Ostyrbar i passen

D

DreamGodi

Unghästen(6 år) som jag rider har lite svårt för att hålla traven ibland. Han lägger då in passen och då är det precis som han inte kan hålla styr på benen längre. Han kan då inte springa på ett rakt spår utan springer snett och så. Jag brukar bryta av till skritt när han lägger in passen och sätta igång han sen igen, är det bra lr dåligt? Ska börja träna för en tränare till våren men tänkte att ni gärna får dela med er av era erfarenheter och tips!:)

Sv: Ostyrbar i passen

Hej

Ska försöka ge dig lite tips!

Som alltid se till att sadeln verkligen är rätt anpassad!

Jag har nämligen själv haft en sadel som var ngt för stor vilket resulterade i att min häst plötsligt slog upp i tölt/passtakt vid minsta tygelkontakt eller annan störning från min sida (min sits mm).

I går red jag en annan häst 7 år som gick över i pass och då ( i padock) kan även tillägga att han kändes vinglig).

Jag viktade innåt och styrde ett steg innanför spåret med framhovarna och la hästen ur balans från passtakten vilket gjorde att hästen var tvungen att ta traven. Sedan otroligt mkt beröm och så var arbetet slut för den dagen. Detta som jag beskrev gick väldigt fort så det krävs träning från ryttarens sida.

Det är ju så svårt att förklara med ord hur man gör, vet inte om jag lyckades förklara.

Om jag förklarar med väldigt stora ord så kastade jag mig en mkt kort stun in mot mitten, detta gör att hästen måste av naturliga skäl följa med och då kan dom dimpa i trav.

Hör gärna av dig får jag höra om detta gav ngt.

Lycka till!

Tack för tipset! Ska testa detta nästa gång jag rider honom:)

Spännande! Förstod du hur jag menade?

Mvh Fatima

Ja, jag tror det. Ska bli spännande att testa;)

Bryt inte av till skritt varje gång din häst går över i pass.. då kan han/hon tro att det är belöningen o att den gjorde rätt.. Istället ska du ta en halvhalt så pass att hästen lyssnar ordentligt o sedan ge signal för trav tex luta dig lite framåt o sänka handen o ge efter på tygeln.. Longera hästen mycket, med o utan inspänning.. Försök att trava i naturen med varierande underlag, det är lättare att trava än att passa på ojämnt underlag, tex i skogen, högt gräs osv...

Och ta det lugnt o pressa inte fram något. Din häst spänner sig o det är därför den lägger sig i pass du måste få den att slappna av och få en lång o låg form för att kunna trava.. När han/hon sedan travar bättre o taktfast så kan du forma osv..

Àsgrimur skrev:
Bryt inte av till skritt varje gång din häst går över i pass.. då kan han/hon tro att det är belöningen o att den gjorde rätt.. Istället ska du ta en halvhalt så pass att hästen lyssnar ordentligt o sedan ge signal för trav tex luta dig lite framåt o sänka handen o ge efter på tygeln.. Longera hästen mycket, med o utan inspänning.. Försök att trava i naturen med varierande underlag, det är lättare att trava än att passa på ojämnt underlag, tex i skogen, högt gräs osv...

Och ta det lugnt o pressa inte fram något. Din häst spänner sig o det är därför den lägger sig i pass du måste få den att slappna av och få en lång o låg form för att kunna trava.. När han/hon sedan travar bättre o taktfast så kan du forma osv..
Tack för ett bra svar. Ja, precis det känns som han spänner sig:)
Han travar alltid när jag rider barbacka..det kanske är nåt med sadeln iaf? :confused:

ja har ett annat problem... isisen vill hellre trava än gå i pass.. och faktiskt hellre tölta än trava:)
men ibland får vi ordning på hela karusellen! kan förtydliga signalerna för passgång på nåt bra sätt kanske?

Jag skulle skita i att rida ren pass frivilligt (ibland blir det ju det ofrivilligt...) tills jag hade ordning på de andra gångarterna.
Pass gör sällan hästen lugnare (eventuellt tillfälligt när den får springa av sig i det, men då funkar galopp lika bra).

/Malin

nä vi tränar inte pass så ofta.. tänkte bara passa (;) ) på å fråga när det fanns en så passande (...) tråd

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar