Otjänligt vatten?

Pigalle

Trådstartare
Vattnet i vårat stall har varit jättekonstigt de 2 senaste dagarna. Har varit riktigt brunfärgat, det trodde vi kunde bero på rost? Men idag var det vitt!! och dessutom pyste det om det, som kolsyra och "rök" ifrån det! Vågade inte ge det till hästarna utan fick hämta vatten i kalvstallet en bit bort.

Vad kan det vara? ledningen är säkert gammal, men bonden som äger det byter väl inte ut i första taget :(

Sv: Otjänligt vatten?

låter som det är nån form av spolning av ledningarna..
brukar vara så då..

men bubblet.. kan vara syre i ledningen kanske ?!

ring till kommunen och fråga annars.
eler om det är brunn/källa den som äger den.

Tycker oxå det låter som syre i vattnet.... blir det likadant igen, tappa upp vatten i ett glas o låt det stå en stund.... är det "normalt" till utseendet efter en stund skulle jag tippa på syre i det....

Ok tack så mycket. Är det farligt med syre då? Det slutar fräsa efter en stund men är grumligt och konstigt. :confused:

Är det kommunalt vatten? eller har bonden egen brunn?

Om det inte är kommunalt är det ingen ide att ringa kommunen för då får du prata med bonden & be honom att han gör ettvattenprov..

Det är nog egen brunn. När vi nämde det för honom med vattnet verkade det som om den ledningen till kostallen blivit utbytt.. :mad: Ja vattenprov kan man ju ta.
Tack för svar!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix