvudet, utan oxå runt kroppen.

Var har tålamodet o kunskapen tagit vägen för att lära hästarna?

Nej det ska gå på 5 min.

Förväntas hästarna vara färdigutbildade uppsuttet på ett år oxå.

Rent vansinne.

Liknande trådar

Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 242
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 898
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama