Otypisk hovböld

alazzi

Trådstartare
Så var veterinären ute igår och han sa direkt att det är något i hoven. Konstigt nog så har Leo inte varit halt trots en hovböld. Veterinären provade med visitertång och fick då en reaktion. Men sen när han började skära i hoven så kom det inte fram något, mycket otypiskt sa veterinären. Och Leo skoddes senast den 26 mars, vilket också är otypiskt tyckte vetrinären. Hade hovbölden berott på skoningen borde Leo fått problem tidigare. Jag har aldrig haft en häst med hovböld tidigare så jag vet för lite. Nu ska Leo stå i sjukhage och ingen vet hur lång tid det kommer att ta.

Hur lång tid kan det ta att bli frisk igen? Leo står i sjukhage nu och har hovbandage. Veterinäre kommer på återbesök imorgon.

Sv: Otypisk hovböld

Om veterinären inte hittade någon hovböld är det ju inte säkert att det är det heller. Man kan få den reaktionen vid hovbensfraktur också...

Sen kan det mycket väl vara så att det finns en böld men att den vandrar uppåt. Det är egentligen ganska omöjligt att svara på din fråga.

Det finns mycket som kan likna hövböld som fång och hovbensfraktur. Det kan ibland vara omöjligt att avgöra utan röntgen. Är det en böld ska den ju komma ut någonstans så det borde visa sig inom några dagar. Låter konstigt att han ska stå i sjukhage, det brukar vara bra att de rör sig så att bölden spricker. Kanske är inte veterinären helt säker och tar det säkra före det osäkra. En böld är ju i det läget det bästa scenariot.
Är det en böld brukar de bli ohalta så fort den spruckit.

Det kan vara som krosskador i hoven, typ blåmärken, som ger ömhet utöver bölder. Det syns då inget direkt och går över på ca 10 dagar på mjukare underlag. Detta är dock vanligast när det är knöligt och hårt som vid frusen mark eller om hästen gått på stora stenar.

Min förra häst stod på Ultuna med en "hovböld" i en vecka innan det visade det sig att det var en ligamentskada. Hoven hade han inga problem alls med.

Veterinären var på återbesök idag och nu är det nya misstankar. Veterinären tror nte längre på en hovböld utan nu är det andra tankar. Hästen är svullen så han har fått medicin mot svullnaden och veterinären tror att svullanden bör vara borta på måndag då han ska komma tillbaka för ytterligare en kontroll. Om inte svullnaden är borta på måndag så ska hästens ben ultraljudas för att eventuellt se vad det är för skada. Mystiskt minst sagt. Hästen reagerar inte på tryck på benet och han är ohalt.

Är hästen alltså bara svullen i benet?
Har inte varit halt eller nånting? Varför misstänkte vet. Hovböld?
Hur ser svullnaden ut?

Mycket märkligt att han misstänkte hovböld om den inte ens var halt. Hälta och puls är ju det man märker. Många hästar reagerar på visitertång även om de inte har något fel i hoven. Hade en som veterinären inte gav sig om att det var hovböld eftersom han reagerade kraftigt på tången, han hade tunna hovväggar. Det visade sig vara senan när vi fått svullnaden att gå ner. Han var inte heller halt. Så det kan vara mycket.
Är det bak kan det vara tarmstörning men då brukar det vara båda som svullnar upp.
Hoppas att det löser sig för dig och att ni hittar problemet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18