Otroligt högmanke!

L

Linn3a

I mitt stall står det en halvblods kille som är ca 175 hög. Det skiljer säkert 20 cm från manken till mitten av ryggen! han är ju därför vädligt svanyggig. finns det några övningar eller metoder för att bygga upp hans rygg mer, jag skall tillägga att han är totalt omusklad och även underviktig. Vad borde man göra. det är ju även väldigt svårt att hitta sadlar som passar. Mvh Linnea

Sv: Otroligt högmanke!

Ordentligt med mat först och främst!! Mycket proteiner behövs när man ska bygga muskler på en tunn häst, dessutom så stor!

Rid mycket i lång och låg form, låt honom vila varannan dag så att musklerna har en chans att byggas upp. En rejäl pad behövs nog för att få sadeln att ligga någorlunda. Ingen idé att köpa en sadel som ligger helt perfekt nu - de blivande musklerna måste få plats under sadeln så därför är en sadel som är något för vid bäst (tror jag)

Rid helst inte alls om han är dåligt musklad, tömkör och longera istället över kavaletti och ut i skogen så han måste lyfta på benen. Mycket mat, fri tillgång på bra grovfoder och be veterinären göra en koll av allmäntillståndet.

Är hästen väldigt omusklad ska den inte ridas. Börja med att hitta en foderstat som gör att hästen går upp i vikt, när ni hittat rätt mängder och hästen börjat gå upp i vikt, då kan det vara läge att börja jobba. Först vid hand (longering, tömkörning, promenader) och sedan uppsuttet när man ser att hästen svarar på träningen vid hand.

Börjar man rida innan hästen har möjlighet att sätta muskler förstör man mer än man bygger upp.

Okej, låter som en ganska bra start. förr gick denna hästen 130 tävlingar i hoppning. men sedan när hon som tävlade han slutade rida så blev han inte lika bra omhändertagen. hon som red han för ett tagsen och gör det ibland fortfarande rider oftast bara 2-3 gånger i veckan och då rider hon 2 timars pass och gör helt slut på hästen. eftersom det inte är min häst så kan jag ju inte tillkalla veterinär men jag är ofta ute och går med han och han äter nu mkt lusern pellets. han har redan börjat gå upp i vikt. Linnea

Låter som hästen mår bra av en paus, både för kroppen och knoppen. Och skönt att få promenera lite med en bra människokompis.

Hästar som varit högpresterande har inte sällan svårt att förlika sig med att ta det lugnt, och kan ibland stressa upp sig av att inte få lika mycket träning som tidigare. Men det verkar ju gå bra för den häst kusen.

Mindre bra dock med så oregelbunden motion, särskilt när passen blir så långa...

Ja 2 timars träning i manegen, hopp eller dressyr är inte bra för någon häst, speciellt inte för en sån otränad och svag häst.
Kommer hans manke och rygg bli mer jämnt om han får upp muskler och mer hull.

Det är jättebra att du går med hästen!
Ett tips är att gå med den i långa backae (som inte är jättebranta) och även mycket I skogen. Då får den balans samtidigt som den får muskler.

Det är möjligt, men inte säkert. Det beror ju på hur jämt han har avmusklat sig s a s.

Han ska ju definitivt muskla i runt manken, men det är svårt att sia om utan att ha sett hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Utrustning När vi köpte ponnyn köpte vi även med de sadlar förra ägaren hade provat ut åt henne hos Mustang Hästsport. En Crown Aragorn dressyr och...
Svar
15
· Visningar
1 458
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 209
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 668
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka