Otränade/vältränade hästar

P

popp

Det har varit en del kommentarer både här i forumet och andra sammanhang om otränade hästar som inte orkar på tävling!

Jag har som mål att komma ut på en lätt körtävling nästa säsong och undrar därför undrar jag hur mycket träning/kondition som behövs för att klara en lätt klass men en fräsh häst?

Ni som tävlar, hur långa och hur intensiva konditionspass resp. dressyrpass kör ni innan ni anser er startklara i lätt klass?
Hur lägger ni upp vinterträningen för att vara i form till tävlingssäsongen?

Sv: Otränade/vältränade hästar

Det finns en tråd längre ner här på körforumet och flera på ridforumet som handlar om samma sak. Så här har jag svarat tidigare i dessa:

Jag vet inte om det redan sagts, har bara skummat tråden, men det enklaste sättet att veta om man tränar lagom är att "pulsa" hästen.

Man behöver en klocka och ett stetoskop (lätt att ha med i fickan) alternativt en pulsmätare (lite dyrare).
Med stetoskop:
När man ska lära sig att hitta pulsen på sin häst är det enklast att passa på när den är lite flåsig eftersom pulsen är kraftigare då och märks bättre. Pulsen kan tas mellan ganascherna (stavning?), på kotan och framför sadelgjorden på vänster sida. Räkna antalet "dunk" i 15 sekunder och ta det gånger fyra. Det är hästens puls.

När man har gjort detta några gånger så hittar man enkelt stället där man kan mäta pulsslagen även om hästen står i "viloläge".

När man sedan tränar så tar man med sig stetoskopet. Låt säga att hästen gör ett intervallpass. Tio minuter efter den senaste hårdaste anstängningen sitter man av och pulsar hästen.
Om hästen ligger under 60 slag i minuten så har den tålt ansträngningen mycket väl och man kan öka träningsdosen nästa gång.
Ligger pulsen mellan 60-80 så ligger man precis lagom, hästens kondition och styrka ökar, men utan slitage.
Ligger man mellan 80-100 pulsslag/minut så får man vara mycket försiktig. Vet man vad man gör så KAN det vara lämpligt att göra ett så pass hårt pass någon enstaka gång blandat med lättare pass.
Ligger pulsen över 100 slag/minut så är det på tok för mycket för den hästen just då! Gå ner i träningsdos!

När man mäter pulsen på det här viset säger man att man mäter återhämtningspulsen. Den är ett riktvärde på hur bra kondition hästen har eftersom den talar om hur snabbt hästen återhämtar sig från en ansträngning.

Man kan också mäta vilopuls, som är viktig för att tala om hur hästen mår. Lite som normaltemeratur. En förhöjd temperatur/vilopuls kan tyda på tex en infektion. Vilopulsen får man fram på samma sätt som när man tar fram hästens normaltemeratur. Man pulsar helt enkelt samma tid varje morgon innan hästen går ut under ett antal dagar.
Sen kan man också mäta arbetspuls, men det är lite överkurs. Den talar om hur hårt hästen arbetar just då och är svår att mäta med stetoskop eftersom man måste sitta av och hitta pulsen omedelbart. Arbetspulsen sjunker snabbt. På tiden det tar att sitta av (om man är snabb) och pulsa i 15 sekunder, har arbetspulsen sjunkit med ca 25%, så här är det lättare med en pulsmätare som sitter på hästen.

Genom att mäta återhämtningspulsen så kan man träna effektivt med liten/minimal risk för skador och överansträngning.
Självklart går det att använda till all typ av arbete. Efter man hoppat en bana, klättrat i backe, galopperat på ridbanan osv.

Att tänka på: Träning i intervall är det mest effektiva sättet att träna och går att anpassa till allt. Tex kan man klättra i intervaller, hoppa serier i intervaller, trava cavaletti i intervaller osv. Men just för att det är så effektiv är det viktigt att hästen arbetar rätt, annars blir den snabbt stark på fel sätt.

Det spelar ingen roll om det är en rid- eller körhäst, principen är densamma. Enligt ovan tränar vi både hopp- och körhästar hemma.

också kopierat från tidigare trådar...

Om hästen är oliksidigt stark så kan man enkelt träna upp den svaga sidan med hjälp av styrketräning. Tex med cavalettibommar på volt, alltså som en solfjäder. I början kan de ligga direkt på marken men så småningom kan man höja upp bommarna lite antingen bara i ena änden eller hela bommen. Om hästen tex är svag i vänster sida så jobba den mer i vänstervarv. Tvärtom om det är höger sida som är svagast. Den sidan som är innåt får ett kortare steg och innersidans ben måste lyftas högre = jobbigare. Jämför med att pulsa i snön.
Det här är en jobbig övning för hästen, speciellt om den inte är van. Börja försiktigt när hästen är uppvärmd och ta alltid den lätta sidan först. Övningen kan varieras då man antingen kan göra den uppsuttet eller i lina/töm. Jobba inte med den här övningen två dagar i rad.
Överkursvarianten är att hoppa studs på volt. Jobbigare och svårare.

En annan variant på styrketräning för att stärka upp mer på en svag sida är att klättra snett. Samma sak egentligen. I stället för att gå rakt upp och rakt ned för backen så går man snett uppför och snett nedför. På så vis kommer det ena benparet att vara tvungen att lyftas högre = mer effekt på den sidan. Om provar själv först så förstår man snabbt principen.

Viktigt att tänka på när hästen är oliksidig är att inte bara träna den svaga sidan. Den starka behöver också träning. Var uppmärksam på hur hästens styrka utvecklas annars är snart den staka sidan svag och tvärtom.

När vi kör kondition och styrka så kör vi ofta 6 km på kraftigt kuperad grusväg med 4-hjulsvagn + 2 pers och försöker då att hålla samma tempo som sträcka E eller bättre.

Ibland har vi kört ca 10 km på kuperad väg (längsta uppförsbacken ca 2 km vilken är ganska brant) men har då dragit ner på tempot.

Detta räcker i de flesta fall till gott och väl på lätt klass.

På E-sträckan räknas ju sträckan i hindren in också så det är ganska lätt att klara den sträckan utan tidsfel, för det mesta kan man lägga in någon skrittpaus här och var längs vägen om man kör i frisk trav eller galopp i hinderområdena.

Det är ju så att muskler blir bra på det dom används till - så "dressyrmuskler" tränas lämpligen upp med tömkörning och renodlad dressyrkörning... "maratonmusklerna" byggs då upp med andra övningar.

Harvning och sladdning kan även vara bra styrketräning, genom dragarbete får dom rejäla rumpmuskler. Tungdragning gör ju att dom orkar dra med mindre ansträngning - lite som träning med viktmanschetter/viktväst, tar man bort vikterna så går det lätt som en plätt sedan.

Tänk bara på att inte ta ut för mycket av hästen, hästen ska ju fortfarande bjuda till och tycka att det är roligt.

När det gäller kuskar ser jag ofta fenomenet att man vilar hästarna under vintern och börjar köra på allvar framåt våren. (Med vila menar jag sporadiska, lättare pass, tex skritt och eventuellt lite lätt trav. Ett-par dagar i veckan. Är hästen avställd så jobbar den inget alls, utan går bara i hagen. Klargör bara vad jag menar så alla förstår.;))
På grund av att många hästar inte arbetar under vinterhalvåret så blir det väldigt tufft att hinna träna upp konditionen och styrkan innan det är dags att börja tävla. Tävlingssäsongen startar ju (nu pratar vi nationella tävlingar, internationella börjar tidigare) i april-maj på allvar.

Utnyttja hösten och vintern till att gör allt tråkiga, men dock så viktiga grundträningen. Trava och galoppera intervaller, klättra och ta långa skrittpass, det senare gärna på hårt underlag.
Träna på från oktober till mitten på december, ge hästen lite vila över tex jul och nyår då man ofta ändå inte hinner med. Det räcker att skritta en timme eller så ca tre dagar i veckan i 2-4 veckor. Öka träningen stegvis igen under ett par-tre veckor. Fortsätt med konditions- och styrketräningen men lägg in fler teknikpass också. Se till att öka kraven under vintern-våren allt eftersom hästen blir starkare.
När tävlingssäsongen kommer är hästen i riktigt bra kondition.

När sedan tävlingssäsongen kommer så kan man koncentrera sig nästan helt på teknikträning. Den grund som man arbetat upp under vintern bibehåller man med ett-två pass i veckan av vardera syrka och kondition. Hästen kommer inte att bli starkare eller få bättre kondition, men heller ej tappa. Under tävlingssässongen vill man ju gärna koncentrera sig på att finslipa teknik. Grundtränar gör man när det inte är tävlingssäsong.

När man tränar, oavsett vad man tävlar så måste man försöka att efterlikna tävlingsmomentet i delar av tävlingen. Ta tex maraton. Under A-sträckan ska hästen trava med en förutbestämd kilometertid. Testa detta hemma ibland. Mät upp en sträcka (bilen funkar bra här) och sätt upp snitslar vid varje kilometer. Kör sedan sträckan i trav och kontrollera att tempot är rätt. Kontrollera sedan med hjälp av återhämtningspulsen att hästen klarar av övningen utan att bli ansträngd. Om inte? Träna vidare. Ser det bra ut? Öka kraven.
Vi tänker så här: Låt säga att hästen ska trava 6 kilometer med en kilometertid på 5 min på tävling (A-sträcka). Då kontrollerar vi att den klarar det på tex 10 kilometer i kuperad teräng med en kilomertid på max 4 min. (Kontrollera hur hästen reagera på träningen med hjälp av pulsen.) Detta för att det ska finnas marginal. Man vet ofta inte förens man kommer till en tävlingsplats hur det kommer att se ut. Det kanske är en starkt kuperad maraton eller så kanske underlaget är väldigt tungt. Då måste det finnas att ta av!
En annan sak som man behöver efterlikna är körningen i hinder. E-sträckan består av korta spurter i full fart. Detta kan (och bör) man givetvis träna i intervall (trav-galopp), men man bör också spetsa till det. Hinderkörningen är väldigt mjölksyrebildande och därför måste man i träningen försöka att pressa mjölksyretröskeln uppåt. Då gör man så här: Mät upp 1200 meter. sätt en snitsel vid vaje 200 meter. Nu är det extremt viktigt att detta är på bra underlag, inte för hårt och inte för mjukt eller löst. När man ökar farten ökar också risken för skador. För den här övningen ska det vara ett fast underlag med svikt. Finns det inget sådant i närheten så får man lasta hästen och åka dit det finns. Många travtränare har ofta bra träningsslingor i skogen som passar utmärkt för detta.
Värm upp hästen. Galoppera första 200 meterna i arbetsgalopp eller kort galopp, öka därefter till full fart i 200 meter. Gå tillbaka till arbetsgalopp i 200 meter, öka till full fart i 200 osv till de 1200 meterna är avverkade. Skritta i 10 min. Pulsa hästen. Ligger den kring 80 i puls så tål den en lättklassstart. Om man vill köra ett heat till så måste pulsen ner under 100 innan man börjar igen. Har den inte gått ner under hundra så skritta några minuter till. Kontrollera pulsen igen. För att hästen ska tåla den här övningen så måste det finnas en viss nivå av grundkondition. Den här övningen är lämplig under våren när man konditionstränat hela vintern. Superviktigt! Innan man ger sig ut på galoppjobb: Tempa hästen! Har den en infektion i kroppen så kan det bli riktigt sjuk. Det här är en väldigt jobbig övning, gör den inte för ofta/tätt.

Naturligtvis finns det fler sätt att träna sin häst på, men så här gör vi och det fungerar för oss. Vi har alltid en superfräsch häst i mål på maraton vilket vi tycker känns viktigast. Om det är tungt och jobbigt så tycker oftast inte hästarna att det är roligt efter några gånger.
Vårt stora problem är att inte gå i mål för tidigt, ofta skrittar vi väldigt mycket på både A- och E-sträckan.
Det finns dock ett problem med att ha en vältränad häst. Det är ett helsike att hålla den på mattan i dressyren.:o:D

Ett tillägg: På tävling är man ju alltid två på vagnen, men hemma ofta bara en vilket gör att det blir mycket tyngre på tävling. Tanken är ju att hästen ska tycka att det är lätt på tävling så vi har alltid vikter på vagnen hemma. Vattendunkar, traktorvikter, sandsäckar. Se bara till att förankra vikten ordentligt. Vi tar groomens vikt plus 10-20 kilo.

Det har varit en del kommentarer både här i forumet och andra sammanhang om otränade hästar som inte orkar på tävling!

Jag har som mål att komma ut på en lätt körtävling nästa säsong och undrar därför undrar jag hur mycket träning/kondition som behövs för att klara en lätt klass men en fräsh häst?

Ni som tävlar, hur långa och hur intensiva konditionspass resp. dressyrpass kör ni innan ni anser er startklara i lätt klass?
Hur lägger ni upp vinterträningen för att vara i form till tävlingssäsongen?

Det viktiga är inte längden på träningspasset. Kvalitét före kvantitét.
Ett trav-skritt intervallpass på en halvtimme (plus 10 minuter skritt innan och efter) ger mer än ett par timmars planlöst körande. Det är slitage istället!

När det gäller skritt däremot så kan man aldrig skritta sönder hästen. Hästar är gjorda för att röra på sig.
Långa skrittpass som vila då och då under vintern är utmärkt.

Vi för träningsdagbok. Där skriver vi upp vilken typ av arbete hästen har utfört samt hur det gick. Vi skriver också upp eventuella sår, avmaskningar, vaccineringar och skoningar i dagboken. Allt hänger ihop och när man går tillbaka och tittar så kan man se olika samband. Sen är det lättare att träna allsidigt om man har allt uppskrivet. Tycker jag ialla fall, som knappt kommer ihåg vad var och en av hästarna gjorde igår.:o

Roligt att du vill tävla!

Tack för alla bra tips!
Bra med konkreta övningar. Det där med pulsning ska jag lära mig att utnyttja! Liksom intervallträning då det för tillfället oftast blir "den vanliga rundan" i skogen.

Jag har monterat en cykeldator på vagnen hemma för att lära mig känna tempon och mäta sträckor. Väldigt smidigt!

Min häst blir ofta väldigt flåsig efter en tung backe eller tuffare trav/galopp-pass men återhämtar sig ganska fort. Kul att höra hur mycket flås som "räknas som ok".

Liknande trådar

Dressyr Eftersom frågor både om när man går upp i klasserna och om hur ofta man kan tävla (I generellt-forumet), har varit uppe, tycker jag det...
Svar
4
· Visningar
1 500
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 967
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 608
T
Träning Jag tänkte ge er ett schema för igångsättning.. Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka...
Svar
9
· Visningar
5 404
Senast: TallYTallY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden