ouppbindbar unghäst

Sv: ouppbindbar unghäst

Det finns säkert många lösningar beroende på hästens psyke.
Själv tycker jag att man ger hästen små korta perioder om 2-5min/gång flera gånger om dagen. Börja med att vara två en som håller i grimskaftet och en som går runt hästen och håller en hand på dess kropp.
Sätt fast hästen låt en stå framför och en som går runt med handen mot dess kropp. Hästar är ju vanedjur och gillar rutiner. Upprepningar är i mitt tycke bästa sättet att lära dem att saker och ting inte är farligt.

KL
Att ta till absolut fastsättning är en form av korrigering som ska göras av en mycket erfaren människa.

Att lära en ung häst ngt nytt ska aldrig ske med tvång, utan med sunt förnuft. Man kan få vilken vettig häst som helst att bli svår för att man inte kan utläsa vad hästen reagerar på.

Har man där misslyckats med att hästen har lärt sig att ta sig loss pga panik eller bara för att den inte vill sitta fast, ska den l'ämnas bort till ngn som VET vad den gör.

Tyvärr finns det dock många dårar med den ena sjuka metoden efter den andra.
Bara för att det "funkar" behöver det inte innebära att det är förenligt med svensk djurskyddslag. Att använda metoder som definitivt kan skada hästen.

Jag tror fortfarande att det handlar om felaktig hantering, fel sätt att möta problem, du kunde lika gärna ha gjort på andra sätt från början. Inte fortsätta binda upp på samma sätt och låta den komma lös gång på gång.

En sån häst kan man binda upp i boxen medan man tränar bort problemet. Beorende på orsak (som jag inte uttalar mej om innan jag sett en häst irl) får man välja metod. Men aldrig att låta den slåss mot en regprimma eller andra saker som kan skada den.

Hur vet du att det var av dumhet som du menar, hur vet du att den inte blev osäker när den lämnades? Och om det nu var ren och skär beräkning som du antyder så får människan använda sin trots allt större hjärna:grin: till att lura den hästen att komma ifrån ovanan. :idea:
Ska man ta till våld öht som sista utväg är det bättre att ha den mot en vägg, och om den backar, be den gå fram, gör den inte det, en dask i rumpan.

Inget som kan skada hästen, eller som handar om stenåldersnivå av tänkande, vi människor är kapabla att tänka ut bättre lösningar tycker jag.

Jag har aldrig använt det men fick ett "tips" av en kallblodsuppfödare en gång att använda en "kogrimma" kring halsen första gångerna de står i grimma då de inte skadar lika mycket om de drar i den än om de drar i grimman. Och sedan drog hans starka hästar sönder grimmorna på en sekund även om de hade lärt sig stå i grimman lungt och pedagogiskt från början så hade han inte något starkare som säkring så lärde de sig att slita på en handvändning. Är det någon som har några tankar om det? jag är bara nyfiken..

Hur länge har du haft den?
Är den annars välhanterad så är det sällan problem att lära den att sitta fast.

Hur har du gjort hittillls?

Bind upp den kort när den får mat, ska skötas- med säkerhetsknut.

Beröm den o skräm den inte, så att den verkligen försöker att fly.

Om den förstår- stilla eller smackning= framåt, så är det inga problem. håll till i boxen- halksäkert o väggar runtikring.

För att få den "säker" krävs ett gott hästöga- från DIN sida- kunna se vad den tänker göra.

Jag funderade precis på om du hade skrivit något eget förslag för du är snabb att kritisera andras tipps.
Men läser jag här ovan har ju du skrivit likadant som jag skrev i mitt inlägg men med andra ord och att du vill hålla till i boxen.

Och det här med säkerhetsknut.

Min reflektion: Jag jobbar inte min häst i boxen, det är hans hem där han ska få vara ifred. Självklart händer det att jag går in och borstar eller kratsar hovarna i boxen och ibland men väldigt sällan sadlar och tränsar där också.... Men det kan ju inte jämföras med det vi pratar om här + att min häst är ju redan "gammal och tränad" ;)

Men sedan undrar jag över din säkerhetsknut. Jag håller helt med dig om att man alltid ska ha säkerhet och kunna få loss hästen om något händer, men min fråga är, om man gör på ditt sätt och binder upp hästen tex när den står och äter, och sedan får den av någon anledning panik och vi säger att grimman inte går sönder...

Slänger du dig direkt på grimskaftet då och får loss hästen?

