Otålig shettis?

Skreppur

Trådstartare
Vad ska man göra med en shettis som är grymt otålig när hon står uppbunden i stallgången och utomhus? I stallgången går hon omkring och står knappt still alls och utomhus nästan likadan. Hur skulle ni göra? Det blir lite jobbigt när man ska sadla och tränsa.

Detta vet jag inte om det gäller detsamma, men när man lyfter framhivarna så "sparkar" hon sig lös. Är det bara att lyfta ofta ofta och berömma mycket om hon varken går iväg eller sparkar?

Sv: Otålig shettis?

Antar att du inte har ägt henne sedan hon var föl eller rätta mig om jag har fel...

Iaf så låter det som om hon har fått bestämma och gör lite som hon vill. Shettisar kan vara envisa små rackare :)

Iaf så har jag ägt och äger shettisar som inte vill stå stilla, den första som jag fortfarande har kvar var 4 år då han kom och hade lite svårt för att stå still. Men med träning och träning så står han som ett ljus idag.

Förra shettisen som jag sålde i våras var då 3,5 år honom köpte jag då han var 1.5 år ungefär. Iaf så var han ohanterad nästan och kunde ju naturligtvis inte stå stilla förutom när man borstade svansen det tyckte han väldigt mkt om. Men som sagt jag höll på bli galen och tålamodet var ju inte alltid det bästa, men jag jobbade på och sa till honom på skarpen att så där fick han inte göra och han skärpte sig i typ några sekunder sedan var det samma visa igen. Men det blev längre och längre mellan gångerna.

Dessutom så började han stegra när man höll fast i framhovarna men jag höll till han gav sig och han la sig ner och höll på. Det är mkt viktigt att man inte ger sig i sådana situationer för då fortsätter dom bara. När han lugnade ner sig så var jag snabb att sätta ner hoven och berömma. Han slutade med detta väldigt snabbt. Han gjorde även en liten kick i luften med bakhovarna när man skulle sätta ner dessa och då fick han en tillsägelse och jag tog upp hovarna igen och satt ner och berömde då han inte kickade.

Det kräver tid och tålamod, men ge dig aldrig! Båda shettisarna är hingstar....

Jag hoppas att du fick lite tips och fråga gärna mer om du undrar över ngt.

Hej! Nej, det är en shettis vi ska få hem om någon vecka. Kanske låter dumt att köpa en sådan dam men hon väldigt trevlig annars, gör aldrig ngågot dumt mot någon och hon älskar att arbeta. Min idealhäst (:

Så när hon inte står still. Ska man då ryta "nej!" och berömma när hon stannar? Om hon fortsätter att steppa eller gå fram ryta igen? Blir ju så mycket "nejande" och blir så negativt.

Ja, hon är en ohanterad liten bortskämd besserwisser :P

Nej jag tycker inte att det är dumt att köpa en sådan shettis, du kan mkt väl få till henne bra, bara du är konsekvent.

Iaf, vet hon vad nej betyder? Om inte så måste du ju lära henne det först. Ha inte för höga krav på henne så där i början utan ta ett steg i taget, dvs då du har henne uppbunden och hon dansar omkring få henne att förstå att hon måste stå stilla och när hon väl har stannat upp och gör detta om så bara för någon sekund, beröm henne så hon vet att hon har gjort ngt rätt. Alltså ge henne inte godis och sånt utan säg att nu var du duktig och ge henne en liten klapp på halsen. Det kommer förmodligen att ta tid att få henne dit du vill men shettisar är väldigt smarta och ser de det minsta lilla kryphål ja då slinker de igenom där både på den ena och det andra sättet :D

Men att skaffa shettis är nog det bästa i hästväg man kan skaffa :)
Jag har både ett halvblod, bruks nordis och en liten shettis den sist nämnda är det bästa jag har köpt :) [/EMAIL]
sacke.JPG

Tack för dina råd, och att du inte tycker jag är dum som köper en sådan shettis (:

Men yiises en sån sötnos! Vad är det för en? Hon/han var extremt lik den shettis jag ska få hem! :love:

Min mamma har haft många hästar som ung, men det var en liten svskäsk minishettis-hingst som var hennes ögonsten. Han var bara 75 i manke med den hingstigaste jag sett. Han stegrade gärna för att visa hur stark han var, mamma stod ju bara bredvid och jäspade :angel: Sen var han förälskad i ett stort ardennersto som stod några km ifrån honom. Dit rymde han ofta under natten. Sen så hittade mamma honom varje gång tillsammans med stoet, kliade varandra och myste. Stackarn, inte förstod han varför han bara nådde upp till benen :crazy:

Det är en hingst efter den kände skäpperöds Jason. Sakarja heter han, eller skäpperöds sakarja är hans fullständiga namn, kommer från stuteriet skäpperöd i skåne. Åkte hit upp till norrland ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 022
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar