Sv: Otålig shettis?
Antar att du inte har ägt henne sedan hon var föl eller rätta mig om jag har fel...
Iaf så låter det som om hon har fått bestämma och gör lite som hon vill. Shettisar kan vara envisa små rackare
Iaf så har jag ägt och äger shettisar som inte vill stå stilla, den första som jag fortfarande har kvar var 4 år då han kom och hade lite svårt för att stå still. Men med träning och träning så står han som ett ljus idag.
Förra shettisen som jag sålde i våras var då 3,5 år honom köpte jag då han var 1.5 år ungefär. Iaf så var han ohanterad nästan och kunde ju naturligtvis inte stå stilla förutom när man borstade svansen det tyckte han väldigt mkt om. Men som sagt jag höll på bli galen och tålamodet var ju inte alltid det bästa, men jag jobbade på och sa till honom på skarpen att så där fick han inte göra och han skärpte sig i typ några sekunder sedan var det samma visa igen. Men det blev längre och längre mellan gångerna.
Dessutom så började han stegra när man höll fast i framhovarna men jag höll till han gav sig och han la sig ner och höll på. Det är mkt viktigt att man inte ger sig i sådana situationer för då fortsätter dom bara. När han lugnade ner sig så var jag snabb att sätta ner hoven och berömma. Han slutade med detta väldigt snabbt. Han gjorde även en liten kick i luften med bakhovarna när man skulle sätta ner dessa och då fick han en tillsägelse och jag tog upp hovarna igen och satt ner och berömde då han inte kickade.
Det kräver tid och tålamod, men ge dig aldrig! Båda shettisarna är hingstar....
Jag hoppas att du fick lite tips och fråga gärna mer om du undrar över ngt.