För på det viset - enligt min lära - så LÄR man hästen att kastar den sig så kommer den loss. Då är det bättre med ett regält gummiskaft som inte gör att det knäcker i nacken på hästen men som ändå är fast. Låta hästen lösa situationen själv.
Och så skrev jag även att man ska ha en bra grimma i kvalitetsläder där metallen inte går sönder och hästen får inga brännskador. Om lädret går sönder är det antagligen befogat.

Men jag håller med om att man måste lära sig själv först innan man exprimenterar (stavas?) på sin häst, och det skrev jag i mitt första inlägg också.

Nä men vad händer om det läses av nybörjare eller andra som du rekommenderar - låta den dra sönder nacken- eller inte.

Hästar är för tunga i kroppen för att dra få alllt drag i nacken- fattar du?
Som att själv bli hängd.

klättrare har sele runt höften o de cowboysare som fattar ngt säger att hästen inte bara ska sitta fast i huvudet, utan oxå runt kroppen.

Var har tålamodet o kunskapen tagit vägen för att lära hästarna?

Nej det ska gå på 5 min.

Förväntas hästarna vara färdigutbildade uppsuttet på ett år oxå.

Rent vansinne.

KL
Att ta till absolut fastsättning är en form av korrigering som ska göras av en mycket erfaren människa.

Att lära en ung häst ngt nytt ska aldrig ske med tvång, utan med sunt förnuft. Man kan få vilken vettig häst som helst att bli svår för att man inte kan utläsa vad hästen reagerar på.

Har man där misslyckats med att hästen har lärt sig att ta sig loss pga panik eller bara för att den inte vill sitta fast, ska den l'ämnas bort till ngn som VET vad den gör.

Tyvärr finns det dock många dårar med den ena sjuka metoden efter den andra.
Bara för att det "funkar" behöver det inte innebära att det är förenligt med svensk djurskyddslag. Att använda metoder som definitivt kan skada hästen.

Måste bara säga att du verkar vara en mkt förnuftig person med mkt sunda åsikter. Du verkar ha den förmågan som så många i dagens (häst)samhälle tyvärr tappat bort någonstans på vägen, nämligen att läsa hästen och låta saker och ting ta den tid det tar. Känsla och förståelse för individen istället för hårda metoder och domderande.
:bow::):bow:

Ovanför huvudet sitter en bjälke, reser den sig kommer den direkt att känna av bjälken. Hästen ska inse och acceptera att den inte kommer loss, att det inte är lönt att fortsätta testa.

Jag skulle inte rekommendera bjälken som stopp,:cool: ett hårt slag med huvudet och skadan är framme. :crazy:
Jag stod som förstenad när jag var i grannens stall med bjälkar som liten och deras hingst halvstegrade sig inomhus, slog i ordentligt en gång och seglade ner som en ihjälslagen fluga. :eek::cry: Huvudet är ÖMTÅLIGT och första gången kan vara sista gången.

Jag tror fortfarande att det handlar om felaktig hantering, fel sätt att möta problem, du kunde lika gärna ha gjort på andra sätt från början. Inte fortsätta binda upp på samma sätt och låta den komma lös gång på gång.

Det är möjligt. Men en vad förra ägaren gjorde och inte gjorde var utom min kontroll. Han kom lös av egen kraft, eller så släppte hon honom så fort han "inte ville". Positiv förstärkning på ett dåligt beteende hela vägen. Hos mig var jag ju såklart tvungen att binda upp honom för att se hur problemet yttrade sig. Om man inte vet hur problemet yttrar sig så kan man inte heller finna en lösning på det.

En sån häst kan man binda upp i boxen medan man tränar bort problemet. Beorende på orsak (som jag inte uttalar mej om innan jag sett en häst irl) får man välja metod. Men aldrig att låta den slåss mot en regprimma eller andra saker som kan skada den.

Nej, det kan man inte eftersom det inte gjorde någon skillnad på om det var box, gång, eller annat.

Hur vet du att det var av dumhet som du menar, hur vet du att den inte blev osäker när den lämnades? Och om det nu var ren och skär beräkning som du antyder så får människan använda sin trots allt större hjärna:grin: till att lura den hästen att komma ifrån ovanan. :idea:
Ska man ta till våld öht som sista utväg är det bättre att ha den mot en vägg, och om den backar, be den gå fram, gör den inte det, en dask i rumpan.

Men, läs mitt inlägg igen! :grin: En dask i rumpan fungerade inte i detta fall. Eller väggar. OCH jag har skrev också att det inte var dumhet, utan målmedvetenhet. Han kände sin storlek och styrka och använde den för att komma till belöningen, att komma loss. Jävligt smart, men inte önskvärt.
Och han blev ALDRIG lämnad, utan det hände när man böjde sig ner för att ta upp en borste, lägga ifrån sig sadeln, prata med någon annan osv. Två röda tog det...

Inget som kan skada hästen, eller som handar om stenåldersnivå av tänkande, vi människor är kapabla att tänka ut bättre lösningar tycker jag.

Återigen, trots att det inte verkat gå in hos dig, detta var en sista utväg på en häst som inte svarade på någonting annat. Han fick inte komma lös under några som helt omständigheter, igen. Då hade han hamnat ute på den där bilvägen tillslut.
Sagan slutade lyckligt, utan nackskador, med en häst som slutade ta sig lös. MEN JAG SKULLE FORTFARANDE ALDRIG REKOMMENDERA DETTA TILL NÅGON ANNAN ELLER LÖSA PROBLEM MED MIN NUVARANDE HÄST PÅ DETTA SÄTT. Där skulle jag finna lösningen på ett betydligt tidigare stadium av problemet.

DETTA VAR ETT VARNANDE EXEMPEL NÄR BRISTEN PÅ HANTERING AV PROBLEM I ETT TIDIGT STADIUM KAN RESLUTERA I VÄLDIGT OBEHAGLIGA BESLUT. Känns något fortfarande otydligt, så får du gärna läsa mina inlägg igen.

Givetvis är nivån sådan att hästen inte kan få upp fart utan tar i redan med öronen, vilket hindrar från vidare försök. Alla sådana här övningar görs med vadderade hörn, bjälkar etc - självklart.

Men sedan undrar jag över din säkerhetsknut. Jag håller helt med dig om att man alltid ska ha säkerhet och kunna få loss hästen om något händer, men min fråga är, om man gör på ditt sätt och binder upp hästen tex när den står och äter, och sedan får den av någon anledning panik och vi säger att grimman inte går sönder...

Slänger du dig direkt på grimskaftet då och får loss hästen?

För på det viset - enligt min lära - så LÄR man hästen att kastar den sig så kommer den loss. Då är det bättre med ett regält gummiskaft som inte gör att det knäcker i nacken på hästen men som ändå är fast. Låta hästen lösa situationen själv.
Och så skrev jag även att man ska ha en bra grimma i kvalitetsläder där metallen inte går sönder och hästen får inga brännskador. Om lädret går sönder är det antagligen befogat.
Varför ska den få panik- bara sådär.
Observera hur den reagerar o börjar den dra- var lite bakom den o putta den framåt igen- beröm eller om den är van att ledas smacka- beröm.

Det gäller att handla innan den börjar dra för mkt- vara förutséende- hjälp den!
Du kan även träna den lös- stå stilla. Förtydliga vad du vill. Var konsekvent.
Skulle den stå där- rätta den o beröm.

Då har man ännu mindre problem med själva fastbindningen- den är tränad för uppgiften.

Nej jag anser inte att ett tungt flyktdjur med mest reaktion via instinkt ska lära sig själv.
DÅ händer det o då kan man ha bäddat för problem hela dens liv eller att ngn spänner fast den med dubbla grimmor- för att den ska ge upp.

Du kan få liknande problem genom att väälja en opedagogisk hovis- EN gång, så är den rädd för livet eller tar mkt lång tid för att få tillbaka tilliten o händer då det en gång till- tja.....:crazy:

En häst som är van är mer förlåtande pga att den har i grund o botten- goda erfarenheter o litar på att dess människa inte utsätter den för det ena än det andra.

Allt detta sammantaget gör även att det inte kommer vara problem att rida den ute själv- som knappt inriden. DÅ är man en god ledare- som har förtjänat tilliten.

Senast ändrad:

Min fullblodsvalack var en :devil: på att slänga sig. Han hade helt enkelt lärt sig innan jag köpte honom, att drar jag för kung och fosterland så kommer jag lös.
Han drog sönder ALLT, väggbeslag, grimmor, hakar, you name it!
För varje gång han kom lös så gjorde han det oftare och oftare och det kom ofta helt plötsligt utan förvarning.
Tillslut fick han för sig att slänga sig efter en träning på bortaplan. Han kom lös och det slutade med att han blev infångad på en stor bilväg. Inte så kul och rent livsfarligt för både häst och omgivning.

Han åkte efter detta iväg till min hovslagare som även hanterar problemhästar. Där fick hovis tillslut ta till minst sagt drastiska metoder för att få honom att sluta slita sig. Han fick stå med uppbunden utomhus en stund varje dag (under uppsyn så klart) med repgrimma och det tog två veckor innan han slutade slita sig. Då hade han fattat att han inte kom lös.
Jag vet att man inte ska binda upp i repgrimma, jag gör och kommer aldrig göra det själv. Och jag rekommenderar inte någon annan att testa. Men denna häst började bli riktigt farlig och detta var tillslut den drastiska åtgärd som faktiskt fungerade.
Hästen slängde sig aldrig efter detta igen.
Du tänkte inte på att han kanske fick panik varje gång?
Varför binder man en sdn häst utomhus? Fast man vet:mad:

Jag hade börjat om från början- bara.

Troligen hade det skitit sig hos förra ägaren, då gäller det att inte förstärka det betéendet.

Fullblod är känsliga hästar o otroligt lättlärda.

Det är lätt att försvara sina egna dumheter o skylla på den "dumma hästen", som inte vet sitt eget bästa.
Nej det vet de inte. Det är därför som vi med stor hjärna ska handla åt dem- vägleda. Vi bär ansvaret- som deras föräldrar;)

Måste hästen stå bunden hur länge som helst då??

Mycket pajkastning på hurvida det är rätt eller fel tillvägagångssätt!
Precis som oss människor är ju hästarna egna unika individer.

Min sjuåring är en surgubbe som har sina egenheter. Min ettåring är framåt nyfiken och orädd. Det de har gemensamt är att de är trygga i sina roller.

Båda står still när de ska selas för körning, antingen löst i boxen eller fast på gången.
Det är viktigt att de känner sig trygga med personen som hanterar dem. Viktigt att vara konsekvent i sitt handlande, samt att ha ett stort tålamod. Min ettåring var i vagn efter åtta gångers tömkörning. Andra behöver månader för att komma dit hän.
Viktigt att känna av var individen står mentalt.

JAg vet inget om din eller förra ägarens hantering. Men jag tror inte att den där metoden var enda sättet, och det står jag för. Den belv panisk och du tolkade att den gjorde det av beräkning. Fel redan där.

Men jag tror inte att du komemr attt förstå eller ta till dej att det kunde ha gjorts på annat sätt.

Med vägg bakom kommer den ingenstans. Hur kunde det inte fungera:confused: Var den så illa däran och så panisk så är det illa:crazy: Ännu värre med din metod:cry:

Jag vet inget om er. Men när du skriver att det hände på två röda när du tex tog upp en borste osv.

utan det hände när man böjde sig ner för att ta upp en borste, lägga ifrån sig sadeln, prata med någon annan osv. Två röda tog det...

En häst kan faktiskt vara så stressad av en situation att minsta oförberedd rörelse kan utlösa panikreaktionen.
Det kan finnas en annan historia än som du upplevde det, och det FANNS med all sanolikhet andra lösningar.

Jag hoppas att du förstår din häst lite bättre idag:confused:

I min värld ingår det i hästvett att vara ödmjuk inför det faktum att alla hästar är individer och att alla inte reagerar eller uppför sig exakt enligt den mall som de X antal hästar man har haft innan betett sig.

Så, wow... Du måste vara synsk... (Eller så är du bara en allmän förstå-sig-påare)
Du får ursäkta, men du hör inte själv hur fånig du låter när du talar om för mig, över internet hur situationen såg ut, fast du aldrig sett mig eller hästen? :mad:

Jag tänker inte försöka förklara mer, för du vill uppenbarligen inte ta in vad jag berättar. Som sagt, läs gärna mina inlägg igen.

Ang min och hästens relation så finns han tyvärr inte längre. (Och det beror inte på repgrimmor, nackskador eller annat uppbindningsrelaterat, innan du talar om för mig att det säkert är därför han är död också)

Ja man kan utläsa en del av vad som skrivs i inlägg tycker jag nog faktiskt.

Och ja visst är hästar individer. Just därför man inte använder såna metoder, som du gjorde, det finns alltid förklaringar till beteendet och jag tror inte på din förklaring ang orsaken, helt enkelt. Jag har nog ett annat sätt att se på hur hästar fungerar. Men vi kommer nog inte längre.

Liknande trådar

Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Har ett femårigt fullblod som efter min graviditet blivit en annan häst på vissa plan. Har haft medryttare under tiden samt att jag...
Svar
18
· Visningar
2 242
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 898
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama